Europejscy giganci logistyczni promują zrównoważone paliwo lotnicze dla frachtu lotniczego
Dwaj wiodący europejscy dostawcy usług logistycznych, Lufthansa Cargo i Kuehne+Nagel, rozpoczęli współpracę, której celem jest promowanie paliwa zrównoważonego dla lotnictwa (SAF) w sektorze frachtu lotniczego. Ponadto obie firmy wspierają pierwszy na świecie zakład produkcyjny syntetycznej ropy naftowej w Niemczech.

W zeszłym tygodniu Lufthansa Cargo zaprezentowała frachtowiec Boeing 777 w nowym malowaniu. Samolot otrzymał napis „Latający w przyszłość, neutralny pod względem emisji CO” oraz dodatek „Power-to-Liquid Sustainable Aviation Fuel”. W ten sposób Lufthansa Cargo oraz Kuehne+Nagel rozpoczęli wspólną kampanię promującą przyszłościową technologię power-to-liquid w celu przyspieszenia dekarbonizacji frachtu lotniczego. Samolot towarowy Boeing 777 o rejestracji D-ALFK wykonał swój pierwszy lot w czwartek 14 kwietnia z Frankfurtu w Niemczech do Seulu w Korei Południowej.
Przejście na paliwo syntetyczne
Obie firmy traktują tę inicjatywę jako element zmniejszania śladu węglowego sektora transportu lotniczego poprzez przejście na paliwo syntetyczne. „Widzimy już duże zainteresowanie ze strony naszych klientów, którzy chcą uniknąć emisji dwutlenku węgla ze swoich przesyłek na całym świecie, a syntetyczny projekt SAF z Lufthansa Cargo ma ogromne znaczenie dla naszej wspólnej misji lotnictwa neutralnego pod względem emisji CO2” – powiedział Yngve Ruud , Członek Zarządu Kuehne+Nagel, odpowiedzialny za Air Logistics.
Dostawcy usług logistycznych wspólnie zobowiązali się wspierać pierwszy na świecie zakład produkcyjny syntetycznej ropy naftowej w Werlte/Emsland w Niemczech, kupując równowartość 20 ton lub 25 000 litrów rocznie. Oparte na tym paliwo syntetyczne uważane jest za paliwo przyszłości, co do którego oczekuje się, że w przyszłości jeszcze bardziej zmniejszy ślad węglowy silników lotniczych. Zakład produkcyjny w Werlte jest obsługiwany przez organizację pozarządową z Bonn. Pierwsze ilości ropy mają być wydobyte jeszcze w tym roku i wykorzystane jako paliwo syntetyczne w lotnictwie.
SAF
Paliwo Zrównoważonego Transportu Lotniczego (SAF) jest pierwszym krokiem w kierunku lotnictwa neutralnego pod względem emisji CO2. Paliwo to można wytwarzać na różne sposoby. Do tej pory Lufthansa Cargo i Kühne+Nagel stosowały SAF pochodzenia biologicznego, czyli np. syntetyczną naftę na bazie zużytych olejów spożywczych. Z kolei w przypadku nafty syntetycznej, znanej również jako paliwo power-to-liquid, syntetyczna ropa naftowa jest produkowana z energii elektrycznej, wody i CO2 wytworzonej w sposób regeneracyjny. Ze względu na ten proces paliwo lotnicze na bazie PTL jest uważane za neutralne pod względem emisji CO2. Paliwa energetyczne są obecnie nadal w fazie rozwoju w kierunku produkcji przemysłowej, ale są już uważane za długoterminową alternatywę dla konwencjonalnej nafty lub biogennego SAF, ponieważ teoretycznie mają być produkowane bez ograniczeń dostępności.