Koleje Niemieckie chcą być neutralne klimatycznie do 2040 roku
Koleje Niemieckie (DB) chcą osiągnąć neutralność klimatyczną już w roku 2040 a nie 2050 jak wynika z pakietu Fit for 55. Już w 2025 energia odnawialna ma być wykorzystywana o zasilania dworców, biurowców i warsztatów DB.

DB chce już w 2040 r. korzystać wyłącznie z zielonej energii. Plany dotyczą też operatora logistycznego DB Schenker. W tym celu koncern zapowiada ogromne inwestycje w tabor elektryczny oraz pojazdy korzystające z paliw alternatywnych oraz pociągi z napędem akumulatorowym. Koncern zamierza też kupować wyłącznie energię z źródeł odnawialnych.
— Zrównoważony rozwój leży u podstaw naszej marki, dlatego stawiamy sobie jeszcze bardziej ambitne cele w zakresie ochrony klimatu. W ciągu ostatnich 30 lat sama Deutsche Bahn była w stanie znacznie zmniejszyć emisję CO₂ o około 70 procent. Podróżowanie pociągiem to aktywna ochrona klimatu. I właśnie dlatego ofensywa inwestycyjna i modernizacyjna naszej Strategii Silnej Kolei jest dokładnie właściwym sposobem na zorganizowanie zmiany modalnej i osiągnięcie celów klimatycznych — skomentował dyrektor generalny DB Richard Lutz.
Jak zwracają jednak uwagę niemieckie media, osiągnięcie przez kolej neutralności klimatycznej zależeć będzie od transformacji niemieckiej energetyki, a ta obecnie jest daleka od zeroemisyjności. Kolej nie ma technicznej możliwości wyboru z jakiego źródła pobiera energię, a korzysta z tej energii elektrycznej, która w danym momencie jest dostępna w systemie. W praktyce więc często jest to prąd wytwarzany w elektrowniach gazowych lub węglowych. Obecnie DB deklarują, że 62% ich pokrycia zapotrzebowania na energie elektryczną pochodzi z OZE co ma być wyższym wskaźnikiem niż dla całej niemieckiej gospodarki. W ubiegłym roku w Gaarz w Meklemburgii — Pomorzu Przednim oddano do użytku elektrownię słoneczną która dostarczać będzie kolei 80 gigawatogodzin rocznie, co w przeliczeniu pozwoli na zasilanie 40 tys. pociągów przez dwa i pół dnia.