Partnerzy portalu

Unijne projekty intermodalne: kto zrealizował już inwestycje?

W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 — 2020 Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z 35 firmami umowy na dofinansowanie inwestycji intermodalnych na łączną kwotę 1,28 mld zł. Ponadto z regionalnych programów operacyjnych dofinansowano dwa projekty budowy terminali intermodalnych. Sprawdziliśmy jak przebiegła realizacja tych inwestycji.

Największą kwotę dotacji otrzymała Grupa PKP Cargo. Na trzy projekty unijne pozyskała łącznie dofinansowanie w wysokości 288,6 mln zł. Spółka PKP Cargo realizuje projekt „Lokomotywy wielosystemowe i wagony przeznaczone do przewozów intermodalnych” o wartości 243,5 mln zł z czego dofinansowanie unijne wynosi 92,3 mln zł. W ramach tego projektu przewoźnik podpisał w 2019 r. umowę z  Wagony Świdnica i Astra Rail na dostawę 220 wagonów platform do przewozów intermodalnych. W 2021 r. dostarczono 130 wagonów a w br. PKP Cargo odbierze łącznie 90 platform podkontenerowych. W ramach tego projektu przewoźnik kupi także 5 lokomotyw wielosystemowych. 11 lutego 2022 r. spółka zawarła umowę z Siemensem na dostawę lokomotyw Vectron MS. 

Na drugi projekt unijny pn. „Wagony platformy do przewozów intermodalnych” PKP Cargo pozyskało 183,4 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych. W ramach tego projektu spółka zawarła w 2019 r. umowę z Tatravagónka na dostawę 936 nowych wagonów platform przeznaczonych do przewozów intermodalnych. Do 19 stycznia br. PKP Cargo odebrało 748 wagonów. Pozostałe platformy będą dostarczone do końca tego roku. 

Inwestycja w Małaszewiczach

PKP Cargo Terminale zrealizowało projekt rozbudowy terminalu przeładunkowego w Małaszewiczach, dzięki czemu przepustowość tego „suchego portu” zwiększono do 223 tys. TEU rocznie. Wartość projektu wyniosła 30,6 mln zł netto, a dofinansowanie unijne 12,8 mln zł. Realizację projektu ukończono w 2021 r. 

Clip Group otrzymała łącznie 157,4 mln zł dofinansowania na cztery projekty. Największy z nich o wartości 202,3 mln zł dotyczy rozbudowy terminalu intermodalnego w Jasinie k. Poznania. Wartość unijnej dotacji wynosi 81 mln zł. Dzięki tej inwestycji przepustowość terminalu zostanie zwiększona z 136 tys TEU rocznie do 533 tys. TEU rocznie. Większość prac budowlanych w ramach tego projektu została już ukończona. Obecnie trwa montaż sieci trakcyjnej na obiekcie. W ubiegłym roku Wielton dostarczył temu operatorowi logistycznemu 100 naczep intermodalnych. Clip Group pozyskał także dofinansowanie na zakup 92 wagonów kieszeniowych do przewozu naczep i 180 wagonów platform podkontenerowych. Dostawcą tego taboru została Tatravagonka. 

PCC Intermodal otrzymał 89,4 mln zł dofinansowania na zakup 7 lokomotyw trakcyjnych. 4 pojazdy dostarczy Alstom a 3 Pesa. W ramach tego samego projektu operator logistyczny zamówił także 150 wagonów podkontenerowych, których dostawcą zostały Tatravagonka (2 zadania) i Kolowag (1 zadania). PCC Intermodal otrzymał także 5,5 mln zł dotacji na zakup trzech lokomotyw manewrowych. Pojazdy serii 6Dh1 Alf dostarczyła w ubiegłym roku spółka Tabor Dębica. PCC Intermodal otrzymał także 18,9 mln zł na zakup urządzeń przeładunkowych oraz budowę toru podsuwnicowego na terminalu w Brzegu Dolnym. Wykonawcy tego ostatniego zadania jeszcze nie wyłoniono. Udało się natomiast wyłonić dostawcę suwnic RMG dla terminali w Kutnie i Brzegu Dolnym. W przetargu wybrano ofertę firmy Kuenz. 

Nowy tabor

DB Cargo Polska otrzymało 92 mln zł na projekt obejmujący zakup 4 lokomotyw wielosystemowych, które w ubiegłym roku dostarczył Siemens oraz 91 wagonów platform, których dostawcą została Tatravagonka. Z kolei DB Port Szczecin otrzymał 32 mln zł dofinansowania na projekt „Usprawnienie pracy terminala kontenerowego DB Port Szczecin na Ostrowie Grabowskim” w ramach którego zmodernizowany zostanie żuraw portowy. Drugi projekt tej spółki obejmuje dostawę trzech suwnic RTG, lecz nie wybrano jeszcze wykonawcy.

Rail Capital Partners otrzymał 82,3 mln zł na zakup 12 lokomotyw trakcyjnych wyposażonych w dojazdowy moduł spalinowy. Pojazdy te dostarczyła w ubiegłym roku Pesa. Dotację w wysokości 74,3 mln zł na zakup taboru otrzymał również Lotos Kolej. W ramach tego projektu lokomotywę wielosystemową dostarczył Siemens, lokomotywę jednosystemową Newag, a 216 wagonów platform Kolowag. Z kolei Industrial Division otrzymał 48,5 mln zł na zakup 5 wielosystemowych lokomotyw, które wyprodukował Siemens.

Ciekawy projekt realizuje Miratrans, który otrzymał 42,5 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na budowę terminalu intermodalnego w miejscowości Krzewie. Budowa obiektu rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Natomiast z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego dotację w kwocie blisko 40 mln zł otrzymał Barter, który buduje terminal intermodalny w Sokółce. 

Operatorzy kupują wagony

Silva LS uzyskała 39 mln zł na zakup 150 wagonów – platform czteroosiowych, 450 kontenerów, 2 reachstackerów oraz dwóch lokomotyw trakcyjnych spalinowych. Wagony dostarczono w ubiegłym roku. Z kolei Erontrans otrzymał 27 mln zł na zakup naczep dostosowanych do załadunku pionowego. Jednostki te dostarczyła firma Kässbohrer. Firma CCIC Intermodal Depo Dunikowo z grupy CSL pozyskała 35,4 mln zł dotacji na budowę terminalu intermodalnego w Dunikowie pod Szczecinem, jednakże z powodu nieuregulowanej sytuacji własnościowej działki, na której miał powstać obiekt, musiała zrezygnować z tego projektu i dotacji. CSL planuje realizację tego projektu w następnej perspektywie budżetowej UE.

Pol-Miedź Trans pozyskała 26,9 mln zł na zakup wagonów podkontenerowych, które dostarczyła w ubiegłym roku firma INFRACERT TSI oraz jednej lokomotywy jednosystemowej, którą wyprodukowała Pesa. Z kolei Duisport Agency otrzymała 14,6 mln zł na zakup wagonów kieszeniowych oraz platform podkontenerowych. Wagony dostarczyła firma Ekotekton. Balticon otrzymał 11,3 mln zł na projekt „budowa terminalu intermodalnego służącego do przeładunku kontenerów w relacjach droga-kolej, lub kolej-droga, składowania kontenerów oraz czynności usługowych niezbędnych do funkcjonowania kontenerowego transportu intermodalnego”, którego pierwszy etap zakończono w 2021 r. 

Schavemaker otrzymał 11,1 mln zł na projekt „rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w Kątach Wrocławskich” w ramach którego Cargotec dostarczył suwnicę RTG. Z kolei OT Port Gdynia otrzymał dotację w wysokości 6,7 mln zł na projekt, w ramach którego kupił reachstacker Hyster. Natomiast Spedcont pozyskał 5,8 mln zł dotacji na modernizację suwnic i nawierzchni placu terminalu w Łodzi-Olechowie. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close