Lidl usamodzielnia się w kontenerowym transporcie morskim z Azji do Europy
Niemiecka sieć sklepów dyskontowych Lidl, jeden z największych detalistów na świecie, założył własną firmę zajmującą się transportem kontenerowym – Tailwind Shipping Lines (TSL).

Jej celem jest „sprostanie wyzwaniom związanym z łańcuchem dostaw, zmniejszenie opóźnień w dostawach produktów i uniknięcie wysokich stawek frachtowych”, poinformował zarząd. W ten sposób Lidl dołączył do grona wielkich sieci detalicznych, jak Ikea, Walmart i Home Depot, które podczas globalnego kryzysu w łańcuchach dostaw spowodowanych przez pandemię covid-19, zdecydowało się na czarter statkach i samodzielny transport morski.
Zaczątek własnej floty
Tailwind wyczarterował już trzy kontenerowce i kupił czwarty, poinformowała firma analityczna Alphaliner. Dwie jednostki czarterowane (od Reederei Tamke i Peter Doehle) noszą nazwę Wiking i Jadrana, są siostrzane pod względem pojemności i zabierają po 4 957 TEU, trzecia wynajęta (od Merkur Ocean) o nazwieVinnen zabiera 3 868 TEU. Kupiony (od firmy Peter Doehle) kontenerowiec Talassa jest największy – 5 527 TEU. Alphaliner zasugerował, że statki te prawdopodobnie zostaną rozmieszczone na trasach z Azji do Europy.
Informację tę potwierdzają też brokerzy Braemar ACM. Według nich, TSL „buduje teraz dedykowaną usługę Azja – Europa”. Natomiast według innej grupy analityków z Linerlytica, Lidl już od grudnia ubiegłego roku obsługuje – prawdopodobnie w celu przetestowania – przewozy towarów z Chin do portów śródziemnomorskich „przy użyciu statku poniżej 1000 TEU”. Usługa jest obsługiwana samodzielnie przez Lidl i nie wiąże się z udziałem przewoźnika oceanicznego. „Celem działalności TSL jest możliwość bardziej elastycznego zarządzania rosnącą ilością różnych produktów w perspektywie długoterminowej” – powiedział Wolf Tiedemann, kierujący operacjami logistycznymi Lidla.
Lidl
Lidl należący do grupy Schwarz Group. W jej sieci jest ok. 11 200 sklepów w 32 krajach, niedawno wszedł na rynek amerykański. W Polsce Lidl ma już ponad 800 sklepów. Pod względem ich liczby w Polsce Lidl jest numerem dwa wśród sieci handlowych, za Biedronką z grupy Jeronimo Martins, natomiast trzecim pod względem przychodów wśród firm handlowych. W 2020 r. przychody polskiego oddziały wyniosły 5,235 mld euro, wobec 4,76 mld euro rok wcześniej.