Partnerzy portalu

Rosyjska Grupa Wołga-Dniepr między niebem a ziemią

Zanim Rosja najechała Ukrainę, Grupa Wołga-Dniepr planowała ogromną ekspansję na rynku europejskim. Teraz rosyjski holding przewoźników cargo jest objęty sankcjami krajów zachodnich. Zamiast rozwoju szuka sposobów na przetrwanie.

fot. AirBridgeCargo

Grupa Wołga-Dniepr jest znana jako jeden z największych towarowych przewoźników lotniczych w Rosji. Obsługuje prawie połowę rynku cargo lotniczego w kraju. W 2021 r. jego udział sięgnął 49 proc. AirBridgeCargo przewiózł 639 tys. ton towaru, Atran – 58 800 ton, a główna spółka Wołga-Dniepr – 26 800 ton. Ale sytuacja zmieniła się drastycznie wraz z rosyjską inwazją na Ukrainę pod koniec lutego 2022 roku. Dziś Wołga-Dniepr jest jedyną linią lotniczą z tytułowego holdingu, która nadal obsługuje przynajmniej część swojej floty.

Sankcje

Oprócz trzech wymienionych spółek w skład grupy wchodzą: spółka zarządzająca, ubezpieczyciel, firma dostarczająca samochody, firmy zajmujące się naprawą samolotów itp. Jest ona również powiązana z CargoLogic Germany i CargoLogicAir (Wielka Brytania), której beneficjentem jest również Alexey Isaikin założyciel Wołgi-Dniepru. 10 marca regulatorzy lotnictwa w Wielkiej Brytanii i Niemczech zakazali działalności dwóch ostatnich ze względu na rosyjskie obywatelstwo Isaikina.

fot. Wikimedia Commons

Jeśli chodzi o spółki grupy, AirBridgeCargo i Atran wstrzymały loty dwa tygodnie po rozpoczęciu wojny rosyjsko-ukraińskiej. Wszystkie 18 samolotów Boeing 747 i sześć Boeing 737, które dzierżawili, wylądowało z powodu sankcji i decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego Bermudów (BCAA) o cofnięciu ich certyfikatów bezpieczeństwa. W szczególności sankcje odcięły dostawy większości samolotów i części do Rosji.

Flota firmy Wołga-Dniepr składa się z pięciu Ił-76 i 12 An-124. Wszystkie 17 samolotów jest zarejestrowanych w rosyjskim rejestrze lotniczym i jest własnością grupy. Ale jeden z An-124 Wołga-Dniepr został zatrzymany w Kanadzie 12 marca. Ciężki samolot wcześniej dostarczył testy Covid-19 do Toronto, a następnie został zatrzymany na lotnisku Lester B. Pearson z powodu sankcji antyrosyjskich. Z tego samego powodu trzy An-124 firmy utknęły w Niemczech. Wszystkie z nich mogą być potencjalnie przejęte przez Ukrainę jako rekompensatę za szkody wyrządzone przemysłowi lotniczemu tego kraju podczas rosyjskiej inwazji.

Niektóre rynki nie zostały utracone

W marcu niektóre europejskie media podały, że Wołga-Dniepr całkowicie uziemił całą swoją flotę z powodu sankcji. Sprawdziliśmy te informacje i dowiedzieliśmy się, że część samolotów firmy nadal działa.

Według danych Flightradar24 samoloty Wołga-Dniepr An-124 latały w Rosji i za granicą, w szczególności z Rosji do Dubaju (ZEA), Ułan Bator (Mongolia), Chennai (Indie), Johor Bahru (Malezja) pod koniec marca. Latające maszyny Iljuszyn Ił-76 obsługują loty krajowe i międzynarodowe do Seulu (Korea) i Brna (Czechy). Widać, że dla rosyjskiej firmy rynek azjatycki nie został jeszcze stracony, a wyjaśnienia wymaga lot VDA5974 z Moskwy do Brna, który odbył się 31 marca przez polską przestrzeń powietrzną (według danych Flightradar24).

Jednak tylko dwa Ił-76 i trzy An-124 należące do Wołgi-Dniepru nie zostały w tej chwili uziemione.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close