W Siemianówce będzie przeprowadzana kontrola sanitarna
Na kolejowym przejściu granicznym Siemianówka/Swisłocz na granicy z Białorusią będzie przeprowadzana kontrola sanitarna. Brak możliwości wykonywania takiej kontroli w Siemianówce był jak dotąd poważnym utrudnieniem dla operatorów logistycznych organizujących przewozy kontenerowe na Nowym Jedwabnym Szlaku.
W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu przejść granicznych właściwych dla przeprowadzania granicznej kontroli sanitarnej. Do listy przejść granicznych na których odbywa się taka kontrola dodano Siemianówkę na granicy z Białorusią oraz Świdnik k. Lublina, gdzie znajduje się port lotniczy. Rozporządzenie wejdzie w życie 13 kwietnia. To zewnętrzna granica Unii Europejskiej. W Chryzanowie obok Siemianówki znajduje się terminal intermodalny, na którym wykonywane są przeładunki kontenerów i innych ładunków między pociągami o rozstawie 1435 i 1520 mm. Budowę podobnego obiektu po drugiej stronie granicy planują Białorusini. Obiekt ten ma być oddany do użytkowania w 2025 roku.
Czytaj także: Białorusini planują budowę terminalu przeładunkowego przy przejściu granicznym Swisłocz-Siemianówka
To przejście graniczne ma duży potencjał dla rozwoju kolejowych przewozów między Unią Europejską a Chinami i wschodnią Azją, gdyż jest alternatywą dla zatłoczonych Małaszewicz. Po inwazji Rosji na Ukrainę znaczenie Siemianówki dla operatorów logistycznych działających na Nowym Jedwabnym Szlaku wzrosło bardziej, gdyż wstrzymane zostało uruchamianie pociągów z Chin do Unii Europejskiej przez Ukrainę, a ponadto znacznie ograniczono żeglugę z rosyjskich portów do krajów europejskich, która w poprzednich latach była coraz chętniej wybierana jako jeden z wariantów NJS.
Szybszy rozwój
Niestety poważnym hamulcem rozwoju przeładunków kontenerów Siemianówce był brak kontroli fitosanitarnej. Z tego powodu przez tamtejszy terminal nie mogły być transportowane ładunki, które mają styczność z żywnością. Mimo to operatorom logistycznym udało się w ostatnich miesiącach uruchamiać pociągi z Chin do UE z wyłączeniem tych, które transportują ładunki, które wymagają kontroli sanitarnej. Z takiej możliwości korzysta m.in. Bahnoperator i Captrain.
Zmiana rozporządzenia Ministra Zdrowia to wiadomość długo oczekiwana przez branżę logistyczną a w szczególności przez operatora terminalu w Chryzanowie, firmę Andrex oraz spedytorów i przewoźników kolejowych korzystających z tego „suchego portu” który będzie mogł rozwinąć swój potencjał przeładunków kontenerowych. Jest to istotne z biznesowego punktu widzenia, gdyż z powodu unijnych sankcji na Rosję należy się spodziewać w przyszłości zmniejszenia przeładunków towarów masowych na polsko — białoruskiej granicy, a handel między UE a Chinami może zapewnić rozwój tamtejszego terminalu.