Partnerzy portalu

W Siemianówce będzie przeprowadzana kontrola sanitarna

Na kolejowym przejściu granicznym Siemianówka/Swisłocz na granicy z Białorusią będzie przeprowadzana kontrola sanitarna. Brak możliwości wykonywania takiej kontroli w Siemianówce był jak dotąd poważnym utrudnieniem dla operatorów logistycznych organizujących przewozy kontenerowe na Nowym Jedwabnym Szlaku.

Siemianówce
fot. Andrex

W Dzienniku Ustaw ukazało się rozporządzenie Ministra Zdrowia zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu przejść granicznych właściwych dla przeprowadzania granicznej kontroli sanitarnej. Do listy przejść granicznych na których odbywa się taka kontrola dodano Siemianówkę na granicy z Białorusią oraz Świdnik k. Lublina, gdzie znajduje się port lotniczy. Rozporządzenie wejdzie w życie 13 kwietnia. To zewnętrzna granica Unii Europejskiej. W Chryzanowie obok Siemianówki znajduje się terminal intermodalny, na którym wykonywane są przeładunki kontenerów i innych ładunków między pociągami o rozstawie 1435 i 1520 mm. Budowę podobnego obiektu po drugiej stronie granicy planują Białorusini. Obiekt ten ma być oddany do użytkowania w 2025 roku.

Czytaj także: Białorusini planują budowę terminalu przeładunkowego przy przejściu granicznym Swisłocz-Siemianówka

To przejście graniczne ma duży potencjał dla rozwoju kolejowych przewozów między Unią Europejską a Chinami i wschodnią Azją, gdyż jest alternatywą dla zatłoczonych Małaszewicz. Po inwazji Rosji na Ukrainę znaczenie Siemianówki dla operatorów logistycznych działających na Nowym Jedwabnym Szlaku wzrosło bardziej, gdyż wstrzymane zostało uruchamianie pociągów z Chin do Unii Europejskiej przez Ukrainę, a ponadto znacznie ograniczono żeglugę z rosyjskich portów do krajów europejskich, która w poprzednich latach była coraz chętniej wybierana jako jeden z wariantów NJS. 


Szybszy rozwój

Niestety poważnym hamulcem rozwoju przeładunków kontenerów Siemianówce był brak kontroli fitosanitarnej. Z tego powodu przez tamtejszy terminal nie mogły być transportowane ładunki, które mają styczność z żywnością. Mimo to operatorom logistycznym udało się w ostatnich miesiącach uruchamiać pociągi z Chin do UE z wyłączeniem tych, które transportują ładunki, które wymagają kontroli sanitarnej. Z takiej możliwości korzysta m.in. Bahnoperator i Captrain.

Zmiana rozporządzenia Ministra Zdrowia to wiadomość długo oczekiwana przez branżę logistyczną a w szczególności przez operatora terminalu w Chryzanowie, firmę Andrex oraz spedytorów i przewoźników kolejowych korzystających z tego „suchego portu” który będzie mogł rozwinąć swój potencjał przeładunków kontenerowych. Jest to istotne z biznesowego punktu widzenia, gdyż z powodu unijnych sankcji na Rosję należy się spodziewać w przyszłości zmniejszenia przeładunków towarów masowych na polsko — białoruskiej granicy, a handel między UE a Chinami może zapewnić rozwój tamtejszego terminalu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close