Krótkie okno transferowe dla Gefco
Największy od grudnia ub.r. morski przewoźnik kontenerowy CMA CGM z Francji jest bliski finalizacji przejęcia głównego pakietu udziałów w spółce logistycznej Gefco.

Pośpiech w transakcji jest wielce wskazany i liczony dosłownie w dniach. Obecnie 75 udziałów w Gefco mają Koleje Rosyjskie (RŻD), mniejszościowy udział – Stellantis (dawniej grupa Peugeot). Tymczasem od 12 kwietnia RŻD znajdzie się na listach sankcji handlowych UE i USA, co utrudni głównemu właścicielowi Gefco prowadzenie działalności.
Gefco
Spółka Gefco została utworzona w 1949 r. we Francji w celu świadczenia usług transportowych dla producenta samochodów, późniejszej grupy PSA, która stała się też głównym udziałowcem. W 2012 r. – na fali kryzysu finansowego 2008-09 – większościowy pakiet został sprzedany RŻD. Także dlatego, że Rosja i Chiny stały ważnym kooperantem i odbiorcą wyrobów gotowych francuskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Zarząd Gefco podkreśla w sprawozdaniach, że grupa ta jest „numerem jeden w Europie w segmencie logistyki motoryzacyjnej” i „10-tym największym globalnym partnerem w łańcuchu dostaw na świecie”. Oferuje zintegrowane usługi i multimodalną sieć. Ma 300 lokalizacji w 47 krajach, zatrudnia 11,5 tys. osób. W najnowszym sprawozdaniu finansowym za I półrocze 2021 r. grupa wykazała przychody w wysokości 2,2 mld euro (wzrost o 25,6 proc. rdr). Rekordowej wartości był zysk operacyjny EBIT (przed opodatkowaniem) – 118,8 mln euro.
Transakcja
RŻD już przed trzema laty ogłosiły, że rozważają sprzedaż części lub całego udziału w Gefco. Sprawa ta przyspieszyła w związku z wyborami prezydenckimi we Francji. Jak wynika z doniesień mediów, przedstawiciele rządu podkreślali, że „priorytetem jest utrzymanie firmy we francuskich rękach i zakotwiczenie w silnym partnerze finansowym”. Po agresji Rosji na Ukrainę – ewentualny kontrakt stał się „super pilny” do finalizacji.
W zasadzie jednym poważnym kupcem okazała się także francuska grupa CMA CGM. Dzięki ekstra zyskom uzyskanym w latach 2021-22, szuka nie tylko lokaty środków finansowych, ale i kompatybilnego biznesu. W ub.r. CMA CGM przejęła spółkę Ceva Logistics, o przychodach rocznych 7,5 mld euro.
Inni kandydaci, którzy wykazywali zainteresowanie kupnem Gefco, to francuski specjalista ds. Logistyki motoryzacyjnej CAT, założony przez Renault oraz operator cystern samochodowych Charles André. Ile wart jest 75 proc. pakiet udziałów Gefco? – to pewnie jeden z ważnych punktów negocjacji. W czerwcu 2021 r., jak donosił Reuters, został on wystawiony na sprzedaż przez RŻD i Stellantis za ponad 2 mld euro.
Skutki rynkowe
Ocenia się, że przejęcie Gefco przez CMA CGM – wzmocnionego przez Cevę – stworzyłoby na wielu rynkach poważnego rywala dla największych, globalnych firm, jak: DSV, Kuehne + Nagel, a nawet DP-DHL.