Partnerzy portalu

Krótkie okno transferowe dla Gefco

Największy od grudnia ub.r. morski przewoźnik kontenerowy CMA CGM z Francji jest bliski finalizacji przejęcia głównego pakietu udziałów w spółce logistycznej Gefco.

fot. Gefco

Pośpiech w transakcji jest wielce wskazany i liczony dosłownie w dniach. Obecnie 75 udziałów w Gefco mają Koleje Rosyjskie (RŻD), mniejszościowy udział – Stellantis (dawniej grupa Peugeot). Tymczasem od 12 kwietnia RŻD znajdzie się na listach sankcji handlowych UE i USA, co utrudni głównemu właścicielowi Gefco prowadzenie działalności. 

Gefco

Spółka Gefco została utworzona w 1949 r. we Francji w celu świadczenia usług transportowych dla producenta samochodów, późniejszej grupy PSA, która stała się też głównym udziałowcem. W 2012 r.  – na fali kryzysu finansowego 2008-09 – większościowy pakiet został sprzedany RŻD. Także dlatego, że Rosja i Chiny stały ważnym kooperantem i odbiorcą wyrobów gotowych francuskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Zarząd Gefco podkreśla w sprawozdaniach, że grupa ta jest „numerem jeden w Europie w segmencie logistyki motoryzacyjnej” i „10-tym największym globalnym partnerem w łańcuchu dostaw na świecie”. Oferuje zintegrowane usługi i multimodalną sieć. Ma 300 lokalizacji w 47 krajach, zatrudnia 11,5 tys. osób. W najnowszym sprawozdaniu finansowym za I półrocze 2021 r. grupa wykazała przychody w wysokości 2,2 mld euro (wzrost o 25,6 proc.  rdr). Rekordowej wartości był zysk operacyjny EBIT (przed opodatkowaniem) – 118,8 mln euro.

Transakcja

RŻD już przed trzema laty ogłosiły, że rozważają sprzedaż części lub całego udziału w Gefco. Sprawa ta przyspieszyła w związku z wyborami prezydenckimi we Francji. Jak wynika z doniesień mediów, przedstawiciele rządu podkreślali, że „priorytetem jest utrzymanie firmy we francuskich rękach i zakotwiczenie w silnym partnerze finansowym”. Po agresji Rosji na Ukrainę – ewentualny kontrakt stał się „super pilny” do finalizacji.

W zasadzie jednym poważnym kupcem okazała się także francuska grupa CMA CGM. Dzięki ekstra zyskom uzyskanym w latach 2021-22, szuka nie tylko lokaty środków finansowych, ale i kompatybilnego biznesu. W ub.r. CMA CGM przejęła spółkę Ceva Logistics, o przychodach rocznych 7,5 mld euro. 

Inni kandydaci, którzy wykazywali zainteresowanie kupnem Gefco, to francuski specjalista ds. Logistyki motoryzacyjnej CAT, założony przez Renault oraz operator cystern samochodowych Charles André. Ile wart jest 75 proc. pakiet udziałów Gefco? – to pewnie jeden z ważnych punktów negocjacji. W czerwcu 2021 r., jak donosił Reuters, został on wystawiony na sprzedaż przez RŻD i Stellantis za ponad 2 mld euro. 

Skutki rynkowe

Ocenia się, że przejęcie Gefco przez CMA CGM – wzmocnionego przez Cevę – stworzyłoby na wielu rynkach poważnego rywala dla największych, globalnych firm, jak: DSV, Kuehne + Nagel, a nawet DP-DHL. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close