Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Operatorzy powinni przygotować się na skutki chińskiego lockdownu

Tagi: Chiny, Cosco, lockdown,

Częściowy lockdown w Chinach nie powoduje obecnie zakłóceń w transporcie morskim ani kolejowym. Eksperci radzą jednak przewoźnikom i importerom na możliwość pojawienia się kongestii w portach jeśli duża liczba fabryk jednocześnie przywróci produkcję po przerwie. 

fot. Pixabay

W ostatnich tygodniach spadły stawki frachtu na oceanicznych szlakach Azja — Europa i Azja — Bliski Wschód. Wskaźnik Ningbo Containerized Freight Index dla trasy z Chin do Europy spadł w ubiegłym tygodniu o 1.7% do poziomu 3552.9 punktów. W ostatnim tygodniu nieznacznie spadł także wskaźnik kosztów czarterowania kontenerowców obliczany przez Verband Hamburger und Bremer Schiffsmakler. Mniejsze zapotrzebowanie na fracht oceaniczny był wynikiem przerwy pracy fabryk w czasie Chińskiego Nowego Roku, a ostatnio także mniejszymi wydatkami konsumpcyjnymi w Europie po wybuchu wojny w Ukrainie, która spowodowała sporo obaw obywateli i przedsiębiorstw w UE. Ma to wpływ na decyzje przewoźników. — W Azji zapotrzebowanie na tonaż kontynuuje solidny kurs, ale w Europie wojna w Ukrainie pokazuje swoje skutki. Wielu operatorów wstrzymuje swoją aktywność czarterową, szczególnie w zakresie małych feederów— komentuje VHBS.

W najbliższych tygodniach na oceanicznych szlakach z Azji do Europy widoczny będzie wpływ lockdownu wprowadzanego w kolejnych chińskich miastach po wykryciu przypadków zakażeń wariantem Omicron wirusa covid-19. Na razie czasowe ograniczenia pracy fabryk i terminali morskich nie spowodowały zakłóceń a serwisy kontenerowe funkcjonują normalnie. Linie żeglugowe dostosowały się do sytuacji i przekierowały swoje statki do portów nie objętych kwarantanną. Mniejsze zapotrzebowanie na przewozy morskie w ostatnich tygodniach powoduje, że nie ma obecnie ryzyka kongestii. 

Przygotować się na owarcie

Problemy mogą jednak pojawić się za kilka tygodni kiedy przywrócona zostanie praca we wszystkich fabrykach i skokowo wzrośnie zapotrzebowanie na przeładunki w portach. Eksperci radzą importerom i operatorom logistycznym aby zawczasu przygotować się na taką możliwość i odpowiednio planować swoje działania, zwłaszcza jeśli lockdown zostanie wprowadzony w kolejnych dużych ośrodkach przemysłowych Chin. — W nadchodzących miesiącach trasa transpacyficzna będzie świadkiem poważnych zakłóceń, a spedytorzy muszą myśleć z wyprzedzeniem i przygotowywać się na najgorsze w miarę pogarszania się zatorów w portach, wzrostu stawek frachtowych i pogorszenia przepustowości — ostrzega dr. Johannes Schlingmeier, prezes Container xChange.

Kwarantanna w Chinach nie ma obecnie wpływu na ruch kolejowy w samych Chinach ani na Nowym Jedwabnym Szlaku. W ostatnich tygodniach nawet poprawił się transit time między chińskimi hubami lądowymi a Europą. Również lockdown nie zmienia tej sytuacji. Chińskie koleje cały czas uruchamiają pociągi do portów i na Zachód.

— Po nawiązaniu komunikacji z władzami kolejowymi oraz spółką morsko-kolejową portową w Szanghaju, nasza firma dołoży wszelkich starań, aby usługi istniejących pociągów kołowych w Suzhou, Wuxi, Changzhou, Zhenjiang (Danyang), Nanjing, Nantong (Hai’ a), Huzhou i Changxing są stale nieprzerwane. W przypadku niekrążących statków morskich i linii kolejowych, jeśli jest zapotrzebowanie, mogą być wysyłane w postaci nowych pociągów specjalnych — napisano w komunikacie COSCO Shipping Lines.

Czytaj też: Fabryki i terminale w Szanghaju wstrzymają pracę

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close