Partnerzy portalu

Nowy Jedwabny Szlak pomimo wojny w Ukrainie wciąż aktywny i opłacalny

O tym czy Nowy Jedwabny Szlak pomimo wojny w Ukrainie jest wciąż aktywny i opłacalny, rozmawiamy z Wiceprezesem Langowski Logistics – Tomaszem Langowskim.

Nowy Jedwabny Szlak pomimo wojny w Ukrainie wciąż aktywny i opłacalny

Jak wygląda aktualna sytuacja na Nowym Jedwabnym Szlaku? Czy kolej z Chin i do Chin wciąż jeździ? Czy jest bezpiecznie?

Pomimo tego co dzieje się na Ukrainie, czyli faktycznie mówimy o stanie wojny, tranzyt Nowym Jedwabny Szlakiem pozostał niezachwiany. Co więcej, transit time skrócił się do 14, a często również i do 10 dni, co oznacza, że na chwilę obecną nie występuje zjawisko kongestii ani w terminalach ani na przejściach granicznych. Nasi Partnerzy z Chin, podobnie jak my, przyjmujemy i realizujemy zlecenia na transport kolejowego ładunków z Chin i innych krajów Azji, np. Korei Południowej czy Japonii.  

Czy sankcje wymierzone w Rosję i Białoruś mają wpływ na transport kolejowy?

Większa część trasy Nowego Jedwabnego Szlaku rzeczywiście przebiega przez Rosję, a jej ostatni odcinek do Unii Europejskiej przez Białoruś.

Faktycznie sankcjami objęto również rosyjskie koleje i prawdopodobnie stąd wynika niepewność dotycząca Nowego Jedwabnego Szlaku. Warto jednak podkreślić, że sankcje obejmują dostęp do rynków finansowych i transakcje papierami wartościowymi. Nie obejmują więc umów tranzytowych ładunków przez Rosję. Na chwilę obecną nie posiadamy żadnych informacji o problemach na granicach, czy też w tranzycie.  Odprawy celne w naszej Agencji w Małaszewiczach również przebiegają bez zmian.

Źródło: Langowski Logistics

W takim razie kolokwialnie mówiąc, bookując fracht kolejowy z Chin lub do Chin, nie ma się czego obawiać?

Należy pamiętać, że w zależności od warunków Incoterms ładunek może być lub powinien być ubezpieczony przez zleceniodawcę. Langowski Logistics naturalnie również oferuje takie rozwiązanie. Standardowe ubezpieczenie obejmuje m.in. przypadki uszkodzenia ładunku podczas przeładunku czy w zdarzeniach związanych z samym transportem. Oczywiście należy zwrócić uwagę, że standardowe ubezpieczenie nie obejmuje strat powstałych w wyniku działań wojennych czy zamieszek, ale te w krajach tranzytowych nie występują. Warto podkreślić też, że nasi partnerzy z Chin to zaufane firmy, z którymi współpracujemy już wiele lat. Aktualnie deklarują ciągłość i wykonują transporty kolejowe do Europy mimo trudnej sytuacji geopolitycznej w naszym regionie.

W takim razie czy może Pan przypomnieć, jakie korzyści niesie na sobą transport kolejowy z Chin do Europy i w drugą stronę?

Przede wszystkim czas, a dla biznesu czas gra kluczową rolę. Transport drogą morską na trasie Azja – Europa wynosi minimum 30 dni a najczęściej około 45 dni. Jak już wspomniałem, transit time koleją wynosi aktualnie od 10 do 14 dni. Niesie to za sobą wiele korzyści, a kluczowe z nich to szybszy obrót towarami i środkami finansowymi. Umożliwia to budowanie przewagi konkurencyjnej oraz zapewnia niższe koszty kapitału, który jest zamrożony w towarze. To samo dotyczy wykorzystania kolejki do eksportu do Chin. Regularnie organizujemy konsole eksportowe z Polski do Chin, wykorzystując nasze magazyny w Łodzi i Pruszkowie k. Warszawy.
Ponadto obecnie transport kolejowy z Chin do Europy potrafi być w niektórych sytuacjach tańszy niż transport morski – i dla wysyłek cało kontenerowych i przede wszystkim dla przesyłek drobnicowych.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close