Partnerzy portalu

Norwegia organizuje pociąg kontenerowy do przewozu odpadów do Szwecji

Tagi: Norwegia,

Kilka norweskich firm połączyło siły, aby zorganizować nowy pociąg kontenerowy dla transportu odpadów z północnej Norwegii do północnej Szwecji. Nowe połączenie intermodalne wykotzystuje linię kolejową Malmbanan na odcinku Narvik-Kiruna, który jest zwykle używany do transportu rudy żelaza.

fot:Mattias Forsberg / Hålogaland Ressursselskap (HRS)

Do 1500 ciężarówek rocznie będzie wycofanych z dróg północnej Norwegii. Taki wynik ma zostać osiągnięty po zorganizowaniu nowego pociągu kontenerowego między Norwegią a Szwecją, które połączy Narvik i Kiruna, położone na linii Malmbanan, transgranicznej linii towarowej w północnej części Półwyspu Skandynawskiego. Zwykle trasa służy głównie do przemieszczania rudy żelaza ze złoża Kiruna do portów Narvik i Luleå. W marcu kolej otrzymała nowy obiecujący ładunek.

Wyjątkowy pociąg testowy wystartował 8 marca z Narwiku. Skład przewoził 10 kontenerów załadowanych odpadami. Przesyłka została dostarczona do ciepłowni firmy Tekniska Verken w Kirunie w północnej Szwecji. Aby zorganizować nową usługę, połączyły się cztery norweskie firmy: Hålogaland Ressursselskap (HRS), firma zajmująca się odpadami i recyklingiem w północnej części Norwegii; Arctic Train, operator kolejowy na norweskim odcinku linii Malmbanan; CargoNet, norweski narodowy przewoźnik kolejowy oraz Kiruna Cargo, które odpowiadało za załadunek i rozładunek kontenerów.

Cel długoterminowy

Wszyscy inicjatorzy pociągu Narvik-Kiruna spodziewają się, że nowa usługa wkrótce stanie się regularna. Z jednej strony HRS planuje zmniejszyć swój ślad węglowy poprzez usunięcie do 1500 ciężarówek rocznie z autostrady E10 między Narwikiem a Kiruną. Ponadto transport kolejowy zapewnia bardziej stabilną dostawę z Norwegii do Szwecji w porównaniu z transportem drogowym. „W najgorszych okresach złej pogody walczymy o przewóz śmieci przez granicę, a wtedy pociągi będą korzystnym środkiem transportu. Pociąg jeździ w większości i tak” – powiedział André Christensen, kierownik ds. marketingu i pełniący obowiązki dyrektora generalnego HRS Miljø.

Mattias Forsberg / Hålogaland Ressursselskap (HRS)

Z drugiej strony pilotażowy pociąg kontenerowy to pierwszy krok w kierunku przekierowania logistyki odpadów z północnej Norwegii. W 2024 roku ciepłownia Kiruna przestanie spalać odpady, a norweskie gminy w okolicach Narwiku będą musiały poszukać nowej lokalizacji. „Transport kolejowy otwiera możliwości wysłania odpadów gdzie indziej, więc test i tak jest przydatny”, dodał André Christensen.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close