Partnerzy portalu

Liberalizacja rynku zmieniła obraz kolei towarowej w Europie

Udział nowych i niezależnych przewoźników towarowych w europejskim rynku przewozów kolejowych wzrósł z 17% w 2007 do 48% w 2021 r. Szczególnie dużą rolę odgrywają mniejsi przewoźnicy w rozwoju przewozów intermodalnych — wynika z badania wykonanego przez ECM Ventures na zlecenie Europejskiego Stowarzyszenia Kolei Towarowej (ERFA).

Liberalizacja rynku zmieniła obraz kolei towarowej w Europie
fot. Pixabay

Liberalizacja rynku przewozów towarowych w Europie rozpoczęła się 1 stycznia 2007 r. choć niektóre kraje jak Polska umożliwiły prywatnym firmom prowadzenie takiej działalności wcześniej. Celem reformy rynku było zwiększenie udziału kolei w transporcie ładunków. Po 15 latach można stwierdzić, że nowe firmy, które weszły na rynek zmieniły sposób myślenia o kolei towarowej i wprowadziły nowe usługi, zwłaszcza w zakresie przewozów kombinowanych. 

— Osiągnęliśmy teraz strukturę rynku i udziały w rynku, w których rywale i operatorzy konkurują na na widocznym poziomie. Dalej rozwijajmy ramy infrastrukturalne, technologiczne i regulacyjne, które pozwolą sektorowi osiągnąć cele przesunięcia modalnego określone w Strategii Zrównoważonej i Inteligentnej Mobilności oraz w Zielonym Ładzie. Kolejne lata będą decydujące dla naszych wspólnych wysiłków — komentuje Dirk Stahl, prezes ERFA.

W przeprowadzonej analizie posłużono się określeniem „przewoźnik niezależny” oznaczającą firmę, która nie wwodzi się z dawnych państwowych kolei, które miały monopol na przewozy towarowe. W tej grupie są zarówno podmioty prywatne, jak też firmy należące do państwowych spółek, ale działające na innym rynku niż ten z którego się wywodzą. Na przykład DB Cargo Polska, pomimo że należy do państwowej niemieckiej grupy DB Cargo jest traktowana w Polsce jako przewoźnik niezależny.

Trzy fazy liberalizacji

Liberalizacja rynku odbyła się w trzech fazach. W pierwszej pojawili się nowi gracze, bardzo często były to dawne koleje przemysłowe lub portowe, które zaczęły prowadzić działalność poza swoim tradycyjnym rynkiem. Na tym etapie, który przypadał na lata 90-te XX wieku udział przewoźników niezależnych był niewielki (poniżej 5%) a kolej towarowa traciła znaczenie.

Druga faza przypadająca na okres po 2000 roku udział niezależnych przewoźników zaczął szybko rosnąć i pojawiły się nowe firmy, należące do dużych spółek logistycznych. Trzeci etap to konsolidacja rynku, która nastąpiła po kryzysie w latach 2008 — 2009. W tym czasie udział niezależnych przewoźników w niektórych krajach takich jak Polska wzrósł do ponad 50%, a część mniejszych graczy zostało wykupionych przez międzynarodowe korporacje.

Nowi przewoźnicy towarowi cechują się zazwyczaj większą elastycznością działalności, konkurencyjnością cenową a często specjalizują się w określonym rodzaju przewozów np. intermodalnych. Dalsza liberalizacja rynku wymaga zmian strukturalnych: ukończenie budowy systemu ERTMS, dostosowania magistral kolejowych sieci TEN-T do standardów interoperacyjności i rezygnacji z udzielania bezpośredniej pomocy publicznej dla narodowych przewoźników kolejowych na rzecz sektorowego wsparcia dla procesu przenoszenia ładunków z dróg na kolej. 

O tym jak kształtuje się rynek przewozów towarowych w Polsce i Europie, będziemy dyskutować podczas konferencji „Intermodal in Poland 2022”, która odbędzie się w Janowie Podlaskim koło Małaszewicz i Terespola w dniach 28-30 września 2022 roku.

Informacje o konferencji i rejestracji uczestników na stronie:  http://intermodalinpoland.eu

Info:

biuro@intermodalinpoland.eu

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close