Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rosnące zapotrzebowanie na towary łatwo psujące się tworzy dobre warunki dla chłodniowców

Tagi: chłodniowce,

Od kilku lat w porcie w Antwerpii obserwuje się stabilny wzrost segmentu łańcucha chłodniczego. Ma to wpływ na roczną ilość kontenerów chłodniczych obsługiwanych w porcie. Stwarza to ponadto dogodne warunki dla chłodniowców, których znaczenie w najbliższych latach będzie rosło.

Baltic Jasmie reefer ship, source: Wikimedia Commons

Port w Antwerpii, drugi co do wielkości port kontenerowy w Europie, odnotowuje rekordy w obsłudze kontenerów chłodniczych. Drugi rok z rzędu liczba ta przekracza 1 mln TEU. W 2021 r. terminale morskie zwiększyły liczbę kontenerów chłodniczych o 2,7 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Według władz portowych wzrost w 2021 r. był głównie stymulowany przez eksport ładunków z kontrolowaną temperaturą, który wykazał wzrost o 6 proc. Ponadto eksportowe towary wrażliwe na temperaturę nadal dominują w ruchu kontenerowym w Antwerpii. W ubiegłym roku stanowią one około 60 procent kontenerów eksportowych obsługiwanych w porcie w Antwerpii.

Szansa dla chłodniowców

Pomimo tego, że udział pojemności kontenerów chłodniczych (w TEU) w całkowitym ruchu w porcie w Antwerpii nieznacznie przekracza 8 procent, belgijski port zwraca szczególną uwagę na segment łańcucha chłodniczego. Od 2014 roku port w Antwerpii odgrywa kluczową rolę w transporcie bananów między Ekwadorem a Europą. Obecnie większość wymienionych owoców, podobnie jak wiele innych towarów wrażliwych na temperaturę, dostarczana jest do Belgii w kontenerach chłodniczych.

Jednak w nadchodzących latach może to ulec radykalnej zmianie, a łańcuch chłodniczy do i przez port w Antwerpii będzie obejmował bardziej aktywne wykorzystanie konwencjonalnych chłodniowców. Przed wybuchem koronawirusa ten typ statków był popularny w transporcie ładunków o kontrolowanej temperaturze do belgijskiego portu. Pandemia spowodowała ogromny spadek przesyłek konwencjonalnymi chłodniami. Tymczasem w ostatnich dwóch latach notowano stopniowy wzrost zapotrzebowania na tego typu dostawy.

„Obecna flota konwencjonalnych chłodniowców została wyeliminowana z rynku przed kryzysem zdrowotnym ze względu na wysokie koszty paliw. Jednak ten typ statku doskonale wpisuje się w obecny system przechowywania w chłodniach i przeładunku. Ponieważ statki te mogą być szybko ładowane i rozładowywane, a infrastruktura nadaje się do tego, nowa i przyjazna dla środowiska generacja konwencjonalnych statków-chłodni może ponownie odegrać znaczącą rolę w przyszłości” – stwierdziła niedawno Perishables Expertise Group. Stowarzyszenie składa się z profesjonalistów z kilku firm logistycznych zaangażowanych w rozwój segmentu łańcucha chłodniczego w porcie w Antwerpii. Wśród nich są Remant Cool Logistics, DP World, Foodcareplus, Hapag-Lloyd, Seafrigo, Luik Natie, PSA Cargo Solutions, IDP, Eurofruitports, MSC i Sea Invest.

Dalszy rozwój łańcucha chłodniczego

Jak uważa Perishables Expertise Group, segment łańcucha chłodniczego będzie nadal rósł w porcie w Antwerpii. Głównym powodem są nawyki konsumentów. „Transporty ze świeżymi produktami stają się coraz bardziej popularne. Ponadto supermarkety badają sposoby dostarczania świeżych artykułów spożywczych do domów klientów. Zjawisko to jest już popularne w Wielkiej Brytanii i oczekuje się, że przeniesie się na Belgię. Wielu konsumentów świadomie wybiera dietę roślinną i poszukuje poszerzonej oferty owoców, warzyw i substytutów mięsa. Najlepiej przez cały rok” – zauważyli eksperci.

Kolejnym czynnikiem, który będzie miał wpływ na łańcuch chłodniczy w nadchodzących latach, jest strategia IMO 2023. Jego głównym celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych z żeglugi międzynarodowej. Będzie to wymagało pewnych działań ze strony sektora. Po pierwsze, musi zmniejszyć zużycie energii, a po drugie, wdrożyć nowe technologie, aby utrzymać wymagany poziom temperatury. „Wykorzystywanie wyłącznie energii odnawialnej to za mało. Przemysł musi inwestować, aby móc magazynować również tę energię. Przechowując energię resztkową w baterii, możesz jej używać w godzinach szczytu. Możesz monitorować, ile energii wiatrowej i słonecznej napływa i porównywać ją z tym, ile zużywa twoja firma” – podsumowała Perishables Expertise Group.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close