Partnerzy portalu

Port Gdynia kontynuuje procedurę wyboru partnera dla Portu Zewnętrznego

Port Gdynia kontynuuje procedurę dialogu konkurencyjnego z firmami chętnymi do budowy i zarządzania planowanym głębokowodnym terminalem kontenerowym. Gdynia pozostanie istotnym hubem logistycznym dla sektora energetyki wiatrowej i w tym zakresie będzie uzupełniać planowany terminal instalacyjny.

fot. Port Gdynia

W sierpniu ubiegłego roku rząd przyjął uchwałę, zgonie z którą w Porcie Gdynia miał powstać terminal instalacyjny dla morskich elektrowni wiatrowych (MEW) na Bałtyku. Zarząd Morskiego Portu Gdynia zaproponował aby „tymczasowy” terminal zlokalizowany był w zachodniej części portu, a docelowy na planowanym pirsie Portu Zewnętrznego, który ma powstać w ramach partnerstwa z podmiotem prywatnym. 1 marca br. Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą lokalizację terminalu instalacyjnego na Port Zewnętrzny w Gdańsku.

Decyzja ta nie ma pływu na plany inwestycyjne Portu Gdynia. Obecnie kontynuowany jest dialog konkurencyjny z czterema firmami, które chcą budować i użytkować planowany terminal głębokowodny w Gdyni. — Port Gdynia jest portem wielofunkcyjnym i uniwersalnym i podtrzymanie tego charakteru jest jednym z głównych zadań ZMP Gdynia S.A., wynikającym między innymi ze Strategii Spółki. W związku z tym zarówno realizowane, jak i planowane inwestycje programowane są w taki sposób, aby zapewniały elastyczność i perspektywę wieloletniego podtrzymania dobrych wyników całego portu, ale także poszczególnych terminali, które w dużej mierze stanowią o jego sile — informuje Dominik Sychowski, wicedyrektor ds. nieruchomości i umów w pionie ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem ZMPGdynia.

Port Gdynia obecnie jest jednym z hubów logistycznych wykorzystywanych przez sektor energetyki wiatrowej. W terminalu BCT przeładowywane są bowiem elementy lądowych farm wiatrowych. Co więcej Zarząd Portu spodziewa się w latach 2025 – 2030 i następnej dekadzie dużego boomu na tego typu przeładunki i możliwego spiętrzenia wielu inwestycji w morskie farmy wiatrowe, co spowoduje konieczność wykorzystania zasobów kilku terminali morskich. 

— Już od lat wiadomym jest, że pojedynczy ośrodek portowy nie osiągnie wydajności, która może być oczekiwana w szczytach zapotrzebowania na usługi terminalu instalacyjnego. Uważamy, że zarówno dla bezpieczeństwa łańcuchów dostaw w bieżącej wymianie międzynarodowej, a także dla udostępnienia potencjału przeładunkowego dla MFW, mnogość punktów węzłowych infrastruktury krytycznej jest czynnikiem niezbędnym. Rozumiemy zatem wolę dywersyfikacji źródeł podaży usług portowych na rzecz MFW — komentuje przedstawiciel Portu Gdynia.

Trójmiasto ośrodkiem MEW

Trójmiasto w ostatnich latach stało istotnym ośrodkiem sektora energetyki wiatrowej. Wpływa na to zarówno działalność obu portów morskich jak i zaplecze naukowe tworzone przez Uniwersytet Morski w Gdyni i Politechnikę Gdańską. — Zaangażowanie obu trójmiejskich portów, poprzez włączenie ich w system obsługi MEW, należy zatem uznać za właściwy kierunek. Jako ZMP Gdynia S.A., pozostajemy otwarci na kontynuację wspólnych starań o dobro polskiej energetyki i jesteśmy do dyspozycji naszych koleżanek i kolegów z Gdańska, ponieważ uczestnictwo w procesach kształtujących rynek MEW w Polsce pozwoliło nam zyskać duży zasób wiedzy w tym zakresie — zaznacza Dominik Sychowski. 

Port Gdynia kontynuuje także realizowane w ostatnich latach inwestycje pozwalające przyjmować większe statki: pogłębienie akwenów wewnętrznych i modernizację nabrzeży, a w krótce rozpocznie się pogłębienie i poszerzenie toru wodnego. Zwiększy to możliwości obsługi w tym porcie różnych typów ładunków, w tym kontenerów i elementów farm wiatrowych, co realizowane jest w istniejących terminalach i będzie możliwe w planowanym Porcie Zewnętrzny.

Czytaj też: Rekordowy kontenerowiec zawinął do Portu Gdynia

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close