Koleje Ukraińskie wznowiły prace przy elektryfikacji linii do Polski
Koleje Ukraińskie (UZ) stopniowo wracają do normalnej działalności w zachodniej części kraju. Po krótkiej przerwie spowodowanej rosyjską inwazją, państwowy przewoźnik kolejowy wznowił prace elektryfikacyjne na linii Kowel – Izow – granica państwowa, która jest niezbędna dla transgranicznego kolejowego ruchu towarowego między Ukrainą a Polską.

Kolejarze ukraińscy powrócili na linię Kowel – Izow – granica państwowa w celu wznowienia prac elektryfikacyjnych na tym odcinku. „Zakończymy projekt zgodnie z harmonogramem do 1 czerwca” – powiedział na początku tego tygodnia Ołeksandr Kamyshin, pełniący obowiązki prezesa UZ. Pozwoli to Ukrainie przyspieszyć i zwiększyć ruch towarowy do i z sąsiedniej Polski.
Aktualny stan
Projekt elektryfikacji linii Kowel – Izow – granica państwa UZ rozpoczął w maju 2021 r. Jednak aktywne prace rozpoczęły się dopiero trzy miesiące później, w sierpniu. Do końca 2021 r. państwowy przewoźnik zelektryfikował prawie 46 proc. 94-kilometrowej trasy. Całość projektu szacowana jest na ponad 1,4 mld hrywien (około 43,4 mln euro).
Linia Kowel – Izov – granica państwowa biegnie w kierunku polskiego dworca Hrubieszów, gdzie zaczyna się Szerokotorowa Linia Hutnicza. Ukraińska kolej jest właściwie bramą do polskiej linii towarowej, która biegnie do Sławkowa. Trwająca elektryfikacja pozwoli obu krajom zintensyfikować transgraniczny kolejowy ruch towarowy.
Większe znaczenie
Po wybuchu wojny rosyjsko-ukraińskiej oba odcinki, granica państwowa Kowel – Izow – oraz Linia Hutnicza Szerokotorowa, zyskały na znaczeniu, zwłaszcza w przenoszeniu pomocy humanitarnej z Polski na Ukrainę. „Wojna sprawiła, że zachodnie przejścia graniczne stały się jeszcze ważniejsze w naszej pracy. Dlatego projekt stał się jeszcze ważniejszy. Prawie wszystkie materiały zostały już zakupione. Robotnicy z radością wracają do pracy i wspierają kraj w czasie wojny, realizując tak ważny projekt – dodał Ołeksandr Kamyszyn.