Rewizja Dyrektywy TEN-T szansą dla polskich regionów
Stworzenie zintegrowanych korytarzy transportowych w ramach sieci TEN-T jest kluczowa dla rozwoju transportu intermodalnego i zwiększenia udziału kolei w przewozach ładunków w Europie. Dla Polski to także szansa na stworzenie w naszym kraju kraju hubu o znaczeniu międzynarodowym.

W grudniu Komisja Europejska przedstawiła propozycję rewizji Dyrektywy TEN-T. Jedną z najważniejszych zmian jest scalenie dotychczasowych Korytarzy Sieci Bazowej (CNC) i Kolejowych Korytarzy Transportowych (RFC) i utworzenie jednolitych Europejskich Korytarzy Transportowych (ETC). Równocześnie siec korytarzy została znacznie rozszerzona. Dodano do niej szereg odcinków, dzięki czemu większa liczba regionów została dołączona do sieci, co ułatwi finansowanie inwestycji infrastrukturalnych.
— Proponowane ETC mają bardziej zrównoważony zasięg geograficzny niż dotychczasowe CNC. W związku z tym zaoferują nowe możliwości finansowania dla regionów peryferyjnych i lepiej przyczynią się do spójności terytorialnej w Europie. Na przykład przedłużenie korytarza Morze Bałtyckie – Adriatyk z Ankony w regionie Marche do Bari w Apulii przyniesie tym regionom nowe możliwości finansowania. Ponadto pozwoli Abruzzo, Molise i Apulii uczestniczyć w forum korytarza, na którym omawiane są priorytety finansowania i planowanie korytarza — skomentowała propozycję KE Konferencja Peryferyjnych Regionów Morskich.
Szansa dla Polski
Polska również zyskuje na tej propozycji. Do sieci ETC wprowadzono kilka ważnych szlaków komunikacyjnych przechodzących przez nasz kraj. Przede wszystkim magistrala kolejowa E30 łącząca Niemcy, Wrocław, Katowice, Kraków z Ukrainą stała się częścią Korytarza Morze Północe — Bałtyk. Wprowadzono także nowy Korytarz Bałtyk — Morze Czarne, który łączy porty w Gdyni i Gdańsku, Warszawę z Podkarpaciem i Słowacją. Jako cześć sieci TEN-T uznano też planowaną linię dużej prędkości Warszawa — Wrocław/Poznań.
Dodanie kolejnych szlaków transportowych przechodzących przez Polskę do sieci ETC to szansa na wzmocnie roli polskich regionów w transkontynentalnej wymianie handlowej. Polska ma szansę awansować z roli kraju tranzytowego na europejski hub logistyczny. Regionami, które mają potencjał na rozwinięcie takich usług są zwłaszcza Poznań, Łódź, Małaszewicze, Górny Śląsk, Wrocław, Warszawa i Trójmiasto, które zostały uznane za węzły transeuropejskiej sieci transportowej.
Jakie szanse dla polskiej branży logistycznej przynosi rewizja Dyrektywy TEN-T i w jaki sposób Polska może stać się europejskim hubem, to zagadnienia, które będą omawiane podczas konferencji „Intermodal in Poland 2022”, która odbędzie się w Janowie Podlaskim koło Małaszewicz i Terespola w dniach 28-30 września 2022 roku.
Informacje o konferencji i rejestracji uczestników na stronie: http://intermodalinpoland.eu
Info: