Schavemaker łączy Dolny Śląsk z Europą Zachodnią
Firma Schavemaker rozwija przewozy intermodalne między terminalem w Kątach Wrocławskich a Moerdijk w Holandii. W ostatnich miesiącach rośnie zwłaszcza eksport ładunków z Polski do Wielkiej Brytanii i Irlandii wykorzystujący to połączenie. Usługa intermodalna pozwala na organizację zrównoważonego transportu między Polską a krajami zachodnioeuropejskimi.
Bezpośrednie połączenie intermodalne Dolnego Śląska z niderlandzkim portem ruszyło w maju 2019 r. Czas przejazdu pociągu wahadłowego między terminalem Schavemaker w Kątach Wrocławskich a Moerdijk wynosi 30 godzin. Usługa oparta na przewozach kontenerowych jest konkurencyjna cenowo i pozwala zaoszczędzić nawet 70% emisji CO2 w porównaniu do transportu samochodowego, co jest istotnym czynnikiem dla wielu firm, które chcą prowadzić zrównoważoną działalność biznesową. Schavemaker organizuje nie tylko przewóz między terminalami ale też dostawy bezpośrednio do klienta.
— Nasza usługa intermodalna składa się z dwóch części. Pierwszą jest połączenie kolejowe na szlaku Moerdijk – Kąty Wrocławskie. Drugim elementem jest usługa od drzwi do drzwi, którą realizujemy z wykorzystaniem serwisu kolejowego oraz własnych samochodów i kontenerów. Ładunki z Polski dostarczamy klientom w Holandii i Belgii, a także korzystamy z połączenia promowego, dzięki któremu docieramy do odbiorców w Wielkiej Brytanii i Irlandii — powiedział Michał Kubalok, Branch manager Schavemaker Intermodal Sp. z o.o.
Perspektywiczny rynek
Z Polski eksportowane są gotowe produkty z fabryk zlokalizowanych w regionie Dolnego Śląska i południowo – zachodniej części kraju. Region ten jest znaczącym ośrodkiem przemysłu AGD, motoryzacyjnego i meblowego. Natomiast do Polski przywożone są surowce potrzebne do produkcji. Do realizacji dostaw od drzwi do drzwi Schavemaker wykorzystuje głównie własne samochody, naczepy podkontenerowe i kontenery 45 HC PW. Transport kombinowany w Polsce i Europie Zachodniej rozwija się dynamicznie i z tego typu usług korzysta coraz więcej firm.
— Generalnie obserwujemy stały wzrost wolumenu transportu intermodalnego — w 2021 r. wyniósł 27 % w stosunku do 2020 r. W przypadku Wielkiej Brytanii mieliśmy wzrost o 130% a w kierunku irlandzkim o 57%. Rynki te są jak widać najbardziej perspektywiczne. Obserwujemy iż każdego roku jest coraz więcej zapytań o organizację transportu intermodalnego dlatego w roku 2022 spodziewamy się kolejnego wzrostu zapotrzebowania na ten rodzaj usługi. — zauważył Michał Kubalok.
Kompleksowe usługi
Oprócz transportu Schavemaker zajmuje się również logistyką magazynową. Do dyspozycji swoich klientów oddaje magazyny w Kątach Wrocławskich oraz porcie Moerdijk. Świadczy usługi przeładunku, składowania krótko i długoterminowego. Dzięki temu może dowolnie łączyć transport drogowy z intermodalnym i świadczyć kompleksową obsługę klientów.
W związku z rozwojem transportu intermodalnego i rosnącym zapotrzebowaniem na pracowników Schavemaker oferuje program szkoleniowy dla młodych kierowców a także praktyki zawodowe dla uczniów i studentów. Niedawno spółka zawarła porozumienie o współpracy z dyrekcją Zespołu Szkół im. Jędrzeja Śniadeckiego z Żarowie— Mamy świadomość, że żeby mieć dobrze wyszkolonych pracowników to trzeba zainwestować i dać im szansę praktyki i rozwoju — skomentował przedstawiciel Schavemaker.
Obecnie między Kątami Wrocławskimi a Moerdijk firma realizuje dwa połączenia kolejowe tygodniowo. Dolnośląski terminal Schavemaker obsługuje również inne kierunki m.in. pociągi z Chin i Portu Gdynia.
Czytaj także: Terminal w Kątach Wrocławskich będzie mieć połączenie z Chengdu