PKP włączyły się w pomoc obywatelom Ukrainy
Dworce kolejowe są jednymi z pierwszych miejsc, do których docierają tysiące obywateli Ukrainy przybywających do Polski w związku trwającą za naszą granicą wojną. PKP muszą zapewnić bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dworców oraz zadbać o niezakłóconą pracę obiektów, by umożliwić sprawną obsługę pasażerów z Ukrainy i zapewnić im pomoc.

W związku z trwającą na Ukrainie wojną transport kolejowy przejął kluczową rolę związaną z przyjmowaniem osób przyjeżdzających do Polski, a dworce kolejowe mają krytyczne znaczenie dla zachowania sprawności obsługi podróżnych. Szczególną rolę odgrywa dworzec Przemyśl Główny, na którym udostępniliśmy przestrzenie i pomieszczenia, w których zorganizowano punkt recepcyjny dla obywateli Ukraińców. Takie punkty funkcjonują również na dworcach Chełm i Warszawa Wschodnia. W wielu miastach Polski, w tym m.in. na Dworcu Centralnym w Warszawie, działają punkty informacyjne. Placówki te organizują urzędy wojewódzkie i samorządy. Na wybranych dworcach przygotowane zostały specjalne strefy oczekiwania dla kobiet z dziećmi, osób starszych i z niepełnosprawnościami, w których osoby te mogą odpocząć, skorzystać z toalety, prysznica i otrzymać pożywienie. Nieocenioną pomoc obywatelom Ukrainy niosą także mobilni informatorzy PKP Intercity i wolontariusze z różnych organizacji.
Mimo trudnej sytuacji PKP muszą przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo wszystkim osobom przebywającym na dworcach, w tym obywatelom Ukrainy. Stąd ze względów bezpieczeństwa
(w tym z uwagi na zagrożenie terrorystyczne) oraz sanitarnych, nie mamy możliwości udostępnienia dowolnych przestrzeni dworcowych na wydawanie posiłków i gromadzenie darów w przypadkowych miejscach. Jako że dworce muszą pełnić przede wszystkim funkcje transferowe, apelujemy do organizacji pomocowych, podmiotów komercyjnych i osób prywatnych o skoordynowane działania, a przede wszystkim o to, by:
- konsultowali z operatorami punktów pomocowych i administracją dworców PKP możliwość dostarczania paczek z darami i prowadzenia innych działań,
- uzgadniali z przedstawicielami PKP S.A. uruchamianie stoisk i innych punktów,
- kontaktowali się z urzędami wojewódzkimi, które koordynują zarządzanie sytuacjami kryzysowymi, w sprawie możliwości udzielania pomocy.
#PomagamUkrainie.gov.pl – koordynacja pomocy dla uchodźców z Ukrainy