Partnerzy portalu

Duża dynamika przeładunków największych portów kontenerowych świata

Na liście Top-10 największych pod względem przeładunków w 2021 r. portów z terminalami kontenerowymi nie nastąpiły, z jednym wyjątkiem, zmiany. Niewielkie były przetasowania w drugiej dziesiątce, a dość istotne – w trzeciej.

fot. Zairon Wikimedia Commons

Łącznie 30 największych portów kontenerowych obsłużyło w 2021 r. drobnicę w 450 mln TEU, co stanowi wzrost o 6,5 proc. w porównaniu do 2020 roku. W 2020 r., w pierwszym roku pandemii, przeładunki w tej grupie wzrosły zaledwie 0,6 proc. w porównaniu z 2019 r. Dane te zaprezentowała firma analityczna Alphaliner.

Struktura przeładunków 

Azjatyckie megaporty, które już dawno temu pozostawiły w tyle konkurencję, miały 77 proc. udziału w przeładunku 30 największych portów, przy czym na porty Chin przypadła prawie połowa (47 proc.). Pięć lat temu Azja odpowiadała za 78 proc. wolumenów w grupie 30 największych portów, a Chiny za 49 proc. Numerem jeden pozostaje od lat Szanghaj. W ub.r. nadal „budował przewagę”, jak określa Alphaliner i pogłębił lukę wobec drugiego w rankingu portu w Singapurze o 10 mln TEU. 

Spośród 10 największych portów, dziewięć znajduje się w Azji, w tym siedem w Chinach: Szanghaj, Ningbo-Zhoushan, Shenzhen, Guangzhou-Nansha, Qingdao, Tianjin i Hongkong. W ub.r. na listę Top-10 wdarł się kompleks portów Los Angeles/Long Beach, dystansując Hongkong. Ten ostatni port od wielu lat spada w takim rankingu (w połowie ubiegłej dekady zajmował trzecią pozycję), co jest konsekwencją rozwoju konkurencyjnych portów kontynentalnych, w tym Shenzhen.

Daleko w tyle za czołówką są porty europejskie, które miały 12 proc. udziału w łącznym wolumenie przeładunków Top-30. Najwyżej uplasował się Rotterdam – na 11-tym miejscu, ale od kilku lat nie może powrócić na listę Top-10. W pierwszej dwudziestce są ponadto porty w: Antwerpii (15, spadek o jedną pozycję) i Hamburg (19, także spadek o jedną pozycję).W grupie Top-30 porty USA miały 8 proc. udziału, a Bliskiego Wschodu – 3 proc.

Wzrosty i spadki notowań

W 2021 r. największą dynamikę przeładunków w omawianej grupie osiągnęły dwa porty amerykańskie: New York/Newark (18,4 proc.) i Los Angeles/Long Beach (15,8 proc.). Tylko jeden port, Antwerpia, zmniejszył przeładunki (- 0,1 proc.). W ub.r. największy awans – z 36 na 26 miejsce zanotował port Nhava Sheva (Indie) oraz Savannah (USA), z 35 pozycji na 28, a o dwie pozycje przesunął się port New York/Newark (na 18). Najbardziej stracił port Yingkou (Chiny), pięć miejsc i spadł na 30 pozycję, a wśród portów, które traciły o dwa miejsca są m.in. Ho Chi Minh City (spadek na 19 miejsce), Jakarta (na 24) i Pireus (na 29).

Dynamika wieloletnia

W 2016 roku 30 największych portów obsłużyło 377,8 mln TEU. Oznacza to, że w 2021 r. przeładowano o 19 proc. więcej towarów, a średnio rocznie w okresie 2016-21 o 3,8 proc. Według prognoz Maersk, w 2022 roku przeładunki we wszystkich portach kontenerowych świata wzrosną o 2 – 4 proc.

Największe porty z przeładunkami drobnicy w kontenerach (mln TEU)
źródło: Alphaliner/obliczenia własne

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close