Przeładunki w Porcie Hamburg wyższe od prognoz
Po zeszłorocznym załamaniu spowodowanym pandemią Covid-19, przeładunki morskie w porcie w Hamburgu w 2021 roku rozwijały się lepiej niż oczekiwano. Z wynikiem 128,7 mln ton, a tym samym wzrostem o około 2 procent, łączne przeładunki morskie były wieksze niż w pierwszym roku pandemii. Przeładunki kontenerów wyniosły 8,7 mln TEU (20-stopowy kontener standardowy), co oznacza wzrost o 2,2 proc.

Przewozy towarów koleją zapewniły rekordowy wynik w 2021 roku. W ubiegłym roku hamburska kolej portowa przewiozła 48,5 miliona ton ładunków (+4,0 procent). W przypadku transportu kontenerowego osiągnięto ośmioprocentowy wzrost do poziomu 2,79 miliona TEU. „Hamburg w imponujący sposób umacnia swoją wiodącą pozycję jako największy port kolejowy na świecie. Pomimo ciągłych wyzwań spowodowanych przez pandemię i łańcuchy transportowe, które straciły rytm, osiągnięto nowy rekord w zakresie przyjaznego dla środowiska transportu towarów koleją” – mówi Ingo Egloff, dyrektor generalny Port of Hamburg Marketing e.V. (HHM).
Dodatkowe połączenia pociągów kontenerowych i więcej przewozów średniodystansowych do 300 kilometrów sprzyjały rozwojowi kolei. Udział transportu kolejowego w podziale międzygałęziowym (modal split) w Hamburgu wynosi obecnie 51,5% w przypadku transportu kontenerowego. Sukces w przenoszeniu transportu towarowego na kolej odciąża drogi oraz chroni środowisko. Udział żeglugi śródlądowej w obsłudze transportu kontenerowego do i z hamburskiego portu sięga 2,4 procent.
Oprócz transportu morskiego coraz więcej kontenerów między Chinami a Hamburgiem przewozi się również koleją. Hamburg jest w Niemczech wiodącym punktem początkowym i końcowym transportu kontenerowego drogą morską oraz pociągów kontenerowych na Nowym Jedwabnym Szlaku. „Nawet jeśli pokonanie ponad 12 000 kilometrów między Chinami a Hamburgiem koleją zajmuje obecnie około 20 dni, przewozy w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku są szybsze niż drogą morską. Kontenerowe połączenia kolejowe między Hamburgiem a Chinami oferują zatem atrakcyjną alternatywę transportową dla towarów, dla których ważny jest czas dostawy. Około 160 000 TEU zostało przetransportowanych koleją między Hamburgiem a ponad 25 miejscami docelowymi w Chinach w zeszłym roku. To silny wzrost o 51 proc. W sumie ponad 290 chińskich połączeń kolejowych do i z Hamburga jest sprzedawanych przez różnych dostawców”, wyjaśnił Axel Mattern, dyrektor generalny HHM.
Chiny, USA i Singapur przodują na liście Top 10 krajów partnerskich Hamburga w zakresie obsługi kontenerów
Na liście dziesięciu najważniejszych partnerów Hamburga pod względem przeładunku kontenerów kraje znajdujące się na pozycjach od pierwszego do szóstego zachowały swoje miejsca. Spadek wolumenu przeładowanych kontenerów morskich w relacji z Chinami, który był odnotowany w roku 2020, w ubiegłym roku został zatrzymany. W 2021 r. osiągnięto wzrost o 5,5 proc. do poziomu 2,6 mln TEU. Chiny umacniają w ten sposób swoją pozycję najważniejszego partnera handlowego Hamburga. „Jesteśmy bardzo zadowoleni, że Hapag-Lloyd uruchomi od kwietnia nowy cotygodniowy serwis China Germany Express (CGX), który połączy port w Hamburgu z południowo-chińskim terminalem Dachan Bay w porcie Shenzhen. Dzięki temu nowemu połączeniu liczba serwisów liniowych łączących Hamburg z chińskimi portami zostanie jeszcze bardziej rozszerzona do 18 tygodniowo, a pozycja Hamburga jako wiodącego portu dla Chin zostanie skonsolidowana „- mówi Mattern.
Wśród kolejnych partnerów handlowych w ruchu kontenerowych kolejne miejsca po Chinach zajmują USA (+4,5 proc.), Singapur (+0,9 proc.), Rosja (-3,0 proc.), Szwecja (+7,5 proc.) i Wielka Brytania (-9,9 proc.). Siódme miejsce rankingu Top 10 zajmuje Polska (+20,7 proc.), ósme Korea Południowa (-0,4 proc.), a dalsze Dania (+4,6 proc.) i Brazylia (+3,2 proc.).
Zakończona regulacja toru wodnego Dolnej i Zewnętrznej Łaby przynosi korzyści. Wchodzące i wychodzące z portu statki korzystają teraz ze zwiększonego zanurzenia od 1,00 metra do 1,90 metra w porównaniu ze stanem przed pogłębieniem toru wodnego – w zależności od wymiarów statku. Na przykład statki klasy Megamax o szerokości do 62,50 metra lub długości 400 metrów mogą wpływać do portu niezależnie od pływu z zanurzeniem do 13,10 metra. Przed korektą było to tylko 11,40 metra. Wykorzystując pływy, statki wychodzące mogą bezpiecznie płynąć z zanurzeniem do 14,10 metra, a statki wchodzące z zanurzeniem jeszcze większym, bo nawet do 15,40 metra. Tutaj wcześniej było to tylko 13,60 metra.
„Chcielibyśmy podziękować naszym klientom i partnerom za zaufanie do nas i do hamburskiego portu podczas wieloletniego projektu adaptacji toru wodnego. Od końca stycznia br. możemy teraz zwiększyć maksymalne zanurzenie niezależne od pływów w zakresie od 1,00 do 1,90 m, w zależności od wielkości statku. Pomaga to wzmocnić konkurencyjność portu w Hamburgu ” – powiedział Jens Meier, dyrektor generalny Hamburg Port Authority.
Kolejną korzyścią jest poprawienie warunków mijania się dużych statków. Na przykład w Wedel zbudowano specjalnie w tym celu odcinek o długości ośmiu kilometrów. Umożliwia on bezpieczne przepływanie obok statków o sumarycznej szerokości do 104 metrów. Ponadto tor wodny między Wedel a ujściem rzeki Stör (na wysokości Glückstadt) został poszerzony z 300 metrów do 320 metrów. Tutaj statki o łącznej szerokości mniejszej niż 92 metry mogą teraz bezpiecznie mijać się nawzajem.
Obaj członkowie zarządu Port of Hamburg Marketing, Axel Mattern i Ingo Egloff, pozytywnie odnieśli się do pomyślnie zakończonej regulacji toru wodnego Łaby. „Dla żeglugi i naszych klientów portowych z przemysłu ułatwienie dostępu do największego uniwersalnego portu w Niemczech przynosi również korzyści w postaci kierowania większej liczby ładunków przez Hamburg. Tylko w ubiegłym roku do portu w Hamburgu zawinęło 221 dużych kontenerowców o pojemności od 18 000 do 24 000 TEU. Jest to wzrost o 16,9 procent i pokazuje, że zakończona już regulacja toru wodnego ma ogromne znaczenie dla bezpiecznego i szybkiego ruchu na Łabie. Dzięki wydajnym szlakom transportowym, inteligentnym rozwiązaniom logistycznym oraz rosnącemu wykorzystaniu niskoemisyjnych źródeł energii i technologii jesteśmy na dobrej drodze do zrównoważonego wzrostu”, powiedział Mattern. Po stronie lądowej przyjazna dla środowiska kolej przejmuje większość transportu towarów i szybko, niezawodnie łączy regiony zaplecza lądowego z portem.
Perspektywy na rok 2022
„Wojna na Ukrainie będzie miała również wpływ na rozwój przeładunku portu w Hamburgu. Obecnie jednak nie wiadomo jeszcze, w jakim stopniu sankcje wobec Rosji wpłyną na rozwój obrotów portowych. W tej chwili nie można podać realistycznej prognozy na bieżący rok, ponieważ pandemia koronawirusa może również nadal mieć wpływ na morski handel zagraniczny „- powiedział Mattern. W roku 2022 organizacja marketingowa portu w Hamburgu ma nadzieję na ogólnie stabilny kurs w obsłudze ładunków morskich.