Partnerzy portalu

Niepokojący poziom samozadowolenia z ochrony przed atakami hakerów

Specjalistyczne firmy zajmujące się bezpieczeństwem cybernetycznym ostrzegają przedsiębiorców w Europie, w tym z sektora logistycznego, by w następstwie rosyjskiego ataku na Ukrainę podniosły poziom zabezpieczeń przed cyberatakami.

fot. Pixabay

Zarazem przestrzegają, że wielu przedsiębiorców jakby „straciło czujność na takie zagrożenia”, nie tylko z powodu toczącej się wojny, bowiem umniejszyło priorytet cyberbezpieczeństwa na rzecz bieżących problemów.

Tymczasem duński spedytor DSV poinformował w piątek, że podjął „surowe środki bezpieczeństwa w celu własnej ochrony i naszych klientów przed cyberatakami”. Ostatecznie zamknął systemy informatyczne swoich spółek na Ukrainie, a także – zamknął fizycznie ich biura. Christina Stevenson, dyrektor ds. zarządzania, ryzyka i zgodności z przepisami Cyber CX oświadczyła, że „firmy powinny być proaktywne w przestrzeni IT”.

Najnowsze ataki hakerskie

W lutym, jeszcze przed inwazją Rosji na Ukrainę, ataków hakerskich doznało kilka firm logistycznych. 5 bm. system informatyczny operatora naziemnego i przewoźnika ładunków lotniczych Swissport został zainfekowany ransomware.  To oprogramowanie, które blokuje dostęp do systemu komputerowego lub uniemożliwia odczyt zapisanych w nim danych. Za przywrócenie stanu pierwotnego haker żąda opłaty. 

Atak spowodował zakłócenia w działalności lotniska w Zurychu. Jak poinformował dzień później rzecznik prasowy portu, „atak został w dużej mierze powstrzymany”. Wcześniej niektóre systemy zostały tymczasowo zamknięte, a port przeszedł w tryb offline, tj. ręcznego sterowania lub uruchomienia systemów awaryjnych. Zarząd Swissport nie poinformował, jakiego rodzaju ransomware użyto i kto był operatorem.

Po ataku hakerskim 20 bm., na ponad dwa dni zmuszona była zamknąć globalne operacje amerykańska firma logistyczno-spedycyjna Expeditors International. Sparaliżował on większość m.in. możliwość organizowania wysyłek frachtu, zarządzanie obsługą odpraw celnych i dystrybucji przesyłek do klientów. Firma ta również padła ofiarą ataku ransomware. Zarząd oświadczył, że incydent „może mieć istotny i niekorzystny wpływ na naszą działalność, przychody, wyniki działalności i reputację”. Expeditors zatrudnia ponad 18 000 pracowników w 300 oddziałach na świecie i ma roczny przychód w wysokości ok. 10 mld dolarów. 

Natomiast 22 bm. hakerzy uderzyli w terminal kontenerowy Jawaharlal Nehru Port Container Terminal (JNPCT) w Bombaju, jeden z pięciu największych w Indiach. Atak sparaliżował system informacji zarządczej. Nadal nie ukazały się informacje, czy awaria została usunięta.  

Eksperci przestrzegają

Brytyjskie Narodowe Centrum Bezpieczeństwa Cybernetycznego (NCSC) poinformowało,  że w 2021 r. odnotowano bezprecedensową liczbę 777 incydentów i ataków hakerskich na firmy, w porównaniu z 723 rok wcześniej.  Głośne ataki, takie jak za sprawą oprogramowania zarządzającego sieciami Oron SolarWinds w 2020 r. pokazały, w jaki sposób cyberprzestępcy mogą penetrować wiele organizacji, naruszając jedno ogniwo w łańcuchu dostaw, podkreśla NCSC. 

Cyberprzestępcom udawało się za pomocą SolarWinds wprowadzić do sieci wewnętrznych firm złośliwe oprogramowanie typu malware. Hakerzy mieli w tym sposób zinfiltrować nawet 18 tys. różnych sieci należących do firm i organizacji rządowych. Analiza Microsoft wykazała, że hakerzy uzyskali dostęp do kodu źródłowego należącego do Microsoftu. Wykorzystano w tym celu co najmniej jedno z wewnętrznych kont, które użyto do przejrzenia wielu repozytoriów. 

Z kolei z raportu American Journal of Transportation wynika, że „cyberprzestępcy stają się coraz bardziej wyrafinowani w wykorzystywaniu silosów organizacyjnych, luk w zabezpieczeniach spowodowanych pracą zdalną i kryzysem łańcucha dostaw, aby podważyć bezpieczeństwo krytycznych systemów”.

Przestrogi Kasperky Lab

W najnowszym raporcie rosyjskiego przedsiębiorstwa dostarczającego oprogramowanie antywirusowe – Kaspersky Lab  (Supply Chain CyberSecurity, Potential Threats and Rising to the Challenge) podkreśla się, że choć liczba ataków rośnie, zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i małe i średnie firmy wykazują „niepokojący poziom samozadowolenia odporności ich systemów na zagrożenia cyberprzestępczością w ich łańcuchach dostaw”. 

Mimo że prawie trzy czwarte (72 proc.) firm twierdzi, że zagrożenia cyberbezpieczeństwa są ich głównym problemem, tylko jedna trzecia (33 proc.) ma niezbędne zasoby wewnętrzne i wiedzę, aby zareagować na incydent cyberbezpieczeństwa. Zarazem tylko 35 proc. ankietowanych jest pewnych, że podjęło „wszelkie możliwe kroki w celu ograniczenia ryzyka stron trzecich w swojej organizacji”. Wyniki analizy pokazują, że firmy, które zmniejszyły priorytet cyberbezpieczeństwa zrobiły to na rzecz innych wyzwań, takich jak: niedobory kierowców samochodów ciężarowych i inne problemy logistyczne spowodowane pandemią.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close