Partnerzy portalu

Port w Rotterdamie nad kreską 2019 roku

Przeładunki w największym w Europie porcie w Rotterdamie w 2021 r. odpowiadał poziomowi sprzed pandemii z 2019 r., a w tym towarów w kontenerach – był już wyższy. Obroty prawie wszystkimi rodzajami towarów wzrosły w zeszłym roku, najbardziej drobnicą w kontenerach. Zarząd portu uzyskał też rekordowej wielkości wyniki finansowe.

fot. Kees Torn Port Rotterdam

Całkowity wolumen przeładunków w porcie w 2021 r. wynosił 468,7 mln ton, tj. wzrósł o 7,3 proc. rdr i był minimalnie większy (o ok. 300 tys. ton) niż w 2019 r. Wzrosły rdr przeładunki wszystkich głównych rodzajów, z wyjątkiem rolniczych. Segment ten jest zawsze napędzany przez dobre i złe zbiory, a w konsekwencji przez regionalne różnice cen i przepływy handlowe. Koniec okresu przejściowego Brexitu doprowadził do spadku na początku ub. roku transportu ro-ro do/ z Wielkiej Brytanii. Sytuacja się poprawiła i w efekcie ten segment zakończył przeładunkami na poziomie podobnym do ostatnich dwóch lat. 

Drobnica w kontenerach

W ub.r. przez port w Rotterdamie odprawiono 15,3 mln TEU towarów, o 6,6 proc. więcej w porównaniu z 2020 r. i o 3,3 proc. więcej niż w 2019 r. Był to zarazem historycznie najlepszy wynik tego portu.

„Głównym tego powodem jest to, że pandemia spowodowała proporcjonalnie wyższe wydatki na towary niż na usługi” – podkreśla zarząd w komunikacie prasowym. Np. restauracje i teatry były zamknięte przez część 2021 r., a konsumenci w mniejszym stopniu korzystali z podróży wakacyjnych, szczególnie dalekich. 

Ale pandemia doprowadziła również do zakłóceń w logistyce kontenerowej, ponieważ fabryki i terminale kontenerowe, szczególnie w Chinach, zostały zamknięte więcej niż raz, aby zmniejszyć liczbę zakażeń, ocenia zarząd portu. W konsekwencji statki, które miały już więcej ładunków do transportu, regularnie nie docierały na czas. Z kolei kontenery często pozostawały dłużej w terminalach, więc bocznice kontenerowe były bardzo przepełnione. „To nie pomogło w poprawie wydajności terminali na całym świecie”. 

Zarazem firmy żeglugowe zdecydowały się zawijać do mniejszej liczby portów oraz ładować i rozładowywać więcej kontenerów w każdym z nich, aby zaoszczędzić czas. W Rotterdamie doprowadziło to do 10 proc. mniejszej liczby zawinięć dużych kontenerowców, jednak za każdym razem rozładowywały one średnio o 20 proc. więcej kontenerów, niż wcześniej.

Wyniki finansowe

Zarząd portu ma za sobą dobry rok finansowy. Przychody w 2021 r. wzrosły o 2,6 proc. – do 772,7 mln euro, a koszty operacyjne spadły o 5,5 proc. – do 260,5 mln euro. Wynik operacyjny przed odsetkami, amortyzacją i opodatkowaniem (EBITDA) był o 7,3 proc. wyższy i wyniósł 512,2 mln euro. Przychody z dzierżawy gruntów nieznacznie spadły ze względu na jednorazowe skutki zmian cen w 2020 r., natomiast wzrosły przychody z opłat portowych ze względu na większe przeładunki. Wynik netto wyniósł 247,2 mln euro (w 2020 r. – 351,7 mln euro). Zarząd portu proponuje wypłatę akcjonariuszom (70,83 proc. miasto Rotterdam, 29,17 proc. państwo holenderskie) całkowitej dywidendy w wysokości 122,7 mln euro (w 2020 r. – 120,5 mln euro). 

Inwestycje w terminalach kontenerowych

W 2021 r. zarząd portu zainwestował łącznie 226,3 mln euro w jego rozwój, w porównaniu z 265,7 mln euro w 2020 r. W ub. roku zarząd portu rozpoczął m.in. budowę nowych nabrzeży dla terminali kontenerowych przy Maasvlakte 2. Z czasem zapewni to dodatkową przepustowość w wysokości około 5 mln TEU. Zakłada się też, że otwarcie szlaku wymiany kontenerów między różnymi terminalami na Maasvlakte zwiększy ich wydajność. W zeszłym roku została oddana do użytku trasa Theemsweg, co znacznie usprawniło codzienne przewozy 90 – 100 pociągów towarowych. 

Transformacja energetyczna

Zarząd portu Rotterdam realizuje pięć dużych projektów, mających na celu zmniejszenie oddziaływania na środowisko i transformację energetyczną. Niedawno np. podpisano ostateczne umowy z czterema firmami, które będą korzystać z systemu transportu i magazynowania CO2 Porthos, ukończono duży obiekt brzegowy w Kanale Caland, a Shell rozpoczął prace nad budową dużej fabryki biopaliw w Pernis. 

W tym roku spodziewane są decyzje inwestycyjne dotyczące m.in. Projektu Porthos, rurociągu wodorowego przez obszar portu, HyTransPort i pierwszej dużej zielonej elektrowni wodorowej na Maasvlakte. Wspólnie projekty, które są obecnie w przygotowaniu, mają zredukować emisję dwutlenku węgla o 12 mln ton w przedsiębiorstwach w porcie i 11 mln ton poza portem – np. poprzez produkcję wodoru i biopaliw dla sektora transportu i lotnictwa. Ponadto zarząd portu współpracuje z szeregiem partnerów w zakresie importu wodoru dla przemysłu w Rotterdamie i innych miejscach. Import od 1 do 2 mln ton wodoru do 2030 r. jest możliwy i zapewni dodatkowe 10 do 20 mln ton redukcji emisji dwutlenku węgla. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close