Port w Rotterdamie nad kreską 2019 roku
Przeładunki w największym w Europie porcie w Rotterdamie w 2021 r. odpowiadał poziomowi sprzed pandemii z 2019 r., a w tym towarów w kontenerach – był już wyższy. Obroty prawie wszystkimi rodzajami towarów wzrosły w zeszłym roku, najbardziej drobnicą w kontenerach. Zarząd portu uzyskał też rekordowej wielkości wyniki finansowe.

Całkowity wolumen przeładunków w porcie w 2021 r. wynosił 468,7 mln ton, tj. wzrósł o 7,3 proc. rdr i był minimalnie większy (o ok. 300 tys. ton) niż w 2019 r. Wzrosły rdr przeładunki wszystkich głównych rodzajów, z wyjątkiem rolniczych. Segment ten jest zawsze napędzany przez dobre i złe zbiory, a w konsekwencji przez regionalne różnice cen i przepływy handlowe. Koniec okresu przejściowego Brexitu doprowadził do spadku na początku ub. roku transportu ro-ro do/ z Wielkiej Brytanii. Sytuacja się poprawiła i w efekcie ten segment zakończył przeładunkami na poziomie podobnym do ostatnich dwóch lat.
Drobnica w kontenerach
W ub.r. przez port w Rotterdamie odprawiono 15,3 mln TEU towarów, o 6,6 proc. więcej w porównaniu z 2020 r. i o 3,3 proc. więcej niż w 2019 r. Był to zarazem historycznie najlepszy wynik tego portu.
„Głównym tego powodem jest to, że pandemia spowodowała proporcjonalnie wyższe wydatki na towary niż na usługi” – podkreśla zarząd w komunikacie prasowym. Np. restauracje i teatry były zamknięte przez część 2021 r., a konsumenci w mniejszym stopniu korzystali z podróży wakacyjnych, szczególnie dalekich.
Ale pandemia doprowadziła również do zakłóceń w logistyce kontenerowej, ponieważ fabryki i terminale kontenerowe, szczególnie w Chinach, zostały zamknięte więcej niż raz, aby zmniejszyć liczbę zakażeń, ocenia zarząd portu. W konsekwencji statki, które miały już więcej ładunków do transportu, regularnie nie docierały na czas. Z kolei kontenery często pozostawały dłużej w terminalach, więc bocznice kontenerowe były bardzo przepełnione. „To nie pomogło w poprawie wydajności terminali na całym świecie”.
Zarazem firmy żeglugowe zdecydowały się zawijać do mniejszej liczby portów oraz ładować i rozładowywać więcej kontenerów w każdym z nich, aby zaoszczędzić czas. W Rotterdamie doprowadziło to do 10 proc. mniejszej liczby zawinięć dużych kontenerowców, jednak za każdym razem rozładowywały one średnio o 20 proc. więcej kontenerów, niż wcześniej.
Wyniki finansowe
Zarząd portu ma za sobą dobry rok finansowy. Przychody w 2021 r. wzrosły o 2,6 proc. – do 772,7 mln euro, a koszty operacyjne spadły o 5,5 proc. – do 260,5 mln euro. Wynik operacyjny przed odsetkami, amortyzacją i opodatkowaniem (EBITDA) był o 7,3 proc. wyższy i wyniósł 512,2 mln euro. Przychody z dzierżawy gruntów nieznacznie spadły ze względu na jednorazowe skutki zmian cen w 2020 r., natomiast wzrosły przychody z opłat portowych ze względu na większe przeładunki. Wynik netto wyniósł 247,2 mln euro (w 2020 r. – 351,7 mln euro). Zarząd portu proponuje wypłatę akcjonariuszom (70,83 proc. miasto Rotterdam, 29,17 proc. państwo holenderskie) całkowitej dywidendy w wysokości 122,7 mln euro (w 2020 r. – 120,5 mln euro).
Inwestycje w terminalach kontenerowych
W 2021 r. zarząd portu zainwestował łącznie 226,3 mln euro w jego rozwój, w porównaniu z 265,7 mln euro w 2020 r. W ub. roku zarząd portu rozpoczął m.in. budowę nowych nabrzeży dla terminali kontenerowych przy Maasvlakte 2. Z czasem zapewni to dodatkową przepustowość w wysokości około 5 mln TEU. Zakłada się też, że otwarcie szlaku wymiany kontenerów między różnymi terminalami na Maasvlakte zwiększy ich wydajność. W zeszłym roku została oddana do użytku trasa Theemsweg, co znacznie usprawniło codzienne przewozy 90 – 100 pociągów towarowych.
Transformacja energetyczna
Zarząd portu Rotterdam realizuje pięć dużych projektów, mających na celu zmniejszenie oddziaływania na środowisko i transformację energetyczną. Niedawno np. podpisano ostateczne umowy z czterema firmami, które będą korzystać z systemu transportu i magazynowania CO2 Porthos, ukończono duży obiekt brzegowy w Kanale Caland, a Shell rozpoczął prace nad budową dużej fabryki biopaliw w Pernis.
W tym roku spodziewane są decyzje inwestycyjne dotyczące m.in. Projektu Porthos, rurociągu wodorowego przez obszar portu, HyTransPort i pierwszej dużej zielonej elektrowni wodorowej na Maasvlakte. Wspólnie projekty, które są obecnie w przygotowaniu, mają zredukować emisję dwutlenku węgla o 12 mln ton w przedsiębiorstwach w porcie i 11 mln ton poza portem – np. poprzez produkcję wodoru i biopaliw dla sektora transportu i lotnictwa. Ponadto zarząd portu współpracuje z szeregiem partnerów w zakresie importu wodoru dla przemysłu w Rotterdamie i innych miejscach. Import od 1 do 2 mln ton wodoru do 2030 r. jest możliwy i zapewni dodatkowe 10 do 20 mln ton redukcji emisji dwutlenku węgla.