Porty będą mogły lepiej oceniać, czy cumujące statki są „eko”
Międzynarodowe Stowarzyszenia Portów i Przystani (IAPH) ogłosiło, że rozpoczęło prace nad opracowaniem nowego wskaźnika IAPH Environmental Ship Index (ESI). Ma on służyć do oceny efektywności środowiskowej statków cumujących przy każdym zawinięciu do portu.

Spotkanie inauguracyjne online zespołu projektowego odbyło się 21 lutego. W jej skład wchodzą przedstawiciele IAPH, branży wycieczkowej, Cruise Lines International Association (CLIA) oraz firma budująca strony internetowe – Nalta.
Nowy wskaźnik ESI początkowo, tj. przez ok. dwa lata, skupi się na monitorowaniu wycieczkowców. Będzie on rozwijany w dwóch etapach. Pierwszy obejmie opracowanie modelu sprawozdawczego, drugi – opracowanie wskaźnika wydajności i emisji gazów cieplarnianych w miejscu postoju statku przy nabrzeżu (ESI at-Berth).
Dyrektor zarządzający IAPH Verhoeven skomentował, że moduł ten będzie przenoszony na inne grupy statków, a w efekcie „przyczyni się to do inwentaryzacji emisji gazów cieplarnianych w portach i przyczyni się do dalszej ich redukcji”. Ma to jednak nastąpić poprzez dobrowolne stosowanie zachęt przez porty europejskie i fundusze strukturalne.
Pierwszy wskaźnik IAPH ESI-air został ustanowiony w 2011 r. i służy do identyfikacji statków, które powodują mniejsze emisje NOx i SOx niż wymagają tego obecne normy emisji Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Rejestr ESI obejmuje 6 908 statków.Wykazanie się obecnością w tym rejestrze skutkuje m.in. niższymi opłatami portowymi. Istnieje też oddzielny moduł ESI-noise, który ocenia zmniejszanie hałasu przez statki.