Trwa modernizacja magistrali kolejowej łączącej Śląsk z Trójmiastem
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. modernizują linię na odcinku Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice nr 131 (woj. łódzkie). Inwestycja za ponad 580 mln zł realizowana jest z udziałem środków POIiŚ.

Na stacjach Zduńska Wola Karsznice i Zduńska Wola Karsznice Południowe wykonawca zamontował pierwsze rozjazdy. Wcześniej przygotowane zostało podtorze. Urządzenia pozwolą na jazdę pociągów z toru głównego na tory sąsiednie oraz utrzymanie rozkładowych kursów. Dla składów towarowych jazda bez zwolnień to bardziej ekonomiczny przewóz ładunków. Nowe rozjazdy zwiększają również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
W Zduńskiej Woli (na linii nr 131) ułożonych będzie blisko 9 km torów oraz ponad 20 rozjazdów. Zamontowano już 6 rozjazdów, 6 km nowych szyn i ok. 5 tys. podkładów. Na terenie Zduńskiej Woli już w ubiegłym roku zakończyła się modernizacja dwóch łącznic: Zduńska Wola Karsznice – Gajewniki nr 542 oraz Zduńska Wola Karsznice – Zduńska Wola linii 739 o łącznej długości ok. 9 km. Łącznice zapewniają sprawny przewóz towarów relacji północ – południe (linia 131) oraz wschód – zachód (linia nr 14).
Między stacjami Rusiec Łódzki a Zduńska Wola Karsznice, czyli na łódzkim odcinku linii łączącej Chorzów z portami Trójmiasta przebudowano 20 km torów i 25 km sieci trakcyjnej. Jest 16 nowych rozjazdów na stacjach Chociw Łaski, Kozuby i Zduńska Wola Karsznice. Przebudowywane są tory na stacji Kozuby. Na szlaku Chociw Łaski – Rusiec Łódzki wymieniana jest sieć trakcyjna. Przebudowane tory, rozjazdy i nowe urządzenia umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h.
Wartość inwestycji to ponad 580 mln zł. Projekt jest w 85% dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowane jest w I kwartale 2023 roku.
Większe możliwości transportowe kolei Śląsk – Bałtyk linia 131
Przebudowa trasy kolejowej Śląsk – Bałtyk podzielona jest na odcinki. Na odcinku Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie prowadzone są prace projektowe. Budowa jest zaplanowana na lata 2022-2024. Na odcinku Nakło Śląskie – Kalina (Herby Nowe) projektowanie zakończy się do 2023 r.
Następne odcinki: Kalina (Herby Nowe) – Rusiec Łódzki oraz Rusiec Łódzki – Zduńska Wola Karsznice są przebudowywane. Zakończenie robót planowane jest w 2023 r.
PLK przygotowują dokumentację projektową dla przebudowy odcinków północnych: Zduńska Wola Karsznice – Dąbie nad Nerem (LCS Zduńska Wola Karsznice), Dąbie nad Nerem – Złotniki Kujawskie (LCS Inowrocław), Złotniki Kujawskie – Twarda Góra (LCS Bydgoszcz), Twarda Góra – Tczew (LCS Tczew). Prace związane z dokumentacją przewidziano do 2022 r.