METRANS obchodził 30-lecie uruchomienia połączenia Praga – Hamburg
20 lutego 1992 r. pierwszy pociąg METRANS transportujący kontenery wyruszył z terminalu Uhříněves w Pradze do Portu Hamburg. Tym samym zainaugurowano regularne połączenie intermodalne między Czechami a niemieckim portem.
Po zmianie ustroju gospodarczego Czechosłowacji na początku lat 90-tych pojawiły się nowe możliwości rozwoju wymiany handlowej między tym krajem a Niemcami i innymi państwami kapitalistycznymi, co spowodowało pojawienie się nowych potoków przeładunków przez terminale kontenerowe w Hamburgu. Z tego powodu Grupa HHLA, zdecydowała się powołać w Czechach swoją spółkę córkę, która miała zajmować się organizacją kontenerowych przewozów kolejowych oraz zarządzaniem terminalami intermodalnymi.
METRANS został powołany w Pradze 25 lipca 1991 r. ale kolejowe połączenie kontenerowe między stolicą Czech a Hamburgiem ruszyło 20 lutego 1992. Od tego momentu spółka zbudowała sieć regularnych połączeń kolejowych w kilku krajach europejskich w tym również w Polsce.
— Z dzisiejszej perspektywy w pełni funkcjonującej firmy intermodalnej wysyłka pociągu kontenerowego to rutyna, a z perspektywy oldtimerów niewyobrażalna ilość pracy i problemów do rozwiązania. Wizja transportu intermodalnego przedstawiona przez założyciela METRANS, pana Jiříego Samka, wyprzedzała swoje czasy, wyprzedzała zrozumienie wielu urzędników państwowych i decydentów. Mimo początkowych przeszkód, czasem nawet prawdziwej wrogości, niechęci do poparcia nowego pomysłu, ruszył pierwszy pociąg kontenerowy — napisano w komunikacie firmy.
Pierwszy terminal intermodalny METRANS powstał w 1994 r. na terenie dawnych magazynów w praskiej dzielnicy Jižní Město. Obecnie firma ta posiada 18 terminali intermodalnych, a najnowszym nabytkiem spółki jest CL Europort zlokalizowany w rejonie przeładunkowym Małaszewicze – strategicznym hubie na Nowym Jedwabnym Szlaku. W budowie z kolei jest kolejny terminal w Zalaegerszeg na Węgrzech. Jako przewoźnik kolejowy METRANS uruchamia ponad 550 pociągów tygodniowo, dysponuje flotą 80 lokomotyw i 3000 wagonów.
Czytaj też: Metrans przejął CL Europort