Partnerzy portalu

Przewozisz towary wrażliwe? Przygotuj się na zmiany w systemie SENT!

Tagi: SENT,

Już jutro (22 luty) wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 stycznia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi. O ustawie rozmawiamy z Adamem Małyszko, prezesem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów FORS. 

fot. Pixabay

Od 22 lutego przywóz do Polski oraz tranzyt przez teren naszego kraju wszystkich rodzajów odpadów podlega rejestracji w systemie SENT. Co to oznacza?

Oznacza to, że przed przekroczeniem polskiej granicy, transportowane odpady koleją lub transportem samochodowym, w ilości większej niż 20 kg, muszą być zgłoszone do systemu monitorowania przewozu SENT. Może to zrobić odbiorca odpadów, który jest zarejestrowany w systemie. Dodatkowo trzeba pamiętać, że środek transportu odpadów do Polski musi posiadać zainstalowane urządzenie do monitorowania przebiegu trasy, może być to urządzenie stosowane na potrzeby e-TOLL. 

Co Pana niepokoi w ustawie?

Poza wysokimi karami, w samej ustawie nic mnie nie niepokoi. Natomiast martwi mnie wykorzystanie delegacji do wydania rozporządzenia. Ustawa w art. 3 ust. 2 pkt 1-3a określa rodzaje towarów, które podlegają systemowi SENT oraz w art. 3 ust. 11 daje możliwość Ministrowi Finansów określenia innych towarów, które będą objęte tym systemem. Poza olejami odpadowymi nie wymieniono w ustawie innych odpadów. W mojej ocenie ustawa wprost nie obejmuje pozostałych odpadów. W rozporządzeniu z 25 stycznia 2022 r. użyto sformułowania „towarów będących jednocześnie odpadami”. Dotychczas uważałem, że mamy do czynienia z towarem lub odpadem. Przykładowo odpady podlegają ewidencji w systemie BDO, natomiast towary nie. Dlatego określenie „towar będący jednocześnie odpadem” może budzić pewne kontrowersje. Ponadto, aby Minister Finansów mógł skorzystać z tej ustawowej delegacji musi uwzględnić konieczność przeciwdziałania uszczupleniom w zakresie podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego. Uważam, że wydając to rozporządzenie Minister Finansów nie przedstawił dostatecznego uzasadnienia ani dowodów na to, że sprowadzane do Polski odpady, w tym odpady metali (złom), naraża Skarb Państwa na uszczuplenia w podatku od towarów i usług. Przedstawia natomiast uzasadnienie Ministra Klimatu i Środowiska, który chce poprzez objęcie systemem SENT odpadów rozwiązać problem ich nielegalnego sprowadzania. Delegacja na podstawie art. 3 ust. 11 takiej możliwości nie daje. Dlatego jestem zdania, że aby objąć wszystkie odpady systemem SENT należy zmienić ustawę. 

Rozporządzenie Ministra Finansów pochodzi z dnia 25 stycznia. Branża miała zaledwie trzy tygodnie na zgłoszenie, rejestrację i uwierzytelnienie w systemie SENT. A sankcje za niedostosowanie się będą duże. Co Pan o tym sądzi? 

Trzy tygodnie vacatio legis to zdecydowanie za krótki okres. Poprzednie zmiany dawały okres trzech miesięcy i taki okres powinien mieć zastosowanie również w tym przypadku. Wprawdzie zarejestrowanie w systemie SENT zajmuje aktualnie ok. 7-8 dni, ale nie wiadomo czy ten okres nie wydłuży się tuż przed 22 lutym br. Rzeczywiście sankcje są bardzo duże. Podmiot odbierający może być ukarany kwotą 46% wartości przewożonego towaru, nie mniejszą niż 20 000 zł, a firma transportowa kwotą od 10 000 zł do 100 000 zł, w zależności od naruszenia. Na najmniejsze kary narażony jest kierowca – mandat od 5 000 zł do 7 500 zł za rozpoczęcie przewozu bez numeru referencyjnego lub niewłączenie/wyłączenie lokalizatora. Wprawdzie w przypadku, gdy nie nastąpiło uszczuplenie podatkowe organ na podstawie art. 30 ust. 4 ustawy o SENT nie wszczyna postępowania w sprawie nałożenia kar, ale tego przepisu nie stosuje się do przewoźników. 

Objęcie system tylko przywozów a nie ma wywozów odpadów z kraju, może doprowadzić do zakłócenia konkurencyjności. Jakie jest Pana zdanie na ten temat?

Uważam, że systemem monitorowania odpadów powinny zostać objęte odpady wrażliwe, zarówno w zakresie przywozu, wywozu jak i tranzytu. Jednocześnie zwracam uwagę, że aktualnie Komisja Europejska pracuje nad zmianą rozporządzenia WE 1013/2006, które przewiduje monitorowanie przewozu odpadów zarówno w przywozie, wywozie i tranzycie. W mojej ocenie należałoby zaczekać na wejście w życie tej zmiany i poznać zakres tej regulacji.

Największy problem występuje z odpadami metali. Jak Pana zdaniem można sobie z tym poradzić? 

Z punktu widzenia odbierającego odpady, w tym metali, najbezpieczniejszym sposobem będzie przejęcie pełnej kontroli nad dostawami z zagranicy, od momentu zlecenia transportu (weryfikacja transportującego), załadunku odpadów, zważenia, do momentu rozładunku i zakończenia dostawy. Dlatego ważne jest, aby wszyscy odbierający odpady z zagranicy przed 22 lutym zostali zarejestrowani w systemie SENT. Podmioty odbierające odpady z zagranicy, które nie zdążą z rejestracją do 22 lutego powinny wstrzymać wszystkie dostawy, a transportujący nie powinni przyjmować zlecenia transportu do podmiotu nie zarejestrowanego w systemie SENT.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close