Wärtsilä dostarczy silniki do polskich promów z napędem LNG
Fińska grupa Wärtsilä zawarła umowę z polską stocznią Remontowa na dostawę silników, systemów magazynowania paliwa i zasilania dla pierwszych w kraju statków RoPax z napędem LNG. Trzy statki będą obsługiwane przez firmy promowe Unity Line i Polferries.
Nowe promy będą wyposażone w cztery wydajne silniki dwupaliwowe Wärtsilä 31DF, które mogą wykorzystywać bio-LNG, jako jedyne paliwo lub w połączeniu z konwencjonalnym LNG, w celu zmniejszenia śladu węglowego. „Silnik Wärtsilä 31 reprezentuje najnowszą dostępną technologię silników, a to, w połączeniu z ogromnym doświadczeniem Wärtsilä w zakresie rozwiązań LNG, ułatwiło nam wybór” – komentuje Grzegorz Wardzyński, dyrektor ds. technicznych spółki Polsteam.
Wszystkie trzy statki będą miały długość 195 metrów, 4100 m pasa ładunkowego dla ciężarówek i naczep i będą mogły zbierać na pokład 400 pasażerów. Promy te będą kursować między Świnoujściem a portami Ystad i Trelleborg w Szwecji. Obaj polscy operatorzy promów zamierzają w nowych statkach wykorzystywać wyłącznie paliwo bio-LNG najpóźniej w 2025 roku.
Zgodnie z podpisaną w styczniu 2022 roku umową, Wärtsilä dostarczy silniki, systemy magazynowania paliwa, zasilania i sterowania dla trzech nowych statków RoPax. Firma ta uważa LNG za przejściowe paliwo, wypełniające lukę między olejem napędowym a przyszłymi bezemisyjnymi paliwami alternatywnymi.
„Dekarbonizacja jest czołową i centralną kwestią dla sektora morskiego, a to znajduje odzwierciedlenie w doborze silników Wärtsilä dla nowych promów. Optymalne osiągi silników mają kluczowe znaczenie dla minimalizacji emisji spalin. Nowe promy staną się ważną częścią polskiej infrastruktury transportowej i jesteśmy dumni, że możemy być partnerem tego projektu” – powiedział Matthias Becker, dyrektor generalny ds. sprzedaży w Wärtsilä Marine Power.