Sojusz FIT opracuje standard cyfrowego listu przewozowego w handlu międzynarodowym
Przedstawiciele dziesięciu organizacji z branży logistyki i grup biznesowych ogłosili utworzenie sojuszu Przyszłego Handlu Międzynarodowego (FIT – Future International Trade).
Organizacje te podpisały też protokół ustaleń (MOU), w którym zobowiązują się do współpracy w opracowaniu i rozpowszechnieniu standardu open source (oprogramowanie zespołowe, do powszechnego użytku) dla elektronicznych listów przewozowych (eBL). Taka standaryzacja i cyfryzacja w handlu międzynarodowym ma być sposobem na uproszczenie obrotu towarowego w łańcuchu dostaw.
Założyciele
Wśród twórców FIT są m.in.: Digital Container Shipping Association (DCSA), grupa non-profit utworzona w celu dalszej cyfryzacji standardów technologii żeglugi kontenerowej, Bałtycka i Międzynarodowa Rada Żeglugowa (BIMCO), Międzynarodowa Federacja Zrzeszeń Spedytorów (FIATA), Międzynarodowa Izbą Handlowa (ICC), Międzynarodowa Izba Handlowa (ICC), Stowarzyszenie na rzecz Światowej Międzybankowej Telekomunikacji Finansowej (SWIFT).
— Cyfryzacja dokumentacji przesyłek kontenerowych zwiększy wartość dla międzynarodowych dostawców. Dostosowanie tych norm do standardu elektronicznego listu przewozowego dla sektorów masowych towarów suchych i płynnych, który opracowujemy z pomocą DCSA, pomoże przyspieszyć cyfryzację handlu na całym świecie — komentuje David Loosley, sekretarz generalny i dyrektor generalny BIMCO
Wyzwanie
Celem FIT jest „ułatwienie akceptacji i przyjęcia cyfrowej dokumentacji przesyłek kontenerowych eBL przez organy regulacyjne, banki i ubezpieczycieli”, a także „ujednolicenie komunikacji między tymi organizacjami a klientami, przewoźnikami fizycznymi i umownymi oraz wszystkimi innymi zainteresowanymi stronami zaangażowanymi w międzynarodową transakcję handlową”.
Dzięki jednemu standardowi eBL wyeliminowana zostanie dokumentacja papierowa, a wysyłka międzynarodowa będzie „znacznie prostsza, bezpieczniejsza i bezproblemowa”. Już wcześniej środowisko logistyczne wskazywało, że cyfryzacja wymiany towarowej może być też sposobem na rosnącą biurokracją i coraz bardziej różnicujące się łańcuchy dostaw.
— Interoperacyjność między wszystkimi podmiotami branży handlowej i transportowej jest kluczowym fundamentem umożliwiającym płynną wymianę danych i usprawniającym kompleksowy proces wysyłki dla naszych członków. FIATA, jako właściciel jedynego negocjowalnego multimodalnego dokumentu transportowego, elektronicznego standardu konosamentu (eFBL), zatwierdzonego przez UNCTAD i ICC, jest przekonana, że ogólnobranżowy wysiłek na rzecz ustanowienia otwartych, interoperacyjnych, niezależnych od technologii standardów jest niezbędny, aby cyfryzacja handlu międzynarodowego stała się rzeczywistością — powiedział Stephane Graber, dyrektor generalny FIATA.