Partnerzy portalu

Opłaty za składowanie zwiększyły przychody operatorów terminali morskich

Kongestia w portach morskich przyczyniła się do wzrostu przychodów i wyników operacyjnych operatorów terminali kontenerowych. Wynikało to głównie z wyższych wpływów z opłat za przetrzymywanie kontenerów w portach.

fot. Pixabay

Przeładunki kontenerów w terminalach mającej siedzibę w Hong Kongu grupy Hutchison Ports, do której należy m.in. terminal GCT w Porcie Gdynia, wzrosły w 2021 o 6,1% w porównaniu w poprzednim rokiem. Jak zaznaczono w komunikacie firmy, wynikało to głównie z większej liczby transportowanych pustych kontenerów z portów w Europie i USA. Natomiast przychody grupy wzrosły o 23,7% do poziomu 13,24 mld dol. HK. Wzrost przychodów w przeliczeniu na TEU był wynikiem większych wpływów z tytułu opłat za składowanie kontenerów w terminalach, co z kolei było skutkiem utrzymującej się niemal cały rok kongestii w najwiekszych portach azjatyckich, europejskich i amerykańskich.  Ubiegły rok Hutchison Ports zakończyła wynikiem operacyjnym 5,37 dol. HK o 53,4% wyższym niż w 2020 roku.

Należąca do grupy Maersk firma APM Terminals, która jest operatorem m.in. terminal w Rotterdamie, Göteborgu czy Bremerhaven zanotowała w ubiegłym roku wzrost przychodów z 3,2 mld dol. do 4 mld dol i jak podkreśla w komunikacie na wyższe przychody złożyły się głównie większy wpływy z opłat za składowanie, spowodowane opóźnieniami „na wszystkich ogniwach łańcuchów dostaw, szczególnie w Ameryce Północnej”.

Lepsze wyniki

Niemiecka grupa HHLA osiągnęła w ubiegłym roku wzrost przychodów o 12,8% (do poziomu 1,01 mld euro) natomiast wynik EBIT wzrósł o 56,7% do poziomu 151,3 mln euro. Marża EBIT spółki wzrosła o4 punkty procentowe i osiągnęła 14,3%. — Szczególnie pozytywny wpływ miał tymczasowy wzrost opłat za składowanie w wyniku dłuższego czasu przebywania kontenerów w terminalach HHLA w Hamburgu. Było to spowodowane trwającymi zakłóceniami w globalnych łańcuchach dostaw. Ponadto HHLA skorzystał na silnym wzroście wolumenu transportu kontenerowego — komentuje grupa HHLA.

DP World ogłosił że w ubiegłym roku przeładował 77,9 mln TEU (wzrost o 9,4%) a PSA do której należy m.in. DCT Gdańsk przeładowała 91,5 mln TEEU (wzrost o 5,6%). Spółki te nie są notowane na giełdzie, jednak biorąc pod uwagę wyniki innych podmiotów z branży można spodziewać się że osiągnęły podobny wzrost przychodów. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close