Opłaty za składowanie zwiększyły przychody operatorów terminali morskich
Kongestia w portach morskich przyczyniła się do wzrostu przychodów i wyników operacyjnych operatorów terminali kontenerowych. Wynikało to głównie z wyższych wpływów z opłat za przetrzymywanie kontenerów w portach.

Przeładunki kontenerów w terminalach mającej siedzibę w Hong Kongu grupy Hutchison Ports, do której należy m.in. terminal GCT w Porcie Gdynia, wzrosły w 2021 o 6,1% w porównaniu w poprzednim rokiem. Jak zaznaczono w komunikacie firmy, wynikało to głównie z większej liczby transportowanych pustych kontenerów z portów w Europie i USA. Natomiast przychody grupy wzrosły o 23,7% do poziomu 13,24 mld dol. HK. Wzrost przychodów w przeliczeniu na TEU był wynikiem większych wpływów z tytułu opłat za składowanie kontenerów w terminalach, co z kolei było skutkiem utrzymującej się niemal cały rok kongestii w najwiekszych portach azjatyckich, europejskich i amerykańskich. Ubiegły rok Hutchison Ports zakończyła wynikiem operacyjnym 5,37 dol. HK o 53,4% wyższym niż w 2020 roku.
Należąca do grupy Maersk firma APM Terminals, która jest operatorem m.in. terminal w Rotterdamie, Göteborgu czy Bremerhaven zanotowała w ubiegłym roku wzrost przychodów z 3,2 mld dol. do 4 mld dol i jak podkreśla w komunikacie na wyższe przychody złożyły się głównie większy wpływy z opłat za składowanie, spowodowane opóźnieniami „na wszystkich ogniwach łańcuchów dostaw, szczególnie w Ameryce Północnej”.
Lepsze wyniki
Niemiecka grupa HHLA osiągnęła w ubiegłym roku wzrost przychodów o 12,8% (do poziomu 1,01 mld euro) natomiast wynik EBIT wzrósł o 56,7% do poziomu 151,3 mln euro. Marża EBIT spółki wzrosła o4 punkty procentowe i osiągnęła 14,3%. — Szczególnie pozytywny wpływ miał tymczasowy wzrost opłat za składowanie w wyniku dłuższego czasu przebywania kontenerów w terminalach HHLA w Hamburgu. Było to spowodowane trwającymi zakłóceniami w globalnych łańcuchach dostaw. Ponadto HHLA skorzystał na silnym wzroście wolumenu transportu kontenerowego — komentuje grupa HHLA.
DP World ogłosił że w ubiegłym roku przeładował 77,9 mln TEU (wzrost o 9,4%) a PSA do której należy m.in. DCT Gdańsk przeładowała 91,5 mln TEEU (wzrost o 5,6%). Spółki te nie są notowane na giełdzie, jednak biorąc pod uwagę wyniki innych podmiotów z branży można spodziewać się że osiągnęły podobny wzrost przychodów.