Partnerzy portalu

Nie taka prosta operacja near-shoringu, jak się wydaje

Tagi: near-shoring,

Zakłócenia w łańcuchu dostaw, w tym w szczególności wielkie problemy w realizacji dostaw w systemie Just-in-time, skłania wiele firm do szukania alternatywnych sposobów zaopatrzenia. 

fot. Pixabay

Już od połowy 2020 roku analizuje się też możliwości i warunki przenoszenia produkcji bliżej rynków zbytu, który to proces nazywany jest near shoring production. Inne są jego uwarunkowania dla Europy, a inne dla USA i Kanady. Wnioski co do perspektyw realizacji tego procesu w krótkoterminowym okresie są natomiast na ogół średnio optymistyczne.

Potencjalne korzyści

„Bliska produkcja” dla USA oferuje krajom Ameryki Południowej wielomiliardowe możliwości, ale „nie powinna być postrzegana jako magiczna kula w walce z emisjami klimatycznymi w łańcuchu dostaw”, ocenia Greg Bollefer z Green Worldwide Shipping. Jest on jednym z orędowników wzywających do poprawy koniunktury w obu Amerykach poprzez bliższą współpracę. Może to wygenerować w krajach „Latam” dodatkowo 72 miliardów dolarów przychodów. 

„Współpraca z sąsiadami w obu Amerykach nie jest nowa, solidne podstawy handlowe stworzyły spójne umowy handlowe na przestrzeni lat. A korzyści ekonomiczne płynące z near-shoringu pozostają tak silne jak zawsze, ze względu na bliskość, jakość, kontrolę, komunikację, dostosowania kulturowe i, w zależności od programu, korzyści kosztowe” – powiedział Bollefer w rozmowie z portalem The Loadstar.

Co robić?

Ekspert GWS uważa, że w grupie, która może odnieść największe korzyści, są importerzy i eksporterzy. Sugeruje zarazem, by dokonać przeglądu regulacji handlu i profili zaopatrzenia produkcji. Takie analizy pozwoliłby firmom zrozumieć, w jaki sposób program near-shoring może wpłynąć na wyniki finansowe konkretnych firm i doprowadzić do praktycznych kroków. Jest to tym bardziej zasadne, że postępują kolejne mutacje pandemii oraz występują napięcia w stosunkach handlowych USA z Chinami.

Near-shoring nie ogranicza się przy tym do analizy miejsc zaopatrzenia i produkcji, potrzeba zrozumieć uwarunkowania branży oraz zakresu operacyjnego, wyjaśnia Bollefer. Ale takie analizy krótko- i długoterminowych zmian w swoich łańcuchach dostaw firmy nasilają, wraz z wejściem w trzeci rok pandemii.Wśród wielkich firm, które już zwiększyły wykorzystanie near-shoringu, są m.in. Boeing, Nike i Samsung.

Pozytywne, uboczne skutki

Jednak w ocenie portalu, powołującego się na inne analizy, absorpcja zmian jest mniej wyrazista, niż się spodziewano. Np. szef logistyki w Olicargo Americo Ribeiro uważa, że tempo zmian łańcucha dostaw „nie było tak szybkie”, jak wskazują na to problemy w logistyce. Greg Bollefer odpowiada na to pośrednio w ten sposób, że wprowadzanie zmian nie jest proste. Natomiast „w zależności od produktu, branży i zdolności produkcyjnych, możliwości near shoringu i decyzja o wprowadzeniu zmian w produkcji są ważone z innymi czynnikami, takimi jak jakość i popyt”. A jednym z czynników, które należy dokładnie rozważyć przed przejściem na near-shoring, są oferowane korzyści dla środowiska.

Tymczasem w wielu raportach w tej sprawie sugeruje się, że zbliżenie produkcji do rynków końcowych niemal automatycznie przyczynia się do zmniejszenia pracy przewozowej, co nieuchronnie skutkuje zmniejszeniem emisji gazów cieplarnianych (GHG), czyli – redukcją śladu węglowego w łańcuchu dostaw. 

Bollefer stwierdza, że nie zawsze jest to prawdą. Na przykład przeniesienie produkcji do kraju, w którym sieć energetyczna jest silnie uzależniona od paliw kopalnych, może doprowadzić do zwiększenia emisji dwutlenku węgla przez zamawiającego. Długoterminową korzyścią near-shoring może być presja na przekształcenie infrastruktury energetycznej nowego producenta – partnera, by sięgał po czystsze, bardziej zrównoważone źródła energii.  A innym wnioskiem z analizy eksperta Green Worldwide Shipping jest to, że ci spedytorzy, którzy mogą oferować tylko stałe, tradycyjne rozwiązania w łańcucha dostaw, zamiast alternatywnych, najprawdopodobniej pozostaną w tyle.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close