W 2021 r. Maersk potroił rdr zysk netto
Obecna sytuacja na rynku transportu morskiego kontenerów, z występującymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw i wysokimi stawkami frachtu, utrzyma się do końca II kwartału, ale normalizacji można spodziewać się na początku drugiej połowy roku. Taka jest opinia A.P. Moller – Maersk, towarzysząca prezentacji wyników finansowych grupy za 2021 rok.
Zarząd grupy oczekuje, że globalny popyt na przewozy kontenery wzrośnie w br. o około 2 – 4 proc. „Jest to obarczone niepewnością w globalnym łańcuchu dostaw z powodu problemów spowodowanych pandemią Covid-19”, podano w komunikacie. Maersk to od połowy grudnia ub.r. druga na świecie, pod względem zdolności przewozowej, spółka żeglugi kontenerowej na świecie. Nadal natomiast transportuje morzem ok. jednej piątej towarów w kontenerach.
Sześciokrotnie wyższy zysk netto
W 2021 r. A.P. Moller – Maersk uzyskał 64,8 mld dol. przychodów, o 55 proc. większe niż w 2020 r. i o 59 proc. większe niż w przedcovidowym 2019 r.Największą pozycją były przychody z działalności oceanicznej – wyniosły 48,2 mld USD w 2021 r., w porównaniu z 29,2 mld USD w 2020 r., co miało związek z wysokimi stawkami frachtu „spowodowanymi zakłóceniami w globalnym łańcuchu dostaw wywołanymi przez pandemię Covid-19”, przekazano w komunikacie.
Wzrosły również przychody i rentowność w sektorze „terminale”, a dzięki dużym wolumenom i dochodom z magazynowania = zwrot z inwestycji kapitałowych (ROCI) wzrósł do 10,9 proc. EBITDA grupy potroiła się w 2021 r. w porównaniu rdr i wyniosła 24 mld USD, a wolne środki pieniężne – osiągnęły kwotę 16,5 mld USD. Zysk netto miał w ub.r. wartość 18 mld USD, w porównaniu z 2,9 mld USD rok wcześniej i stratą 44 mln dol. w 2019 r.
– Wyjątkowe warunki rynkowe doprowadziły do rekordowo wysokiego wzrostu i rentowności Maerska, ale doprowadziły również do zakłóceń w łańcuchu dostaw i poważnych wyzwań dla naszych klientów. Włożyliśmy ogromny wysiłek w łagodzenie wąskich gardeł poprzez zwiększenie zdolności przewozowych, poprawę wydajności w terminalach i zwiększenie naszego globalnego śladu logistycznego – skomentował powiedział Søren Skou, dyrektor generalny Maersk.
Korekta strategii
Maersk od dwu co najmniej lat ma wystarczająco dużo gotówki na akwizycje. W istocie, już w ub.r. zaczęła realizować nową strategię inwestycyjną. Na pierwszy ogień poszła realizacja planu zwiększenia udziału w logistyce lądowej, gdzie „istnieje większy potencjał wzrostu, a marże zysku są wyższe”, jak podkreślono w bieżącym komunikacie finansowym.
W ub.r. Maerks przejął sześć firm operujących na rynku magazynowania i handlu elektronicznego. Otworzył również 85 nowych magazynów, poprawiając możliwości i zasięg w całym portfolio produktów firmy. Np. w listopadzie kupił południowoafrykańską spółką frachtową Grindrod Intermodal Group, w grudniu – za 3,6 mld dol. – przejął azjatyckiego dewelopera magazynów LF Logistics, co było drugą co do wartości w historii grupy akwizycją. A w środę (9 bm.) zarząd ogłosił podpisanie umowy kupna amerykańskiej firmy transportu drogowego Pilot Freight Services LLC, za 1,68 miliarda dolarów. Maersk skupia się też na działalności spedycyjnej. Już poinformował, że będzie podpisywał więcej długoterminowych kontraktów z największymi zleceniodawcami, zawężając ofertę dla małych klientów, korzystających z umów rynku spot.
Inne inwestycje
Należy też podkreślić, że Maersk realizuje też strategię inwestycji w dekarbonizację swojej działalności. Niedawno przyspieszyła swój cel osiągnięcia zerowej emisji netto do 2040 r., korygując też krótkoterminowe zadania do osiągnięcia do 2030 r. Wśród nich jest założenie, że wszystkie nowe statki o pojemności 16 000 TEU zasilane będą metanolem neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla.
Na latach 2022-2023 zarząd oczekuje CAPEX (skumulowane nakłady inwestycyjne) wartości od 9 do 10 mld USD, głównie w logistykę, usługi oraz ESG (obszar związany z ochroną środowiska naturalnego, zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialnością społeczną). W całym roku 2022 firma spodziewa się, że bazowa EBITDA wyniesie ok. 24 mld USD, a bazowy EBIT ok. 19 mld USD.