Rosja rozwija korytarz północ – południe
Pomimo tego, że jest kluczowym krajem tranzytowym na Nowym Jedwabnym Szlaku, Rosja zwraca również szczególną uwagę na inne arterie transportowe, w tym na Korytarz Północ-Południe. Z jednej strony rozwija przewozy kolejowe w kierunku Iranu, az drugiej stwarza warunki do przemieszczania większej liczby kontenerów przez Morze Kaspijskie. Co dokładnie zostanie wdrożone w najbliższych latach?

„To opłacalny kierunek pod względem czasu i ekonomii w porównaniu z Kanałem Sueskim, zwłaszcza w przypadku transportu i przeładunku zbóż, owoców, produktów chemicznych i petrochemicznych”, tak wyjaśnia RZD Logistics, spółka zależna Kolei Rosyjskich (RZD) zainteresowanie korytarzem Północ-Południe. W 2021 roku firma z powodzeniem zaaranżowała nowe połączenie intermodalne z Rosji do Uzbekistanu, przeznaczone do przewozu produktów rolnych. Teraz kolej na region kaukaski.
Intermodalny na owoce
Chodzi o pociągi kontenerowe Agroexpress, szybką usługę intermodalną, która została uruchomiona przez RZD Logistics do przewozu produktów rolnych i spożywczych. Jest popularna wśród rosyjskich spedytorów zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym, głównie z Rosji do Chin i trochę do Uzbekistanu. Wkrótce międzynarodowa sieć pociągów Agroexpress zostanie rozszerzona o Azerbejdżan. W grudniu 2021 r. RZD Logistics nawiązała współpracę z Alliance Logistics, spedytorem kolei Azerbejdżanu z siedzibą w Baku. Obejmuje ona zorganizowanie nowego pociągu kontenerowego w ramach usługi Agroexpress między Rosją a Azerbejdżanem. Obie strony rozważają możliwość uruchomienia nowego połączenia między Sumqayit, na północ od Baku, do Rostowa nad Donem i Moskwy.
Według rosyjskiego centrum eksportowego (REC) można uruchomić dw pociągi miesięcznie. „Zboża, olej roślinny i słodycze będą eksportowane z Rosji, a świeże warzywa i owoce z Azerbejdżanu. Pomyślne rozpoczęcie projektu zwiększy również wolumen eksportu na trasach międzynarodowego korytarza transportowego Północ-Południe poprzez podłączenie do trasy dostaw produktów rolnych z krajów sąsiednich – powiedziała Veronika Nikishina, dyrektor generalna REC.
Obecnie RZD Logistics i Alliance Logistics omawiają różne kwestie związane z nowym intermodalem między dwoma krajami. Dostosowali stawki za przewóz produktów rolnych w kontenerach i krytych wagonach towarowych. Obie firmy planują zakończyć ten rok z obrotem ładunków na poziomie 60 000 TEU. Liczba ta może zostać zwiększona do 100 000 TEU do 2025 roku.
Nowy kontenerowy terminal morski
Oprócz rozwoju pociągów kontenerowych na korytarzu Północ-Południe Rosja koncentruje się także na zwiększeniu potencjału tranzytowego swoich portów kaspijskich. W tym celu powstanie nowy morski terminal kontenerowy w Porcie Ola, który znajduje się u ujścia Wołgi. Władze regionu astrachańskiego planują uczynić z portu ważny węzeł komunikacyjny w korytarzu Północ-Południe, czyli między Morzem Kaspijskim i Bałtyckim, ze względu na połączenie śródlądowe przez Kanał Wołga-Bałtyk i Kanał Moskiewski.
„Niezbędne jest wyposażenie terminalu kontenerowego w porcie Olya. Będzie on wyposażony w dwóch etapach: do końca 2023 roku musimy zapewnić przeładunek towarów w ilości 3 mln ton, do końca 2030 w ilości 8 mln ton. To jest problem, który zamierzamy rozwiązać w pierwszej kolejności. Wielkość proponowanych inwestycji to 34 mld rubli (około 396,5 mln euro)” – powiedział Igor Babuszkin, gubernator obwodu astrachańskiego.
Tymczasem jest jeszcze jedna ważna i kosztowna kwestia związana z rozwojem Portu Olya. To głębokość Kanału Wołga-Bałtyk. Większość trasy ma zanurzenie 3,6 metra, z wyjątkiem 60-kilometrowego odcinka w okolicach Niżnego Nowogrodu. W związku z tym do przemieszczania kontenerów barkami wymagany jest dodatkowy przeładunek. Rozwiązaniem mogą być prace pogłębiarskie. Będą one jednak kosztować zbyt dużo w porównaniu z możliwymi korzyściami. Jaka opcja wygra: strategiczny rozwój czy polityka oszczędzania pieniędzy?