Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rosja rozwija korytarz północ – południe

Pomimo tego, że jest kluczowym krajem tranzytowym na Nowym Jedwabnym Szlaku, Rosja zwraca również szczególną uwagę na inne arterie transportowe, w tym na Korytarz Północ-Południe. Z jednej strony rozwija przewozy kolejowe w kierunku Iranu, az drugiej stwarza warunki do przemieszczania większej liczby kontenerów przez Morze Kaspijskie. Co dokładnie zostanie wdrożone w najbliższych latach?

Rosja rozwija korytarz północ - południe
fot. Port Olya

„To opłacalny kierunek pod względem czasu i ekonomii w porównaniu z Kanałem Sueskim, zwłaszcza w przypadku transportu i przeładunku zbóż, owoców, produktów chemicznych i petrochemicznych”, tak wyjaśnia RZD Logistics, spółka zależna Kolei Rosyjskich (RZD) zainteresowanie korytarzem Północ-Południe. W 2021 roku firma z powodzeniem zaaranżowała nowe połączenie intermodalne z Rosji do Uzbekistanu, przeznaczone do przewozu produktów rolnych. Teraz kolej na region kaukaski.

Intermodalny na owoce

Chodzi o pociągi kontenerowe Agroexpress, szybką usługę intermodalną, która została uruchomiona przez RZD Logistics do przewozu produktów rolnych i spożywczych. Jest popularna wśród rosyjskich spedytorów zarówno w transporcie krajowym, jak i międzynarodowym, głównie z Rosji do Chin i trochę do Uzbekistanu. Wkrótce międzynarodowa sieć pociągów Agroexpress zostanie rozszerzona o Azerbejdżan. W grudniu 2021 r. RZD Logistics nawiązała współpracę z Alliance Logistics, spedytorem kolei Azerbejdżanu z siedzibą w Baku. Obejmuje ona zorganizowanie nowego pociągu kontenerowego w ramach usługi Agroexpress między Rosją a Azerbejdżanem. Obie strony rozważają możliwość uruchomienia nowego połączenia między Sumqayit, na północ od Baku, do Rostowa nad Donem i Moskwy.

Według rosyjskiego centrum eksportowego (REC) można uruchomić dw pociągi miesięcznie. „Zboża, olej roślinny i słodycze będą eksportowane z Rosji, a świeże warzywa i owoce z Azerbejdżanu. Pomyślne rozpoczęcie projektu zwiększy również wolumen eksportu na trasach międzynarodowego korytarza transportowego Północ-Południe poprzez podłączenie do trasy dostaw produktów rolnych z krajów sąsiednich – powiedziała Veronika Nikishina, dyrektor generalna REC.

Obecnie RZD Logistics i Alliance Logistics omawiają różne kwestie związane z nowym intermodalem między dwoma krajami. Dostosowali stawki za przewóz produktów rolnych w kontenerach i krytych wagonach towarowych. Obie firmy planują zakończyć ten rok z obrotem ładunków na poziomie 60 000 TEU. Liczba ta może zostać zwiększona do 100 000 TEU do 2025 roku.

Nowy kontenerowy terminal morski

Oprócz rozwoju pociągów kontenerowych na korytarzu Północ-Południe Rosja koncentruje się także na zwiększeniu potencjału tranzytowego swoich portów kaspijskich. W tym celu powstanie nowy morski terminal kontenerowy w Porcie Ola, który znajduje się u ujścia Wołgi. Władze regionu astrachańskiego planują uczynić z portu ważny węzeł komunikacyjny w korytarzu Północ-Południe, czyli między Morzem Kaspijskim i Bałtyckim, ze względu na połączenie śródlądowe przez Kanał Wołga-Bałtyk i Kanał Moskiewski.

„Niezbędne jest wyposażenie terminalu kontenerowego w porcie Olya. Będzie on wyposażony w dwóch etapach: do końca 2023 roku musimy zapewnić przeładunek towarów w ilości 3 mln ton, do końca 2030 w ilości 8 mln ton. To jest problem, który zamierzamy rozwiązać w pierwszej kolejności. Wielkość proponowanych inwestycji to 34 mld rubli (około 396,5 mln euro)” – powiedział Igor Babuszkin, gubernator obwodu astrachańskiego.

Tymczasem jest jeszcze jedna ważna i kosztowna kwestia związana z rozwojem Portu Olya. To głębokość Kanału Wołga-Bałtyk. Większość trasy ma zanurzenie 3,6 metra, z wyjątkiem 60-kilometrowego odcinka w okolicach Niżnego Nowogrodu. W związku z tym do przemieszczania kontenerów barkami wymagany jest dodatkowy przeładunek. Rozwiązaniem mogą być prace pogłębiarskie. Będą one jednak kosztować zbyt dużo w porównaniu z możliwymi korzyściami. Jaka opcja wygra: strategiczny rozwój czy polityka oszczędzania pieniędzy?

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close