Transport morski powrócił w ub.r. do poziomu sprzed covid-19
Wolumen światowego transportu wszystkich towarów morzem wzrośnie w tym roku o 3,4 proc. w porównaniu z 2021 r., a praca przewozowa (w tonomilach) o 3,9 proc. Jeżeli tak się stanie, będą to nowe rekordy tego rynku.
W ub. roku statki przewiozły ok. 12 mld ton ładunków, tj. 3,4 proc. więcej niż w 2020 r., odzyskując wolumen 400 mln ton, który został „utracony” w 2020 r. Dzięki temu transport morskipowrócił do poziomu wolumenu sprzed pandemii, informuje firma spedycyjna i analityczna Clarkson Research Services.
Większa praca przewozowa linii żeglugowych odegrały też kluczową rolę w nakręcaniu „niezwykłych wyników rynków żeglugowych”, stwierdzają analitycy tej firmy. Jednak nie wszystkie sektory transportu morskiego odniosły w ub.r. sukces i wyszły na prostą.
Najwięcej wzrosły rdr wolumeny przewozu zbóż (+9,3 proc.), LNG (o 6,9 proc.), LPG (6 proc.) i drobnicy w kontenerach (o 4,7 proc.), a ponadto: rud żelaza (+4,3 proc.) i towarów masowych (+2,6 proc.). Wyrobów chemicznych przewieziono tyle samo co w 2020 r., natomiast mniej niż w 2020 r. : węgla (-3,5 proc.), różnych produktów (-6,8 proc.), surowców (-8,9 proc.) i samochodów (-12 proc.).
Dodajmy, że nieco inne szacunki przewozów towarów morzem podaje UCNTAD (listopad 2021 r.). Według tej agendy ONZ, międzynarodowy transport morski przewiózł w 2020 r. 10,65 mld ton, tj. zmalał o 3,8 proc. w porównaniu rdr. UNCTAD szacował, że w 2021 r.światowy handel morski ożywi się o 4,3 proc., tj. wzrośnie do 11,11 mld ton.
Z kolei według danych statista.com, transportem morskim przewieziono w 2019 r. 11,07 mld ton ładunków, a w 2020 r. 10,65 mld ton (-3,8 proc.). Dodanie 400 mln ton (wg Clarkson) oznaczało by, że w 2021 r. wolumen ładunków morskich wynosił 11,05 mld ton. Przypomnijmy też, że prognozy UNCTAD z listopada 2021 r. zakładały, że roczny wzrost handlu morskiego w latach 2022-2026 spowolni do 2,4 proc., w porównaniu z 2,9 proc. w ciągu ostatnich dwóch dekad.