RZD rozwijają kolejowe przewozy na trasie Japonia – Europa
Rok 2021 był przełomowy dla multimodalnej trasy Japonia-Europa, ponieważ nowy kraj, Finlandia, zaczął korzystać z tego rozwiązania transportowego. W niedalekiej przyszłości na korytarzu może pojawić się nowy rodzaj ładunków.

„Wysoka prędkość transportu, bezpieczeństwo frachtu i dostawa na czas to wszystko, czego potrzebują produkty e-commerce. I to jest to, co Koleje Rosyjskie są dziś gotowe zaoferować – powiedział Aleksiej Sziło, zastępca dyrektora generalnego firmy po uruchomieniu nowej usługi. W poniedziałek 31 stycznia pociąg kontenerowy dostarczył pierwszą partię paczek e-commerce z Japonii do rosyjskiego miasta Jekaterynburg.
24 kontenery zostały przetransportowane z Japonii do Rosji drogą morską, a następnie koleją z Portu Vostochny do miejsca docelowego. W drodze z portu Vostochny do Jekaterynburga pociąg pocztowy przejechał 7653 kilometry. Oznacza to, że jego średnia prędkość wynosiła 1512 kilometrów dziennie. „Mamy nadzieję, że usługa w pełni spełniła oczekiwania naszych partnerów iw niedalekiej przyszłości taki transport stanie się regularny” – dodał szef Kolei Rosyjskich (RZD).
Na zachód
Tymczasem Jekaterynburg jest daleko od europejskich hubów. Czy jest szansa na doręczenie przesyłek w kontenerach koleją dalej na zachód? Częściowo tak, częściowo nie. Jekaterynburg jest ważnym ośrodkiem przemysłowym i logistycznym Rosji. Wiele pociągów kontenerowych, zarówno krajowych, jak i międzynarodowych, kursuje do/z miasta lub przez nie. Dlatego też można do nich dołączyć niektóre kontenery z paczkami w celu dostarczenia do węzłów kolejowych w europejskiej części Rosji, takich jak Moskwa, Kaliningrad i inne.
Jeśli chodzi o dedykowane pociągi kontenerowe do przewozu paczek z Jekaterynburga na zachód, nie ma takiego połączenia. Jednak ważne wydarzenie, które wydarzyło się w ostatnich dniach 2021 roku, może to drastycznie zmienić. Pod koniec grudnia ubiegłego roku RZD i Poczta Rosyjska rozpoczęły próbne przewozy kolejowe paczek w kontenerach między Moskwą a Kaliningradem. Pierwsze 40-stopowe pudełko z paczkami zostało dostarczone z Kaliningradu do Moskwy. Do kontenera załadowano 400 paczek o łącznej wadze prawie 8 ton.
Dostawy testowe między dwoma miastami potrwają do końca marca 2022 r. Następnie RZD i Poczta Rosyjska planują uruchomienie pociągów kontenerowych z paczkami z Moskwy do Jekaterynburga, Nowosybirska, Krasnojarska i Irkucka. Połączenia te można połączyć w jedną usługę intermodalną z Portu Vostochny do Kaliningradu. „Możliwość dostarczenia kilkudziesięciu kontenerów w jednym przyspieszonym pociągu znacznie zwiększa wolumen przesyłek dostarczanych w danym momencie przy zachowaniu terminów. W oparciu o tę technologię Poczta Rosyjska opracowuje nowe produkty multimodalne dla zagranicznych administracji pocztowych i klientów korporacyjnych, rozszerzając możliwości dostarczania handlu elektronicznego, handlu detalicznego i innych komercyjnych ładunków drobnicowych – powiedział Siergiej Serguszew, zastępca dyrektora generalnego ds. logistyka w Poczcie Rosyjskiej.
Między czasem a kosztami
Przed próbnymi transportami kolejowymi paczek między Moskwą a Kaliningradem Poczta Rosyjska przemieszczała tego typu ładunki w dedykowanych wagonach bagażowych, które są sprzęgane z dalekobieżnymi pociągami pasażerskimi. Taka forma dostawy jest bardzo popularna w Rosji, a narodowy operator pocztowy od kilku lat unowocześnia swój tabor wagonowy. Od 2015 roku Poczta Rosyjska nabyła około 400 nowych wagonów bagażowych.

Jednocześnie spółka analizuje możliwości kontenerów do przewozu przesyłek. We wrześniu 2021 roku owocuje to ożywieniem współpracy RZD z Pocztą Rosyjską oraz wspólnym memorandum w sprawie konteneryzacji dostaw paczek. „Decyzja o przeprowadzeniu próbnego przewozu przesyłek pocztowych w technologii kontenerowej była spowodowana wzrostem wolumenu przesyłek wielkogabarytowych. Wykorzystanie usługi kontenerowej, jako najbardziej zaawansowanego technologicznie rozwiązania do przewozu tego typu ładunków, pozwoli nam na zachowanie równowagi między efektywnością ekonomiczną a szybkością dostaw – wyjaśnia Jurij Jurjew, dyrektor ds. rozwoju transportu multimodalnego w Poczcie Rosyjskiej.