Rekord… niepunktualności żeglugi kontenerowej
W 2021 roku globalny wskaźnik niezawodności (GSR) harmonogramów linii kontenerowych spadł do 35,8 proc., z poziomu ok. 64 proc. w 2020 r. Był to zarazem rekordowej wartości niski poziom GSR. W latach 2016 – 2019 wahał się on między 71 a 84 proc.
Dane te podaje firma analityczna Sea-Intelligence, opierając je na informacjach od ponad 60 przewoźników, operujących na 34 głównych liniach. Głównym powodem fatalnego w ub.r. poziomu GSR było „powszechne zatłoczenie w portach”, podkreśla Sea-Intelligence. W każdym miesiącu w 2021 r. niezawodność harmonogramu była najgorsza w porównaniu z tym samym miesiącu 2020 r. i ze wszystkimi poprzednimi latami.
Od sierpnia 2021 r. wskaźnik średnich opóźnień Sea-Intelligence przekracza siedmiodniowy termin. Oznacza to, że statki, które się spóźniają (a jest ich prawie dwie trzecie wszystkich) przybywają do portu docelowego średnio ze zwłoką przekraczającą tydzień po ustalonym terminie. Spośród 14 największych przewoźników wszyscy odnotowali w ub.r. dwucyfrowe spadki GSR rok do roku. Stoi to w odwrotnej zależności do rekordowej wielkości przychodów i zysków, jakie uzyskali w 2021 r., podkreśla Sea-Intelligence.
W powyższej grupie największych armatorów, najbardziej niezawodnym okazał się Maersk, ze wskaźnikiem GSR na poziomie 46,4 proc., przed Hamburg Süd – 40,9 proc. Byli to jedyni dwaj przewoźnicy z niezawodnością harmonogramu przekraczającą 40 proc. Czterech przewoźników odnotowało GSR między 30 a 40 proc., podczas gdy siedmiu – między 20 a 30 proc. Poniżej 20 proc. GSR miała tajwańska spółka Evergreen. Sea-Intelligence informuje też, że główne porty docelowe mają zaległości w za- i rozładunku sięgające do pięciu tygodni.
„Nie wydaje się, aby podczas Chińskiego Nowego Roku nastąpiła jakakolwiek rezygnacja z transportu co oznacza, że przewoźnicy spodziewają się kontynuacji podwyższonego poziomu popytu oraz spróbują usunąć zaległości. Pomimo tego zatłoczenie portów nie zmniejszy się w najbliższym czasie, a to oznacza, że niezawodność harmonogramu prawdopodobnie pozostanie słaba również w 2022 r.” – skomentował Sea-Intelligence.