Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ładunki lotnicze zaliczyły „gwiezdny” 2021 rok

Z powodu pandemii covid-19 sektor lotniczy na świecie także w 2021 r. przeżywał kryzys. Ale miał dwa oblicza. Przewozy pasażerskie, najbardziej narażone na wprowadzone obostrzenia covidowe, nadal nie mogły wyjść z „dołka”. W przeciwieństwie do nich kwitnący był segment transportu towarów drogą powietrzną.

Ładunki lotnicze zaliczyły „gwiezdny” 2021 rok
fot. Pixabay

Podobna sytuacja  utrzyma się zapewne w 2022 r., wynika z danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) i komentarza jego dyrektora generalnego. Z dwoma możliwymi korektami. Sporo linii lotniczych ma szansę osiągać już „trwale” zyski z przewozów pasażerskich. Zarówno dlatego, że rządy wpompowały do nich środki pomocowe, jak i dlatego, że ożywiły się przewozy krajowe, a linie te podjęły działalność także na rynku cargo – co łącznie zaowocowało pojawieniem się zysków u niektórych w trzecim kwartale 2021 r. Natomiast przewozy cargo mogą maleć w niektórych miesiącach w porównaniu do adekwatnych miesięcy 2021 r., bowiem ten był rekordowy, natomiast frachtowce nie mają rezerw zwiększenia mocy.

Rynek przewozów pasażerskich

W 2021 r. praca przewozowa linii pasażerskich (RPK – liczba pasażerów pomnożona przez odległość przez nich przebytą) była o 58,4 proc. mniejsza w porównaniu z całym rokiem 2019, choć poprawiła się względem 2020 r., kiedy wskaźnik RPK spadł o 65,8 proc. w porównaniu z 2019 roku. Międzynarodowy popyt na podróże pasażerskie w 2021 r. był o 75,5 proc. niższy niż w 2019 roku, informuje IATA. Przypomnijmy, że w 2019 r. linie lotnicze na świecie przewiozły 4,5 mld pasażerów, wychodzi zatem, że w ub.r. – miały ok. 3,4 mld klientów. Dokładne dane o liczbie pasażerów IATA poda w późniejszym terminie.

Wskaźnik ASK (miara zdolności przewozowej pasażerów lotu; obliczany jest przez pomnożenie liczby miejsc w samolocie przez odległość przebytą w kilometrach) w 2021 r. był o 65,3 proc. niższy niż w 2019 r., a współczynnik wypełniania miejsc zmalał o 24 punktów procentowych i wyniósł 58 proc. Moce przewozowe (mierzone w ACTK) wyniosły 10,9% poniżej 2019 r. (12,8% w przypadku operacji międzynarodowych). Przepustowość pozostaje ograniczona wąskimi gardłami w kluczowych węzłach, powiedział IATA. 

– Ogólne zapotrzebowanie na podróże wzrosło w 2021 roku. Tendencja ta utrzymywała się w grudniu, pomimo ograniczeń w podróżowaniu przez omikrona. To wiele mówi o sile zaufania pasażerów i chęci podróżowania. Wyzwaniem na 2022 r. jest wzmocnienie tego zaufania poprzez normalizację podróży przez rządy wielu krajów – skomentował Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.. 

Rynek przewozów cargo lotniczego

Segment transportu powietrznego towarów w 2021 roku wykonał pracę przewozową (CTK; jest to wskaźnik FTK, ale uwzględnienia ładunków pocztowych) o 6,9 proc. większą w porównaniu z 2019 r. Efekt ten uzyskał pomimo tego, że moce produkcyjne (mierzone w ACTK) były o 10,9 proc. niższe niż w 2019 r. Nadal brakowało pojemności w brzuchach uziemionych samolotów pasażerskich. Braki te niwelowały floty frachtowców wykonujących pracę większą niż full job oraz przerobione na frachtowce samoloty pasażerskie.

Przypomnijmy, że w 2019 r. linie lotnicze na świecie przewiozły 61,3 mln ton ładunków(w 2020 r. -57,5 mln ton). Dane o wolumenie transportu towarów za 2021 r. IATA poda w późniejszym terminie. Zrzeszenie podkreśla, że zaspokojenie popytu na transport cargo lotniczego hamowały też wąskie gardła w całym łańcuchu dostaw. 

„Niedobory siły roboczej, częściowo spowodowane kwarantanną pracowników, niewystarczająca ilość miejsca do przechowywania na niektórych lotniskach i zaległości w odprawach, nadal wywierają presję na łańcuchy dostaw, choć ładunki lotnicze zaliczyły gwiezdny 2021 rok” – skomentował dyrektor Walsh.

Według niego, dla wielu linii lotniczych stanowiły one „istotne źródło przychodów”,  w sytuacji „zastoju na rynku przewozów pasażerskich z powodu pandemicznych ograniczeń w podróżach”. Przewozy cargo przyczyniły się do zysków w trzecim kwartale linii lotniczych w Europie i USA (brakuje danych za czwarty kwartał).

Apel

Willi Walsh optymistycznie ocenia perspektywy w 2022 przewozów cargo lotniczego, choć w grudniu zaczęły one maleć w porównaniu rdr. Uznał on to za efekt „rekordowych poziomów” przewozów tego segmentu w ub.r. Dyrektor generalny IATA zaapelował też do rządów krajów, aby w 2022 roku nie – pomimo rozlewającej się fali omikronu – nie stawiały one barier w postaci zakazów lotów, wprowadzania kwarantanny dla załóg samolotów czy dodatkowych testów. To uznał za warunek, by branża zaczęła odradzać się w szybszym tempie i wróciła w pełni do wyników sprzed pandemii.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close