Partnerzy portalu

KE chce przyspieszenia budowy ERTMS na głównych magistralach intermodalnych

Tagi: ERTMS,

Unijna polityka w zakresie transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) ma na celu stworzenie skutecznej, ogólnounijnej i multimodalnej sieci transportowej. Ostatecznym jej celem jest wypełnienie luk, usunięcie wąskich gardeł i barier technicznych, a także wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w UE.

fot. Sebastian Terfloth Wikimedia Commons

Obecna polityka TEN-T opiera się na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Dzięki kilku rewizjom polityka poradziła sobie z rosnącym zapotrzebowaniem na transport, kilkoma rozszerzeniami UE i ewoluującymi wyzwaniami polityki transportowej (np. liberalizacja, normalizacja, innowacje technologiczne). Komisja rozpoczęła obecny proces przeglądu polityki dotyczącej sieci TEN-T w kwietniu 2019 r. od oceny obowiązującego rozporządzenia 1315/2013  oraz otwartych konsultacji publicznych. Konsultacje te odbyły się od kwietnia do lipca 2019 r.

14 grudnia 2021 r. Komisja Europejska opublikowała poprawiony projekt rewizji rozporządzenia 1315/2013. Niektóre z kluczowych elementów dotyczą:

  • wprowadzenie nowego pośredniego terminu do 2040 r. w celu przyspieszenia ukończenia głównych części sieci kompleksowej, takich jak niektóre połączenia kolei dużych prędkości (np. Porto-Vigo i Budapeszt-Bukareszt. Te główne części sieci kompleksowej wraz z siecią bazową zwane są „rozszerzoną siecią bazowa”);
  • nowe standardy dla połączeń transportowych, takie jak minimalna prędkość 160 km/h dla kolei pasażerskiej i 100 km/h dla towarowego;
  • kolej: skrócony czas oczekiwania na przejściach granicznych, dłuższe pociągi towarowe, przewóz samochodów ciężarowych pociągiem po sieci;
  • korytarze towarowego transportu kolejowego mają zostać zintegrowane z korytarzami TEN-T w celu utworzenia dziewięciu „europejskich korytarzy transportowych”, które integrują kolej, drogi i drogi wodne.
  • zwiększenie liczby terminali przeładunkowych i ich zdolności przeładunkowych, – zapewniony dobry stan żeglugi na śródlądowych drogach wodnych przez minimalną liczbę dni w roku;
  • do 2025 r. 424 duże miasta w sieci TEN-T będą musiały opracować plany zrównoważonej mobilności miejskiej, które promują transport bezemisyjny i ekologizację floty miejskiej.

Istotnym postulatem zawartym w projekcie jest wyłączenie systemów sterowania ruchem kolejowym klasy B do 2040 r. Dotyczy to zarówno rozszerzonej sieci bazowej, jak i sieci kompleksowej. Co istotne, jeżeli projekt zostałby uchwalony, byłby to pierwszy prawnie wiążący dokument Unii Europejskiej zobowiązujący państwa członkowskie do wyłączenia systemów klasy B.

Zaprezentowany projekt zmiany rozporządzenia 1315/2013 przewiduje, że sieć bazowa oraz połączenia ostatniej mili do multimodalnych terminali towarowych będzie  wyposażona w ERTMS do 2030 r. 

Wyłączenie systemów klasy B jest kluczowe dla zapewnienia opłacalności inwestycji w ERTMS i możliwości odniesienia korzyści, które ten system daje. Pozostawianie urządzeń systemów klasy B obok ERTMS podraża koszty jego implementacji na pojazdach kolejowych. Zmusza także zarządców do ponoszenia podwójnych kosztów związanych z utrzymaniem systemów klasy B.

Z oceny skutków regulacji przedstawionej przez Komisję Europejską wynika, że wyłączenie systemów klasy B i wdrożenie ERTMS do 2040 r. na całej sieci TEN-T znacząco podniosłoby bezpieczeństwo i interoperacyjność przewozów oraz byłoby prawdziwym przełomem w rozwiązaniu problemów kongestii w kolejowym transporcie towarów. Koszt zaplanowanych inwestycji w ERTMS na całej sieci TEN-T (włączając w to wyposażenie pojazdów w urządzenia pokładowe) szacowany jest na 9,032 mld €. Koszt ten ma być pokryty w 85% ze środków Unii Europejskiej.

źródło: UTK

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close