Rok 2022 rozpoczął się od wzrostu stawek morskich przewozów kontenerowych
Najnowsze notowania stawek frachtu morskiego przewozów towarów w kontenerach w umowach spot nie wskazują na przełamanie, z korzyścią dla nadawców ładunków.

Koszty tego transportu malały od połowy października, z poziomu – wydawało się wówczas rekordowego – tylko do połowy listopada. Później znów zaczęły rosnąć, przebijając kolejne pułapy, także wbrew tendencjom spadkowym z podobnych okresów z minionych lat.
W ocenie analityków, taka tendencja jest splotem kilku zjawisk, występujących już zresztą w 2021 r., począwszy od nie malejących zatłoczeń w portach (te w niektórych znów rosną, z powodu m.in. omikronu, który dziesiątkuje dokerów), po ogólną sytuację nadwyżki popytu na przewozy nad podażą usług. A jak wskazują wstępne szacunki, zysk netto linii żeglugowych sięgał w ub.r. 150 mld dolarów. Coraz bardziej prawdopodobna wydaje się więc teza, że armatorzy nie spieszyli się i nie spieszą z dodawaniem większych mocy przewozowych.
W notowaniach z 22 stycznia złożony indeks Drewry (DWCI) wzrósł szósty tydzień z rzędu, do wartości 9 698 USD/FEU, w tym dla przewozów z Szanghaju do Rotterdamu – ósmy tydzień z rzędu, do 14 053 USD/FEU, a jedynie z Szanghaju do Genui – zmalał, ale o dolary (do 12 794 USD). Dyrektor zarządzający Drewry Shipping Consultants Philip Damas ocenia, że zmienność kursów na rynku spot pozostanie dłużej. Zarówno stawki spot, jak i stawki umów długoterminowych nie ulegną normalizacji dopóty, dopóki nie ustąpią obecne systemowe zakłócenia na rynku i kryzys w żegludze kontenerowej. „Jedyną pewnością na dzisiejszym rynku żeglugi kontenerowej jest to, że roczne stawki frachtu kontraktowego w tym roku wzrosną o ponad 60 procent na głównych trasach w porównaniu ze stawkami kontraktowymi w 2021 roku” – powiedział Damas.
Shanghai Containerized Freight Index oscyluje, po przebiciu 31 grudnia – po raz pierwszy w swojej historii – 5 000 punktów. W notowaniach z 21 stycznia ogólny SCFI (dla 13 tras) miał wartość 5 053,12 USD/TEU, o 41 dolarów mniej w porównaniu z notowaniem z 14 stycznia, w tym koszt transportu w kontraktach spot na trasie z Szanghaju do Europy Północnej wynosił 7 783 USD/TEU, czyli potaniał o 14 dolarów. Rekordowy poziom SCFI osiągnął 7 stycznia (5 109,6 USD/TEU), a cząstkowy wskaźnik dla trasy Szanghaj-Europa 14 stycznia (7 797 USD/TEU). W tygodniu kończącym się 21 stycznia Ningbo Containerized Freight Index (NCFI) zanotował wartość 4198,8 punktu, nieznacznie spadając (o 0,7 pp) w porównaniu z wcześniejszym tygodniem. Indeks frachtów na trasie z Ningbo do Europy Północnej miał wartość 5869,0 pkt, co oznacza spadek o 0,6 proc. tydzień/tydzień.