Partnerzy portalu

Rok 2022 rozpoczął się od wzrostu stawek morskich przewozów kontenerowych

Najnowsze notowania stawek frachtu morskiego przewozów towarów w kontenerach w umowach spot nie wskazują na przełamanie, z korzyścią dla nadawców ładunków. 

Koszty tego transportu malały od połowy października, z poziomu – wydawało się wówczas rekordowego – tylko do połowy listopada. Później znów zaczęły rosnąć, przebijając kolejne pułapy, także wbrew tendencjom spadkowym z podobnych okresów z minionych lat.

W ocenie analityków, taka tendencja jest splotem kilku zjawisk, występujących już zresztą w 2021 r., począwszy od nie malejących zatłoczeń w portach (te w niektórych znów rosną, z powodu m.in. omikronu, który dziesiątkuje dokerów), po ogólną sytuację nadwyżki popytu na przewozy nad podażą usług. A jak wskazują wstępne szacunki, zysk netto linii żeglugowych sięgał w ub.r. 150 mld dolarów. Coraz bardziej prawdopodobna wydaje się więc teza, że armatorzy nie spieszyli się i nie spieszą z dodawaniem większych mocy przewozowych.

W notowaniach z 22 stycznia złożony indeks Drewry (DWCI) wzrósł szósty tydzień z rzędu, do wartości 9 698 USD/FEU, w tym dla przewozów z Szanghaju do Rotterdamu – ósmy tydzień z rzędu, do 14 053 USD/FEU, a jedynie z Szanghaju do Genui – zmalał, ale o  dolary (do 12 794 USD). Dyrektor zarządzający Drewry Shipping Consultants Philip Damas ocenia, że zmienność kursów na rynku spot pozostanie dłużej. Zarówno stawki spot, jak i stawki umów długoterminowych nie ulegną normalizacji dopóty, dopóki nie ustąpią obecne systemowe zakłócenia na rynku i kryzys w żegludze kontenerowej. „Jedyną pewnością na dzisiejszym rynku żeglugi kontenerowej jest to, że roczne stawki frachtu kontraktowego w tym roku wzrosną o ponad 60 procent na głównych trasach w porównaniu ze stawkami kontraktowymi w 2021 roku” – powiedział Damas. 

Shanghai Containerized Freight Index oscyluje, po przebiciu 31 grudnia – po raz pierwszy w swojej historii – 5 000 punktów. W notowaniach z 21 stycznia ogólny SCFI (dla 13 tras) miał wartość 5 053,12 USD/TEU, o 41 dolarów mniej w porównaniu z notowaniem z 14 stycznia, w tym koszt transportu w kontraktach spot na trasie z Szanghaju do Europy Północnej wynosił 7 783 USD/TEU, czyli potaniał o 14 dolarów. Rekordowy poziom SCFI osiągnął 7 stycznia (5 109,6 USD/TEU), a cząstkowy wskaźnik dla trasy Szanghaj-Europa 14 stycznia (7 797 USD/TEU). W tygodniu kończącym się 21 stycznia Ningbo Containerized Freight Index (NCFI) zanotował wartość 4198,8 punktu, nieznacznie spadając (o 0,7 pp) w porównaniu z wcześniejszym tygodniem. Indeks frachtów na trasie z Ningbo do Europy Północnej miał wartość 5869,0 pkt, co oznacza spadek o 0,6 proc. tydzień/tydzień.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close