Partnerzy portalu

Przewozy towarowe korzystają z efektów modernizacji linii kolejowych

Tagi: PKP PLK,

Dzięki zakończonym już projektom inwestycyjnym, pociągi towarowe mogą kursować z większą prędkością i częstotliwością, cięższymi i dłuższymi składami. W nowej perspektywie finansowej nie planujemy budowy nowych odcinków linii kolejowych dedykowanych wyłącznie przewozom towarowym, lecz koleje cargo skorzystają m.in. na modernizacji węzłów kolejowych – mówi Mirosław Skubiszyński, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych ds. eksploatacji

fot. PKP PLK

Tylko ok. 3 proc. pociągów towarowych przyjeżdża z poślizgiem do 15 minut, a średnie opóźnienie sięga 7 godzin, wynika z danych UTK. Sądząc po tych statystykach, ich operatorzy w małym stopniu korzystają z realizacji Krajowego Programu Kolejowego, w przeciwieństwie do operatorów pociągów pasażerskich i samych pasażerów.

– Według statystyki prowadzonej przez zarządcę infrastruktury, ogólna punktualność pociągów towarowych wynosiła w 2021 ok. 42 proc. Prawdą jest, że średnie opóźnienie pociągu sięgało 7 h. Należy jednak zaznaczyć, iż wpływ zarządcy infrastruktury na  ich opóźnienia miał tylko ok. 9 proc. udział. Organizacja ruchu towarowego różni się zdecydowanie od ruchu pasażerskiego i przewoźnicy mają inne oceny wskaźnika, którym jest punktualność. 

Przewozy cargo odczuwają więc efekty wydania dziesiątek miliardów złotych na modernizację…?

– Jak najbardziej. Modernizacja linii nie wpływa znacząco na punktualność kursowania pociągów. Jednak efektem tych inwestycji, realizowanych z udziałem środków budżetowych oraz unijnych, są krótsze czasy przejazdów pociągów także towarowych, z większą częstotliwością oraz wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu. Zmodernizowane tory przystosowano do nacisku 221 kN na oś, mogą nimi kursować pociągi o długości do 740 m. Poprawiliśmy też dostęp kolei do polskich portów. Od kilku już lat pociągi intermodalne mają możliwość jazdy z prędkością nawet 120 km/h, co istotnie wpływa na czas ich przejazdu. Pozwala to również na kursowanie składów  między pociągami pasażerskimi bez wpływu na planową realizacje rozkładu jazdy. 

Które linie modernizowane (zgodnie z KPK) mają największe znaczenie dla rozwoju kolejowego transportu intermodalnego?

– Kluczowe przewozy w kolejowym transporcie intermodalnym odbywają się przede wszystkim w ciągu tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku. To linia biegnąca od granicy w Terespolu do Warszawy (nr 2), przez Warszawski Węzeł Kolejowy i dalej linią ze stolicy przez Poznań do granicy w Rzepinie (nr 3). Ponadto istotnymi ciągami są również trasy prowadzące z południa Polski do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. W tym wypadku kluczową rolę odgrywa linia Chorzów Batory – Tczew (nr 131). Można także wskazać odcinek Inowrocław – Korsze (linia nr 353), z którego korzystają pociągi intermodalne w relacji Chałupki – Korsze Towarowa. 

Na linii  Poznań – Wrocław (nr 271) zapewniany jest dojazd do Kątów Wrocławskich, gdzie znajduje się drogowo-kolejowy terminal, będący elementem korytarza Bałtyk-Adriatyk, tj. biegnącego przez sześć państw Unii Europejskiej: Polskę, Republikę Czeską, Słowację, Austrię, Włochy i Słowenię. Korytarz ten łączy porty bałtyckie w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu z portami adriatyckimi w: Trieście, Wenecji, Rawennie i Koprze. Również można wskazać linię Szczecin – Wrocław (nr 273) oraz  Wrocław – Kędzierzyn Koźle (nr 136) i Kędzierzyn Koźle – Chałupki (nr 151), które są wykorzystywane przez pociągi z kursujące z portu w Szczecinie w kierunku Chałupek, tj. granicy z Czechami.

Kiedy skończą się prace modernizacyjne na przejściu granicznym w Terespolu, udrażniając też odprawy pociągów w Małaszewiczach? I ogólnie, kiedy udrożniona zostanie newralgiczna trasa tranzytowa ze wschodu na zachód?

– Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku przewiduje modernizację ciągu E20/C-E 20 na odcinkach Warszawa – Poznań oraz Siedlce – Terespol. Zasadnicze prace na obu odcinkach powinny zakończyć się do końca 2022 roku. Natomiast w zakresie kontynuacji inwestycji do 2030 roku, PLK planują zrealizować projekty na linii kolejowej C–E 20 na odcinku Skierniewice – Pilawa – Łuków; ciągu E 20 na odcinku Poznań Główny – Kunowice (granica państwa). Przewidywana jest też poprawa dostępności przejścia granicznego Terespol-Brześć.

Według założeń, w nowej perspektywie finansowej 2021-2027 koleje w Polsce mogą otrzymać podobnej wielkości dofinansowanie UE, jak w latach 2014-2020. Jak wpłynie to na poprawę infrastruktury liniowej służącej przewozom towarowym, w tym szczególnie intermodalnym?

– Strategia inwestycyjna PLK na nową perspektywę finansową 2021 – 2027 obejmuje m.in. poprawę stanu technicznego bazowej i kompleksowej sieci TEN-T. Oznacza to m.in. kontynuację prac w korytarzach: C-E 30, E 20/C-E 20, E 59/C-E 59, E 65/C-E 65, E 75, a także w korytarzach stanowiących połączenia międzynarodowe. Przewidywana jest poprawa stanu technicznego linii kolejowych tworzących tzw. korytarze towarowe, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady nr 913/2010 w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy. Uwzględnione w tym są też prace dla lepszego standardu infrastruktury na kolejowych przejściach granicznych na styku linii normalno- i szerokotorowych (1435 i 1520 mm). 

Planowana jest również poprawa stanu technicznego linii szczególnie ważnych dla ruchu towarowego, m.in. zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej, poznańskiej i górnośląskiej (Katowic) oraz na trasach poprawiających dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Wśród projektów na liniach ważnych dla ruchu towarowego są m.in. prace w ciągu C-E 65 na odcinku Zduńska Wola – Inowrocław – Tczew; co zwiększy przepustowość ciągu Tczew – Gdynia, prace na linii kolejowej nr 204 na odcinku Malbork – Braniewo (granica państwa), na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto, na Nadodrzance na odcinku Wrocław Grabiszyn – Rzepin, na odcinku Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów oraz na obwodnicy towarowej Poznania.

Czy w szczególności projektowana jest budowa odcinków linii kolejowych, które będą dedykowane wyłącznie przewozom towarowym, w tym intermodalnym?

– Obecnie spółka nie planuje budowy nowych odcinków linii kolejowych dedykowanych wyłącznie przewozom towarowym. Planowane są inwestycje w węzłach kolejowych (warszawskim, poznańskim, wrocławskim, krakowskim i łódzko-koluszkowskim), które obejmować będą modernizację linii kolejowych wykorzystywanych głównie w ruchu towarowym (w tym obwodnic), a także dobudowę dodatkowych torów na wlotach/wylotach tych węzłów, w celu zwiększenia ich przepustowości. 

Przykładem planowanej inwestycji na linii wykorzystywanej głównie w przewozach towarowych jest projekt „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto” (linia nr 201). Dodatkowo, w związku z planami budowy nowych, „pasażerskich” linii kolejowych przez Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o., zmianie ulegnie zasadnicze przeznaczenie niektórych istniejących linii. 

A czy PLK odbiera sygnały, że operatorzy lub samorządy chcą budować bocznice kolejowe lub terminale, w tym kontenerowe (poza Emilianowem i Zajączkowem)?

– PKP Polskie Linie Kolejowe współpracują z innymi podmiotami w sprawie optymalnego rozmieszczenia na terenie kraju infrastruktury punktowej, w postaci terminali intermodalnych. Dla spółki jest to istotne w zakresie zapewnienia odpowiedniej infrastruktury dostępowej. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close