Partnerzy portalu

Transport z Chin 2022 – aktualna sytuacja i prognozy

Pierwszy raz przed Chińskim Nowym Rokiem nie notujemy drastycznych wzrostów stawek, a wręcz ich spadek! Jakich cen można spodziewać się w tym roku? M.in. o tym mówił Dominik Błędzki podczas webinaru ShipHub,,Transport z Chin 2022 – aktualna sytuacja i prognozy”.

fot. Pixabay

W 2021 r. musieliśmy mierzyć się z wysokimi cenami za transport kontenerów z Chin. W lipcu ub.r. stawki poszybowały nawet do blisko 20 tys. USD za 40’HC drogą morską. Tym bardziej obawiano się stycznia, gdzie rokrocznie przed Chińskim Nowym Rokiem ceny idą w górę. Tak się jednak nie stało. 

– Szalony wzrost cen na szczęście zahamował. Doszło do stabilizacji cenowej w okresie jesiennym, a grudzień nie przyniósł większych wzrostów. Stawki za 40’ kontener z Chin do Polski oscylują w granicach od 13 500 USD do 15 500 USD. Osiągnęliśmy sufit cenowy sprzed kilku miesięcy, mamy odwilż i trend spadkowy – ocenia Dominik Błędzki. Co sprawiło, że ceny nie zaczęły galopować? Ekspert ShipHub wymienił kilka powodów.  

Powrót COVID-19 w Chinach 

W całych Chinach pojawiły się nowe epidemie wirusów, dlatego w grudniu następowały zamknięcia lokalnych portów, m.in. zamknięte zostały Port Nansha i Port Yantian. Lockdown w Chinach wciąż trwa. 

Zatłoczenie portów na całym świecie 

Od 5-10 proc. światowej floty stoi w korkach. Na dzień dzisiejszy na całym świecie na miejsce do cumowania czeka ponad 300 kontenerowców. Duże zatłoczenie występuje Chinach (m.in. Xiamenie czy w Ningbo), ale również m.in. w Wietnamie, Indonezji, Korei, na Tajwanie czy Singapurze i w USA. Największe porty trzymają po kilkanaście statków kontenerowych na kotwicy czekających na swoją kolej nawet 14-20 dni. Oczekiwanie na wolną przestrzeń magazynową wynosi 7-8 dni.

Kongestie na kolei 

Zatory na kolei z Chin trwają obecnie około 30 dni. Nie pomagają problemy na linii Ukraina-Polska, gdzie od 30 listopada 2021 r. obowiązuje bezterminowy zakaz nałożony przez Koleje Ukraińskie (UZ) przyjmowania przewozów wszystkich przesyłek nadawanych z 15 wybranych krajów (m.in. Chiny, Rosja, Kazachstan) do Polski tranzytem przez terytorium Ukrainy. Duże zatory na kolei spowodował także lockdown w Xi’an. To jeden z największych hubów kolejowych w Chinach, a skoro 11 mln mieszkańców nie mogło wychodzić z domu (jedynie co drugi dzień po zakupy), to kierowcy ciężarówek i operatorzy na demotach kolejowych również mieli utrudnienia. 

Kolej na przestrzeni ostatnich 5 lat dynamicznie się rozwijała. Koleje Chińskie opublikowały w styczniu br. dane, z których wynika, że pomiędzy Chinami a Europą obsłużono ok. 15 tys. pociągów. Polska obsługuje blisko 90 proc. tych połączeń, dlatego opóźnienia nie powinny dziwić.

Wykorzystanie pandemii przez armatorów

Niestety najwięksi armatorzy, jak Maersk, Cosco Shipping, CMA CGM, czy Hapag-Lloyd wykorzystali czas pandemii narzucając wyższe ceny. A warto podkreślić, że 10 największych przewoźników obsługuje obecnie 85% globalnej zdolności przewozowej. Szacuje się, że windując ceny, najwięksi armatorzy morscy zarobi w ubiegłym roku 100 mld USD.

Brak zrozumienia łańcucha dostaw 

Wysokie stawki za transport kontenerów to zdaniem współzałożyciela ShipHub pokłosie braku zrozumienia łańcucha dostaw. – Zrozumienie importu z Chin jest ważne dla transportu.  Za tydzień ze względu na Chiński Nowy Rok i Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pekinie, Chińczycy zaczną powracać do domów. Chiny ,,zatrzymają się” na miesiąc. Musimy dobrze ten łańcuch zaplanować – ostrzega Dominik Błędzki.

Prognozy na 2022 r. 

Jak będą kształtowały się kolejne miesiące? ShipHub prognozuje, że nie będzie już problemów z miejscami na kontenerowcach. Niestety, przez najbliższe 3-4 miesiące, niezależnie od spadku cen, będą występowały kongestie. Przez zbliżający się Chiński Nowy Rok spodziewać się można opóźnień w transporcie towarów. Można spodziewać się stabilizacji stawek z tendencją spadkową, ale nie ma co liczyć na powrót do cen z 2019/2020 r. Dlaczego? Ponieważ popyt na towary z Chin rośnie. Import z Państwa Środka wzrósł o ok. 25 proc. rok do roku, a kolej w ciągu 2,5 roku prawie dwukrotnie zwiększyła połączenia. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close