Rosną kolejowe przewozy kontenerowe przez Białoruś
Białoruś umacnia swoją pozycję na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jej państwowe przedsiębiorstwo kolejowe, Koleje Białoruskie, przewiozło około 930 000 TEU kontenerów z Chin do Europy i z powrotem w 2021 r., co jest rekordowym wolumenem dla firmy. Całkowity ruch kontenerów na krajowej sieci kolejowej również osiągnął rekordowy poziom około 1,3 miliona TEU.

Koleje Białoruskie zakończyły miniony rok 25-procentowym wzrostem przewozów kontenerów, ponieważ przetransportowały ponad 1 245 mln TEU. Zdecydowana większość tego wolumenu, około 930 000 TEU, została wygenerowana przez pociągi kontenerowe kursujące po Nowym Jedwabnym Szlaku. Przez Białoruś codziennie przejeżdża prawie 25 składów tego typu. Dostarczają ładunki z 60 miast w Chinach do 170 lokalizacji w 23 krajach Europy.
Poprzednie lata
W porównaniu z danymi z 2020 r. ruch kontenerowy Chiny-UE przez Białoruś wzrósł ponad 1,7 razy. W latach 2011-2017 ten rodzaj przewozów odnotował 100-krotny wzrost, tj. z 2500 do 257 000 TEU. Tymczasem ogólny ruch kontenerów na białoruskiej sieci kolejowej również rośnie w szybkim tempie: 40 proc. w 2020 r., 15 proc. w 2019 r., 21 proc. ponad 1 mln TEU.