Port Koper zwiększa przeładunki kontenerów
W grudniu 2021 w Porcie Koper zainstalowano bramę OCR na wjeździe kolejowym do terminalu kontenerowego. To jedna z inwestycji które pozwolą zwiększyć możliwości przeładunkowe w słoweńskim porcie. W ubiegłym roku przeładowano tam prawie 1 mln TEU, co jest nowym historycznym rekordem w tym terminalu.

Port Koper podał szczegółowe informacje o wynikach przeładunkowych za ubiegły rok. Całkowita masa towarów przeładowanych wyniosła 20,8 mln ton — o 7% więcej niż rok wcześniej. Terminal kontenerowy obsłużył 997.574 TEU (wzrost o 6%). Taką samą dynamikę miały przeładunki samochodów, które są jedną z ważniejszych grup towarów obsługiwanych przez ten port (656.477 sztuk w ubiegłym roku).
— Na podkreślenie zasługuje wyższy przeładunek zarówno strategicznych grup ładunkowych kontenerów, jak i samochodów, a także wyższy przeładunek ładunków masowych suchych w porównaniu do roku 2020, który udało się osiągnąć pomimo pogorszenia otoczenia biznesowego i pandemii. W segmencie kontenerowym ustanowiono roczny rekord przeładunków – przeładowano ponad 997 tys. TEU. Poza skutkami i skutkami pandemii, sytuacja na rynku motoryzacyjnym w 2021 r. była niestabilna również z powodu niedoboru półprzewodników samochodowych i innych komponentów, powodujących sporadyczne opóźnienia w produkcji samochodów — napisano w komunikacie Zarządu Portu Koper.
Większe możliwości
Słoweński port przygotowuje się na dalszy wzrost przeładunków i realizuje inwestycje, które mają to umożliwić. Jedną z nich jest nowa brama OCR przy wjeździe do terminalu kontenerowego, zainstalowana w grudniu. Urządzenie odczytuje numery wagonu i kontenera, a także potrafi rozpoznawać ewentualne uszkodzenia sprzętu oraz sygnały o niebezpiecznych ładunkach. Automatyczna rejestracja kontenerów i wagonów przyspieszy procedury związane z wjazdem i wyjazdem pociągów. Inwestycja ta została sfinansowana w ramach unijnego projektu COMONDALCE.
Równocześnie kontynuowana jest rozbudowa terminalu kontenerowego. Budowa nowego placu składowego ma się zakończyć w połowie br. i pozwoli na składowanie dodatkowych 4000 TEU. Powiększenie terminala oraz usprawnienie procesów zwiększy możliwości przeładunku kontenerów w Porcie Koper do 1,5 mln TEU rocznie. Aby zrealizować ten cel zamówiono dodatkowe dwie nowe suwnice nabrzeżowe klasy post-panamax, które mają być dostarczone latem. W późniejszym okresie port otrzyma także nowe suwnice e-RTG. Inwestycje w terminalu kontenerowym mają łączną wartość 45,6 mln euro i są dofinansowane z programu NAPA4CORE.
Czytaj też: Port Koper z nowym rekordem przeładunku kontenerów