Partnerzy portalu

Grupa PKP protestuje przeciw ograniczeniom tranzytu do Polski przez Ukrainę

Prezesi spółek z Grupy PKP skrytykowali nałożenie przez Koleje Ukraińskie ograniczeń w przewozach tranzytowych towarów eksportowych z 15 krajów do Polski przez terytorium Ukrainy. Tylko w grudniu ubiegłego roku ograniczenie dotknęło ponad 80 pociągów.

fot. PKP S.A.

Od 30 listopada obowiązuje zakaz przyjmowania przez Koleje Ukraińskie przesyłek nadawanych do Polski tranzytem przez terytorium Ukrainy z 15 krajów: Azerbejdżanu, Armenii, Białorusi, Gruzji, Chin, Kazachstanu, Kirgistanu, Łotwy, Litwy, Federacji Rosyjskiej, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Uzbekistanu, Mołdawii i Estonii. Początkowo ograniczenie tranzytowe dotyczyło też Czech, Austrii i Słowacji, jednak po kilku dniach ograniczenia te zostały cofnięte. Obecnie zatem dotyczą tylko Polski. 

Jako oficjalny powód wprowadzenia graniczeń przewozowych wymierzonych w Polskę podawano początkowo ograniczoną okresowo przepustowość ukraińskiej sieci kolejowej i nagromadzenie przesyłek oczekujących przekazania na PKP. W czasie negocjacji prowadzonych przez zarząd PKP z UZ ustalono, że w rzeczywistości nie ma problemu z przepustowością, a cofnięcie ograniczeń leży poza kompetencją kolejowej administracji ukraińskiej. 

— Jesteśmy zaskoczeni jednostronnym wprowadzeniem ograniczeń przez stronę ukraińską. Zatrzymanie tranzytu w tym przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku to bezprecedensowa decyzja. Polska jest największym partnerem handlowym Ukrainy w Europie. Importujemy przede wszystkim surowce i produkty roślinne. Znaczna część tych produktów trafia do Polski za pomocą kolei. Od wielu lat blisko współpracujemy z Kolejami Ukraińskimi, a nasze rozczarowanie jest tym większe, że wprowadzona blokada jest sprzeczna z międzynarodową konwencją Umowy o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej (SMGS) i dwustronnymi porozumieniami w zakresie transportu kolejowego – powiedział Andrzej Olszewski, członek zarządu PKP S.A.

Transport na NJS

Na początku 2020 r. uruchomiono tranzytowe połączenia z Chin do Euroterminalu Sławków przez Ukrainę i linię PKP LHS. W 2021 trasę tę pokonały 124 pociągi. Plan przewozowy na grudzień zakładał już wysłanie 87 pociągów z Chin oraz 6 do Chin. 

– Koleje Ukraińskie są naszym kluczowym partnerem handlowym. Przez 20 lat działalności PKP LHS zainwestowała ponad miliard złotych w modernizację taboru i rozbudowę infrastruktury. To dzięki rozwojowi przewozów do Sławkowa rośnie również skala przewozów i przychody Kolei Ukraińskich. Mamy nadzieję, że nasi ukraińscy partnerzy odblokują tranzyt, bo to oni są jego głównym beneficjentem – mówi Zbigniew Tracichleb prezes zarządu PKP Linii Hutniczej Szerokotorowej.

Decyzja władz Ukrainy o wstrzymaniu pozwoleń na przewozy tranzytowe do Polski związana jest zdaniem ukraińskich mediów ze sporem o liczbę pozwoleń na wjazd samochodów ciężarowych. W 2021 r. Polska wydała 160 tys. takich zezwoleń, tyle samo wydała strona ukraińska. Również na 2022 rok Polska wydała 160 tys. zezwoleń, ale rząd w Kijowie domaga się zwiększenia tej liczby do 200 tys. w związku z czym zablokował tranzyt i zagroził Polsce złożeniem pozwu do Brukseli. Strona polska odpowiada, że na zmniejszenie kontyngentu z 200 do 160 tys. w 2018 r. zgodziła się strona ukraińska. 

Nałożenie blokady na przewozy kolejowe ma negatywny wpływ nie tylko na polskich przewoźników, ale też na ukraińskich eksporterów. Wartość ukraińskiego eksportu do Polski w ubiegłym roku wyniosła 4,4 mld dol – dwukrotnie więcej niż do Rosji. 

— W świetle ww. przesłanek ograniczenia wprowadzone przez stronę ukraińską pozbawiają nie tylko przychodów same koleje, paraliżują realizację kontraktów handlowych, ale szkodzą również rozwojowi przewozów kolejowych jako ekologicznego rodzaju transportu w ogóle. Z tych powodów oczekujemy niezwłocznego wycofania się przez Koleje Ukraińskie ze szkodliwych działań i odwołania wprowadzonych ograniczeń przewozowych — napisano w komunikacie PKP S.A.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close