Partnerzy portalu

Sea-Intelligence: możemy spodziewać się dalszego wzrostu stawek frachtu

Opóźnienia kontenerowców w listopadzie 2021 r. spowodowały jakby usunięcie z eksploatacji 11,5 proc. globalnej zdolności przewozowej tego segmentu transportu morskiego. 

fot. Michela Canalis

Formalnie, sytuacja nieco się poprawiła, bowiem w październiku taki „wskaźnik” miał wartość 12,3 proc. Ale pogorszył się w porównaniu do średniej po 11-tu miesiącach (wskaźnik 11 proc.), jak danych sprzed pandemii. Dane te podaje agencja Sea-Intelligence w raporcie „Global Liner Performance”. Wnioski z jej analiz nie są pozytywne. 

Według Alana Murphy’ego, dyrektora generalnego Sea-Intelligence, za normalny stan rzeczy na rynku przyjmuje się to, że ok. 2 proc. globalnych mocy produkcyjnych jest gdzieś „uwięzionych” z powodu opóźnień. Dane za 2021 r. wyraźnie odbiegają więc od normy i pokazują również samą skalę problemu, będącą jednym z powodów chaosu w łańcuchach dostaw.

Przyjęła się teza, że głównym powodem opóźnień w ub.r. niepunktualnego przybycia statków wobec harmonogramów stałych połączeń linii żeglugowych są zatory w portach załadunku i wyładunku towarów w kontenerach. One z kolei wynikają z kombinacji problemów infrastruktury portowej, magazynowej i logistyki lądowej, w połączeniu z okresowym ubytkiem pracowników chorujących na covid lub będących na kwarantannie.

Powyższą tezę trzeba uzupełnić o dodatkowy związek inny przyczynowo-skutkowy .„Zasadniczo rok 2021 był okresem, w którym popyt wzrósł o 7 proc. rok do roku (częściowo z powodu spadku w I połowie 2020 r.), ale jednocześnie moce produkcyjne zostały skutecznie zmniejszone o 11 proc. – powiedział Muphy. 

Dłuższy transport

Z wcześniejszej analizy z tego miesiąca Sea-Intelligence wynika, że problemy w logistyce nie tylko nie malały pod koniec 2021 r., lecz pogarszają się z początkiem 2022 r. Na początku stycznia czas dotarcia ładunków w kontenerach do miejsca przeznaczenia zajmował dwa razy więcej czasu, w porównaniu z okresem przed pandemią. 

Na trasach z Azji do zachodniego wybrzeża USA średni czas transportu dwa lata temu wynosił od 45 do 50 dni. Ostatni pomiar z 2 stycznia br. wskazał, że został pobity nowy rekord, z wynikiem 110 dni. Dwukrotnie wzrósł również transit time z Azji do Europy – przed pandemią wynosił średnio ok. 55 – 60 dni, podczas 2 stycznia – 108 dni.

Wnioski – prognoza

Dyrektor Murphy doszedł do wniosku, że „wszystkie dostępne dane pokazują, iż problemy z zatorami i wąskimi gardłami pogarszają się w 2022 r. i na razie nic nie wskazuje na poprawę sytuacji w logistyce”. Według niego, zatłoczenie portów i nieefektywność „pozostają ciągłym problemem w tym roku”, podobnie jak wszystkie czynniki, które są ich przyczyną. Od wolno rotujących statków, kierowania ich do innych portów niż zakładają rozkłady jazdy, przez nieczynne kontenery, nie będące w obiegu, po dłuższe czasy rozładunku przez pracowników lądowych. A ponieważ nadal rosną wydatki konsumpcyjne na towary, oznacza to, że „możemy spodziewać się dalszego wzrostu stawek frachtu”

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close