Projekt terminalu w Karsznicach ma szansę na dofinansowanie z RPO
Jest szansa, że ruszy budowa terminalu intermodalnego w Zduńskiej Woli Karsznicach. Samorządy Zduńskiej Woli oraz województwa łódzkiego chcą by inwestycja, realizowana przez PKP Cargo Terminale była dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego.

PKP Cargo od kilka lat zapowiada budowę nowego terminalu w Karsznicach na skrzyżowaniu linii kolejowej 131 łączącej Śląsk z Trójmiastem oraz linii Warszawa — Wrocław. Projekt ten zgłoszony był przez powołaną przez PKP Cargo i PKP S.A. spółkę celową Centralny Terminal Multimodalny do dofinansowania w ramach łódzkiego RPO, jednak ostatecznie fundusze przeznaczono na dofinansowaniu budowy terminalu w miejscowości Krzewie. Władze Zduńskiej Woli chcą jednak by inwestycja była realizowana z finansowaniem unijnym. Pomysł ten popiera zarząd województwa, który ogłosił nabór pozakonkursowy. W drugim podejściu inwestorem ma być PKP Cargo Terminale. Jak dowiedział się IntermodalNews.pl spółka obecnie rozważa wzięcie udziału w tym naborze.
Budowa portu przeładunkowego w Zduńskiej Woli-Karsznicach ma kosztować ponad 100 mln zł, z czego 46 mln zł ma pochodzić z funduszy europejskich. – Aktywnie wspieramy spółkę PKP Cargo Terminale w przygotowaniach do realizacji inwestycji. Miasto przekazało jej niezbędną dokumentację projektową i raporty z badań. Dzięki temu spółka powołana przez kolej może wystartować w naborze o dofinansowanie. Zmodyfikowaliśmy także projekt oświetlenia ulicy Karsznickiej pod kątem budowy terminala. Trzymamy kciuki, by spółka uzyskała europejskie dofinansowanie – komentował Konrad Pokora, prezydent Zduńskiej Woli.
Wg planów sprzed kilku lat w Zduńskiej Woli Karsznicach na działce należącej do PKP SA powstać ma nowoczesny terminal przeładunkowy wyposażony m.in. w dwie suwnice kolejowe, bocznicę z z grupą 9 torów, plac rozładunkowy i składowy oraz towarzysząca infrastruktura drogowa i parkingowa. Docelowa pojemność obszarów składowych portu mogłaby wynieść 4500 TEU, natomiast możliwości przeładunkowe portu osiągnąć miały docelowo 220 tys. TEU rocznie.