Pierwszy europejski terminal wykorzystujący wodór powstanie w Duisburgu
Port w Duisburgu, największy hub transportu śródlądowego w Europie, zostanie przekształcony w inteligentny i przyjazny dla środowiska terminal przeładunkowy. W tym celu kilka firm logistycznych wspólnie zbuduje nowy obiekt, który będzie wykorzystywał wodór.

Duisburger Hafen, spółka z grupy Duisport planuje budowę trójmodalnego terminalu Duisburg Gateway (DGT) w miejscu dawnego portu węglowego. Projekt zostanie ukończony do 2023 roku wraz z międzynarodowymi partnerami Cosco Shipping Logistics, Hupac i HTS Group.
— W szczególności wdrożymy koncepcję zrównoważonej, opartej na wodorze energii, której celem jest wysoki poziom samowystarczalności. Inteligentna lokalna sieć energetyczna łączy i kontroluje odnawialne źródła energii w postaci fotowoltaicznych i wodorowych elektrociepłowni z systemami magazynowania energii elektrycznej i cieplnej oraz magazynowania wodoru i odbiorców, takich jak elektrownie lądowe, stacje ładowania i systemy dźwigów — powiedział Alexander Garbar, zastępca kierownika działu rozwoju korporacyjnego i zrównoważonego rozwoju w Duisport.
enerPort
Niemiecki operator terminali wraz z Instytutem Techniki Środowiska, Bezpieczeństwa i Energii Fraunhofera UMSICHT przeanalizowali przyszłościowe technologie i opracowali niestandardowe modele dla największego europejskiego węzła logistycznego w ramach projektu „enerPort”. Następnym krokiem („enerPort II”) jest zainstalowanie w DGT zrównoważonego systemu energetycznego, który łączy odnawialne źródła energii, magazynowanie energii, konsumentów i różne technologie wodorowe, technologie Power-to-X. Kluczowymi elementami są systemy ogniw paliwowych i silniki wodorowe do wytwarzania energii, a także do przechowywania akumulatorów.
Szczególną cechą projektu „enerPort II” jest jego modułowa konstrukcja, która pomoże w dalszym rozwoju portu. Planowane jest zainstalowanie sześciu suwnic bramowych, 12 torów blokowych o długości 730 metrów oraz kilku nabrzeży dla statków żeglugi śródlądowej na powierzchni 240 000 metrów kwadratowych. W DGT mają być używane lokomotywy manewrowe napędzane wodorem. Dla każdej barki w doku dostępne będzie przyłącze zasilania na lądzie, aby zminimalizować emisje gazów cieplarnianych.