Partnerzy portalu

Intensywne inwestycje w infrastrukturę Portu Gdańsk

W tym roku rozpocznie się inwestycja związana z rozbudową terminala DCT, dzięki której Port Gdańsk awansuje do ekstraklasy portów europejskich – wskazuje Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA. 

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. posiada ponad 100 ha terenów inwestycyjnych. Do 5 stycznia br. można składać oferty na najem długoterminowy zabudowanej nieruchomości gruntowej o łącznej powierzchni ponad 27 ha, której teren znajduje się bezpośrednio przy Pirsie Rudowym w Porcie Zewnętrznym. Czy jest wielu chętnych na tą inwestycję? Jaki potencjał ma ta nieruchomość?

Nieruchomość ta jest unikatowa na skalę europejską. Znajduje się w głębokowodnej części portu, w bezpośrednim sąsiedztwie terminala DCT Gdańsk. Niewątpliwym jej atutem jest doskonałe skomunikowanie, zarówno od strony wody jak i lądu. W połowie roku zakończyliśmy modernizację wewanętrznego układu komunikacyjnego, zlokalizowanego w Porcie Zewnętrznym, której celem było doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych. O poprawę dostępu od strony morza do tej części portu zadbał Urząd Morski w Gdyni, modernizując tor podejściowy i budując falochrony. Nieruchomość ma zatem ogromny potencjał. Może być wykorzystana pod budowę terminala, który generowałby znaczne ilości przeładunków. Nie chcemy narzucać potencjalnym inwestorom wizji rozwoju tego terenu. O tym jak go zagospodarować zdecyduje sam rynek. 

Port Gdańsk liczy na uruchomienie intermodalnego korytarza transportowego Turcja – Ukraina – Polska z wykorzystaniem żeglugi promowej na Morzu Czarnym oraz przewozów kolejowych między portem polskim a ukraińskimi. Jak układają się rozmowy z przewoźnikami i armatorami?

Od grudnia 2020 roku działa Grupa Robocza, która powstała jako efekt podpisanego dwa miesiące wcześniej Listu Intencyjnego pomiędzy Portem Gdańsk, a Administracją Portów Ukraińskich. Prowadzone są rozmowy z przewoźnikami kolejowymi, firmami spedycyjnymi, operatorami kolejowymi, armatorami i służbami celnymi, czyli wszystkimi podmiotami, które będą zaangażowane w obsługę transportową. Przygotowania do uruchomienia korytarza są już dość zaawansowane. Ukraiński operator intermodalny CTS Liski zawarł porozumienie z armatorami promów działającymi na Morzu Czarnym. Koleje Ukraińskie oraz CTS Liski pracują nad startem korytarza do Portu Gdańsk. Ustalane są trasy i taryfy przewozowe. 

Jakie mają Państwo plany na ekologiczne inwestycje, np. stacje do bunkrowania statków?

Obserwujemy, że armatorzy szukają nowych dróg do zmniejszania emisji spalin ze statków, np. przez spalanie LNG. Zainteresowanie tym paliwem jest bardzo duże. U nas bunkrowanie statków paliwami alternatywnymi – ciekłym gazem naturalnym (LNG) przy wykorzystaniu cystern samochodowych w systemie truck-to-ship odbywa się na nabrzeżu Obrońców Westerplatte. Usługi te świadczone są przez podmioty zewnętrzne. Jesteśmy otwarci na współpracę z podmiotem, który umożliwi bunkrowanie statków z jednostki pływającej (bunkierki LNG). Rozmawiamy z firmami, które rozważają w przyszłości operowanie w Gdańsku i okolicach pływającą bunkierką LNG, lub jednostką pływającą, która będzie oferować więcej niż jeden rodzaj paliwa. Wspólnie ze spółką Gaz-System oraz Urzędem Morskim w Gdyni chcielibyśmy zrealizować projekt FSRU, czyli pływającego terminala regazyfikacji LNG. Poza kwestią bezpieczeństwa energetycznego kraju, ten projekt może znacząco poprawić warunki bunkrowania statków paliwem LNG, nie tylko w Trójmieście, ale również w innych portach wschodniej części wybrzeża. Wraz z rozwojem floty napędzanej tym rodzajem paliwa oraz przy możliwości podejmowania LNG na pływającą bunkierkę bezpośrednio z FSRU, przewidujemy, że Gdańsk będzie kluczowym punktem operacji bunkrowych dla LNG we wschodniej części polskiego wybrzeża. Jednak z analiz i rozmów z armatorami wynika, że przez najbliższe kilka lat nadal główną metodą bunkrowania LNG będzie metoda track to ship. Cysterna samochodowa i bunkierka mogą obsłużyć statki przy różnych nabrzeżach. Aktualnie na terenie Portu funkcjonuje kilkadziesiąt miejsc, w których jest możliwość zasilania jednostek pływających energią elektryczną o mocy 20-40 kW. Punkty zasilania znajdują się najczęściej na nabrzeżach postojowych dla przyłączania niewielkich jednostek, zazwyczaj rezydentów portu. Przedmiotowe punkty przyłączenia były wykonane i są wykorzystywane głównie jako przyłącza z sieci lądowej na czas postoju przy nabrzeżach, jako alternatywa dla pracy generatorów statkowych. Już dziś część nabrzeży posiada tzw. status OPS Ready (offshore power supply), posiada kanalizację elektroenergetyczną o odpowiedniej przepustowości zapewniającą gotowość do zastosowania technologii dostarczania energii elektrycznej z nabrzeża do zacumowanych statków bez konieczności ingerencji w ich konstrukcję. Kładziemy duży nacisk na dostosowanie infrastruktury hydrotechnicznej do stojących przed nami wyzwań. Takie rozwiązanie, w przypadku zainteresowania podmiotów zewnętrznych korzystaniem z systemów OPS, umożliwi w przyszłości również bezpośrednie zastosowanie na nabrzeżu stacji przetwornikowych. W przeciwieństwie do spalinowych agregatów statkowych, przetwornice nie będą emitować szkodliwych spalin, nie będą wymagać też dowozu paliwa ani przerw technicznych w pracy. Jako zarząd portu staramy się wprowadzać jak najwięcej różnych ekologicznych rozwiązań. Wyposażamy nabrzeża w systemy odprowadzające oraz podczyszczające wody opadowe (separatory, osadniki), w energooszczędne systemy oświetlenia. Na terenie portu funkcjonuje system monitoringu jakości powietrza. Uczestniczymy w projekcie CORAL, w ramach którego niebawem będzie testowany monitoring jakości wody w akwenach portowych z wykorzystaniem dronów wodnych. 

Jakie są plany Portu Gdańsk na przyszłość? 

Bardzo intensywnie inwestujemy w infrastrukturę portową. W planach mamy przebudowę nabrzeży: Wiślanego, Węglowego, Rudowego oraz Bytomskiego. Mam nadzieję, że otrzymamy na te przedsięwzięcia dofinansowanie ze środków z CEF2. Już w tym roku rozpocznie się inwestycja związana z rozbudową terminala DCT. Na terenie portu powstanie trzecie nabrzeże głębokowodne o długości 717 m, głębokości 18 m oraz plac o powierzchni 36 ha. Planowe zakończenie prac to 2024 r. Dzięki tej inwestycji zwiększą się możliwości przeładunkowe DCT Gdańsk o 1,5 mln TEU do łącznie 4,5 mln TEU rocznie, a Port Gdańsk awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Kolejne kluczowe dla nas przedsięwzięcie to wybór inwestora dla terenu „Deepwater” o powierzchni ponad 26 hektarów w głębokowodnej części Portu Gdańsk, zlokalizowanego w bezpośrednim sąsiedztwie terminala DCT. Ponadto chcemy znaleźć inwestora dla naszej spółki Port Gdański Eksploatacja S.A.To obecnie jedna z największych firm operatorskich w Porcie Gdańsk, świadcząca usługi w zakresie przeładunków i składowania towarów. Prowadzi działalność na wyjątkowo atrakcyjnym terenie w porcie wewnętrznym, który został objęty największym programem inwestycyjnym, współfinansowanym ze środków unijnych. W celu usprawnienie portowych procesów planujemy też wprowadzić system awizacji dla samochodów ciężarowych w celu zoptymalizowania płynności ruchu na terenie portu oraz uzbrojenie kolejnych terenów w bezpośrednim sąsiedztwie DCT. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close