Partnerzy portalu

Port Gdynia zwiększa swoją konkurencyjność

Port Gdynia, ze względu na swoje specyficzne położenie, zlokalizowane wśród terenów już w dużej mierze zagospodarowanych oraz z dostępem drogowym wymagającym rozbudowy, podjął się zadania wprowadzenia rozwiązań, które obok nowej infrastruktury wpłyną na sprawność komunikacyjną i tym samym zwiększą konkurencyjność portu w basenie Morza Bałtyckiego. O wprowadzanych rozwiązaniach oraz planach na przyszłość mówi  Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Obecnie w Porcie Gdynia wdrażany jest projekt pn. „Inteligentny system zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia”, który ma na celu usprawnić płynność ruchu w dostępie drogowym do i z Portu, co pozwoli zapewnić terminowość dostarczania i odwozu ładunków.

Celem systemu zarządzania ruchem w Porcie Gdynia jest poprawa dostępu drogowego i przepływu towarów do Portu Gdynia i jego terminali, eliminacja wąskich gardeł i spiętrzeń w ciężarowym ruchu drogowym Portu oraz terminowość dostarczania i odwozu ładunków, które stanowią kluczowe czynniki konkurencyjności i dalszego rozwoju Portu Gdynia. Celem jest także poprawa bezpieczeństwa i komfortu transportu dla społeczeństwa Gdyni i aglomeracji Trójmiasta.

W praktyce, poprzez integrację różnych systemów teleinformatycznym, system ma zmniejszyć lub wyeliminować kolejki samochodów ciężarowych dowożących/odbierających ładunek, rozśrodkować nasycenie ruchem w istniejącej i planowanej sieci dróg Portu i otoczenia portowego, a także zarządzać parkingami w strefie oczekiwania Portu Gdynia i najkorzystniej kierować samochody ciężarowe na parkingach. W efekcie,  powstanie pierwsza w Polsce platforma cyfrowa współpracy partnerów publicznych (zarządcy infrastruktury i ruchu) i prywatnych (przedsiębiorstwa przewozowe) w działalności logistycznej.
Należy podkreślić, że projektowany przez nas system w Porcie Gdynia jest unikatowy w skali światowej, ponieważ łączy kompleksowo różne systemy posiadające zakładane funkcje teleinformatyczne, i to w odniesieniu do całego Portu. Podobne rozwiązanie awizacji kolejowej – jako unikatowe w polskich portach funkcjonuje już w Porcie Gdynia. Mamy więc doświadczenie, które postaramy się wykorzystać przy projektowaniu nowego systemu.

Wśród wielu projektów inwestycyjnych jest także projekt pn. „Budowa infrastruktury intermodalnej na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia”. 

Port Gdynia rozwija się zgodnie z ideą, że jako całość stanowi ogromne centrum intermodalne. Idąc tym tropem celem głównym tej inwestycji jest dalsze zwiększenie udziału transportu intermodalnego w ogólnych przewozach ładunków z/do Portu Gdynia. Na powierzchni 17 ha Centrum Logistycznego powstaną nowe place składowo-manewrowe dedykowane dla obsługi kontenerów, choć mogą być one -z uwagi na swoją uniwersalność- wykorzystane dla składowania różnych grup ładunkowych, w tym elementów morskich i lądowych farm wiatrowych, czy drobnicy zjednostkowanej. Planowany po południowej stronie Centrum Logistycznego kolejowy terminal intermodalny, umożliwiający obsługę składów całopociągowych, będzie kolejnym elementem zwiększającym atrakcyjność i zdolność operacyjną całego obszaru po zachodniej stronie Estakady Kwiatkowskiego. 

Jakie są plany Portu Gdynia na przyszłość?

Port Gdynia to port uniwersalny i jeden z wiodących portów południowego Bałtyku, specjalizujący się̨ w obsłudze ładunków drobnicowych, w tym głównie zjednostkowanych, przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro, jak również̇ obsłudze ładunków masowych w oparciu o specjalistyczne terminale. Strategia rozwoju portu Gdynia jest zgodna z ,,Programem rozwoju polskich portów morskich do 2030 roku” i zakłada jego dalszy rozwój, który umożliwi przyjmowanie największych statków kontenerowych, masowych i pasażerskich, który łączy szlaki morskie z krajową i europejską siecią kolejową i drogową.

Wśród zadań wyznaczonych na najbliższą przyszłość są projekty, takie jak:

  • Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, w tym Portu Instalacyjnego do budowy Morskich Farm Wiatrowych na Bałtyku,
  • Przebudowa nabrzeży Helskiego i Indyjskiego oraz pogłębienie akwenów wewnętrznych Portu Gdynia do 16m,
  • Rozbudowa infrastruktury intermodalnej na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia,
  • Działania w zakresie integracji Portu Gdynia z zapleczem, ze szczególnym uwzględnieniem terminali intermodalnych,
  • Rozbudowa infrastruktury dostępu w Porcie Gdynia; częścią tego projektu jest rozbudowa infrastruktury dostępu dla statków Ro-Ro i promów w Basenie IV i V oraz dostęp drogowo-kolejowy do tych Basenów,
  • Zagospodarowanie nowych terenów Doliny Logistycznej oraz terenów nabytych po Stoczni Remontowej Nauta, w tym zalądowienie części basenu II,
  • Przygotowanie infrastruktury portowej do nowych technologii, w tym wykorzystanie alternatywnych źródeł energii.

Działania te umożliwiają dalszy wysoki poziom funkcjonowania, umocnią pozycję rynkową i ugruntują silną markę Portu Gdynia. 

Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. współpracuje ściśle z Ministerstwem Infrastruktury oraz narodowymi operatorami takich jak PKP PLK w zakresie rozbudowy dostępu kolejowego do Portu Gdynia i rozbudowy linii kolejowej 201 do Bydgoszczy, a także GDDKiA w zakresie budowy Drogi Czerwonej jako drogi krajowej do Portu Gdynia. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close