Udany rok dla rynku magazynowego w Polsce. Co przyniesie kolejny?
Rok 2021 przyniósł kontynuację wielu trendów, które pojawiły się na rynku już w 2020 r. w konsekwencji wybuchu pandemii COVID-19. Eksperci Colliers podsumowali najważniejsze wydarzenia rynku magazynowego mijającego roku i wskazali na nadchodzące trendy.

Rynek magazynowy najmniej dotkliwie odczuł skutki pandemii COVID-19 spośród wszystkich rynków nieruchomości komercyjnych. W raporcie Colliers wskazano, że w tym roku, po raz pierwszy w historii rynku, w budowie było ponad 3,6 mln m2 powierzchni, natomiast w III kwartale nowa podaż przekroczyła granicę 1 mln m2. Całkowite zasoby rynku osiągnęły poziom 23 mln m2.
Rozwój usług e-commerce
Pandemia spowodowała znaczny rozwój usług e-commerce, które obecnie są akceleratorem rozwoju rynku powierzchni przemysłowo-logistycznej. ,,Na przełomie września oraz października AliExpress, platforma należąca do Alibaba Group, otworzyła pierwsze centrum logistyczne w Polsce w Panattoni Park Łódź West. Natomiast w Świebodzinie otwarto kolejne centrum dystrybucyjne firmy Amazon, będące obecnie drugim największym obiektem logistycznym na polskim rynku powierzchni przemysłowo–logistycznej. Udział umów najemców z sektora e-commerce w 2021 r. w popycie brutto wyniósł niemal 20%” – czytamy w raporcie Colliers.
Last mile logistics
Rozwój sektora e-commerce nierozłącznie wiąże się z rozwojem usług kurierskich. – W 2020 roku Polski rynek KEP osiągnął wartość prawie 10,7 mld zł i 814 mln paczek. Największym zwycięzcą okazał się InPost, obecny lider rynku, który odnotował 108% wzrost w 2020 r. i ponad 250% CAGR w latach 2015-2020. Last Mile experts szacuje, że pod względem wolumenu InPost posiadał ok. 36% krajowego rynku przesyłek kurierskich. Drugim co
do wielkości graczem jest DPD Polska z ok. 22% udziałem, podium zamyka Poczta Polska z wynikiem ponad 13%. W tym roku raczej nie spodziewamy się zmiany na pozycji lidera, raczej ewentualnych przetasowań na dalszych pozycjach rankingu – mówi Mirosław Gral, wiceprezes Last Mile experts.
W rozmowie z Intermodal News wskazuje, że rynek paczkowy w Polsce osiągnie w 2023 roku wartość 16,2 mld zł i wolumen 1,31 mld paczek, przy czym zdecydowanie największym segmentem rynku będzie B2C. – Wzrost wolumenu paczek B2C prognozuje się na 72% do 2023 roku (19,7% CAGR), co za tym idzie potrzeba będzie nowych powierzchni operacyjnych dla firm kurierskich i transportowych, aby obsłużyć tak dynamiczny przyrost
wolumenu – ocenia Mirosław Gral.
Ekspert podkreśla, że najbliższe lata będą wymagały wielu inwestycji zarówno w magazyny logistyczne położone przy głównych szlakach komunikacyjnych, jak i w terminale dystrybucyjne, których położenie w sąsiedztwie dużych aglomeracji jest kluczowe dla obsługi ostatniej mili oraz „dark store’s”, czyli niewielkich obiektów miejskich zlokalizowanych w centrach miast blisko parków biznesowych.
Trendy na 2022 rok
Wśród trendów na najbliższy rok eksperci Colliers wymienią dalszy rozwój e-commerce, nearshoring, oraz to, że magazyny będą coraz wyższe i coraz bardziej ekologiczne. Wskazują, że w Polsce nie ma jeszcze żadnego obiektu magazynowego certyfikowanego metodą BREEAM na najwyższym poziomie (Outstanding), natomiast są już budynki certyfikowane na poziomie Excellent (np. Panattoni Park Sosnowiec I).
– Certyfikacja ekologiczna nie jest już wyborem, stała się standardem. Proekologiczne rozwiązania przynoszą korzyści nam wszystkim. Według kryteriów najpopularniejszego na rynku certyfikatu BREEAM, zmniejszamy dzięki temu ślad węglowy już na placu budowy, poprawiana jest efektywność energetyczna i gospodarka wodna, dostarczane są innowacyjne rozwiązania, ale też podnosi się komfort pracy docelowego odbiorcy powierzchni – wylicza Sylwia Jagódka, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu w Magazyny123.
Dodaje, że zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczna deweloperów ułatwia zaangażowanie społeczne również najemcom parków. Równocześnie rośnie świadomość inwestorów, którzy chętnie nabywają obiekty certyfikowane.
Dziś każdy chce budować i wynajmować obiekty proekologiczne
– Panattoni inwestuje w budynki pozwalające zaoszczędzić nawet 20 proc. energii cieplnej potrzebnej do ich ogrzania, montuje stacje ładowania samochodów elektrycznych i organizuje tereny zielone, umożliwiające wypoczynek pracowników parków logistycznych. 7R tworzy innowacyjną linię produktową 7R Green, wg której obiekty mają w minimalnym stopniu oddziaływać na środowisko. Hillwood wdraża zielone rozwiązania wpływające na zmniejszenie zużycia energii, buduje ergonomiczne powierzchnie przemysłowe i biurowe i place z infrastrukturą do rekreacji. Prologis konsekwentnie zwiększa zaangażowanie w ochronę środowiska przez ograniczanie śladu węglowego, a w ostatnich tygodniach rozpoczął budowę ekologicznego parku typu SBU w Warszawie, w którym m.in. zastosowany zostanie system smart meteringu do zdalnej kontroli zużycia mediów. Inni deweloperzy nie pozostają w tyle – zaznacza dyrektor Jagódka.
Polski rynek magazynowy wciąż dojrzewa i ma wiele do zaoferowania inwestorom. Znakomite wyniki i dobre prognozy zachęcają do aktywności kolejnych graczy.