Wzmocnienie sieci transportu w ramach UE to klucz do dalszego rozwoju Portu Gdańsk
Port Gdańsk jest najszybciej rozwijającym się portem europejskim ostatniej dekady i największym portem kontenerowym na Morzu Bałtyckim. O ofercie usług transportu morskiego Portu Gdańsk, wyzwaniach logistycznych z jakimi się mierzy i nagrodzie ESPO 2021 – mówi Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

Port jest zdolny do przyjęcia największych statków na świecie i umożliwia przeładowanie każdego rodzaju ładunku. Jakie ładunki są najczęściej przeładowywane?
Jesteśmy portem uniwersalnym, co oznacza, że na naszym terenie możemy przeładowywać wiele różnych towarów; od węgla, przez paliwa, zboże, nawozy, drewno, samochody, specjalistyczny sprzęt, mrożone ryby, owoce cytrusowe, luksusowe jachty, aż po ładunki ponadgabarytowe. Wciąż najliczniejszą grupą ładunkową jest drobnica, głównie skonteneryzowana, której w ciągu blisko 11 miesięcy br. przeładowaliśmy ponad 20 mln ton. Na drugim miejscu są paliwa płynne – nieco ponad 16 mln ton. Trzecią pod względem przeładunków grupę ładunkową stanowi węgiel – przeładunki tego surowca wyniosły 4,1 mln ton. Inne ładunki masowe, jak kruszywa, siarka, są na czwartym miejscu. Nie możemy pominąć zbóż, których przeładunki stale rosną i sięgają około 1,5 mln ton rocznie.
Z jakimi wyzwaniami logistycznymi mierzy się Port Gdańsk?
Sektor transportu morskiego stale się rozwija. Konteneryzacja obejmuje obecnie coraz większą liczbę ładunków, nawet tych tradycyjnie przewożonych jako masowe. A to generuje nowe wyzwania dla portów. Inwestowanie w infrastrukturę portową, wzmocnienie sieci transportu w ramach Unii Europejskiej to klucz do dalszego rozwoju. Jednym z przykładów takich inwestycji w Porcie Gdańsk, jest zakończona w czerwcu 2021 roku rozbudowa układu drogowo – kolejowego w Porcie Zewnętrznym. PKP PLK oraz GDDKiA prowadzą zakrojone na szeroką skalę inwestycje, które w istotny sposób przyczynią się do zwiększenia przepustowości wymiany towarowej. Wszystkie stacje kolejowe obsługujące Port Gdańsk są obecnie modernizowane. Zostanie wybudowanych ponad 70 km torów, ponad 200 rozjazdów, 13 przejazdów kolejowo – drogowych i przejść dla pieszych. Sprawny i szybki przewóz towarów jest kluczowy z punktu widzenia branży logistycznej. Będziemy mogli obsługiwać dłuższe składy, nawet 750-metrowe, przy dopuszczalnym nacisku na oś wagonu 22,5 t. Czekamy na wybudowanie ostatnich odcinków autostrady A1, czy ekspresówek S7, S5, co również znacznie przyspieszy obrót towarów. Już niebawem bez zatrzymywania się na światłach przejedziemy A1 bezpośrednio z Portu Gdańsk do czeskiej Ostrawy, Brna, Pragi czy słowackiej Bratysławy. A to są rynki, o które zabiegamy. Jesteśmy dla tych krajów alternatywnym oknem na świat. Te inwestycje to koło zamachowe gospodarki – umożliwią jak najszybsze przeładunki w porcie, ale i jak najkrótszy tzw. „transit time” do naszego zaplecza w szczególności Czech i Słowacji.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jest członkiem wielu organizacji krajowych i międzynarodowych. Współpracujecie m.in. z: ESPO European Sea Ports Organisation, której głównym celem jest wpływanie na politykę morską Unii Europejskiej. W listopadzie br. po raz pierwszy w historii polski port otrzymał nagrodę ESPO 2021 za integrację społeczną i pomoc potrzebującym w czasie pandemii. Na czym polegała ta pomoc i co oznacza dla Portu Gdańsk to wyróżnienie?
W ciągu ostatniego roku zrealizowaliśmy kilka projektów, służących poprawie jakości życia mieszkańców dzielnic organicznie związanych z portem, czyli Stogów i Nowego Portu. Czujemy się bowiem częścią tej społeczności. Pomagamy na różnych płaszczyznach, jak ekologia, sport, zdrowie czy edukacja. Wspieramy miejscowe kluby piłkarskie – „Portowiec Gdańsk” i „Torus Wybrzeże”. Organizujemy Kino Letnie na plaży na Stogach. Dofinansowujemy ciekawe lokalne inicjatywy, np. Bibliotekę Społeczną Stowarzyszenia „Przyjazne Pomorze”, która działa na Stogach. Zaangażowaliśmy się też w akcje związane z walką z pandemią, wspieraliśmy ratowników medycznych z Pomorza, osoby starsze i schorowane, zapewniając im często jedyny ciepły posiłek dziennie. Pomorskim szpitalom przekazaliśmy analizatory do diagnostyki zakażeń SARS-CoV-2, środki ochrony osobistej, lodówki turystyczne, namioty z pełnym wyposażeniem, które w razie potrzeby mogą służyć za tymczasowe izby przyjęć. Czas pandemii wyzwolił w nas ogromną ilość energii i empatii. Pokazujemy, że solidarność z drugim człowiekiem, budowanie dobrych relacji, współpraca i odpowiadanie na potrzeby naszych sąsiadów „zza płotu” – to wartości, dzięki którym świat może być lepszy. Nagroda jest dla nas motywacją do dalszych działań w przyszłości.
Zespół Portu Gdańsk to eksperci nastawieni na działanie. Jesteście prawdziwym partnerem dla każdego z kim współpracujecie. Jaką ofertę usług transportu morskiego Port Gdańsk ma dla nowych klientów? Jakie są możliwości współpracy?
Port jest jak gigantyczne centrum handlowe, z tą różnicą, że bez dachu. Jego powierzchnia wynosi ponad 760 hektarów, a na jego terenie działa kilkadziesiąt firm, z czego ponad 25 realizuje przeładunki w relacji morskiej. W Porcie Zewnętrznym zlokalizowane są specjalistyczne terminale głębokowodne, które odpowiadają za 80 proc. wszystkich przeładunków. Nie zapominamy jednak o Porcie Wewnętrznym, który z kolei jest bardzo uniwersalny w swoim charakterze i możliwościach przeładunkowych. Na naszym terenie wciąż dostępnych jest ponad 100 hektarów terenów pod inwestycje zarówno te w relacji morskiej, jak i świadczące usługi około portowe. Naszym priorytetem jest poznanie potrzeb naszych kontrahentów, by dzięki temu efektywnie planować kolejne inwestycje. Posłużę się przykładem DCT Gdańsk. Spółka buduje na naszym terenie terminal, a my inwestujemy w układ drogowo – kolejowy, aby sprawnie wprowadzać i wyprowadzać ładunki. Doprowadzamy do DCT linię kolejową, budujemy wiadukty, parking buforowy dla tirów. Za część inwestycji odpowiedzialny jest port, za część inwestor. Nasze interesy się łączą i przenikają. Istotna jest również współpraca z miastem i Pomorskim Centrum Logistycznym. Dla przewoźników morskich ważna jest możliwość magazynowania ładunków w pobliżu portu. A wielkie kompleksy logistyczne, które powstają na terenach miejskich, dają portowi przewagę konkurencyjną na rynku światowym. Zacieśnienie współpracy z naszymi kontrahentami, coraz większa aktywność międzynarodowa to wzrost przeładunków. Port Gdańsk to przede wszystkim podmioty działające na naszym terenie. Ich sukces to nasz sukces.