Partner portalu

Znów drożeje transport morski i lotniczy

Problemy z szybkim rozładunkiem i ekspedycją towarów w głąb lądu powodują, że stawki frachtu morskiego w umowach spot – po miesięcznym spadku – ponownie rosną. Tendencja ta, utrzymujący się wysoki popyt na dobra konsumpcyjne i inwestycyjne oraz prognozy wskazujące, że zakłócenia w łańcuchu dostaw logistyki morskiej będą występować przez większą część 2022 r. – o ile nie przez cały – przekładają się na negocjowane stawki kontraktów długoterminowych. Jest drożej. Ale taka jest cena płacona za stabilność i przewidywalność dostaw.

fot. Michela Canale

Rekordy biją też stawki frachtu lotniczego. Powody są podobne (wysoki popyt, problemy z logistyką naziemną), choć i specyficzne  – brak 1/5 mocy przewozowych, gdyż uziemionych jest wiele samolotów pasażerskich. 

Stawki spot

Ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index (obejmujący 13-cie głównych szlaków) 17 bm. znów wzrósł, piąty tydzień z rzędu, do wartości 4 894,62 USD/TEU. Już 3 grudnia przekroczył tegoroczne maksimum z 8 października (4 647,6 USD/TEU). W tym okresie stawki frachtu z Szanghaju do portów Morza Północnego wykazywały wzrosty i spadki z tygodnia na tydzień, lecz od trzech tygodni ustawicznie rosną i 17 bm. SCFI wykazały poziom 7 603 USD/TEU. Jest on zarazem nadal niższy w porównaniu z maksymalnym poziomem z 8 października (7 714 USD/TEU). Należy dodać, że wskaźniki SCFI, podobnie jak większość innych, nie uwzględnia dopłat do stawek podstawowych.

Negocjacje umów długoterminowych

Niektóre firmy analityczne uzyskały dane po pierwszej rundzie przetargów na długoterminowy transport kontenerowy. Np. norweska Xeneta informuje, że „większość stawek takich kontraktów w 2022 r. będzie na rekordowo wysokim poziomie”. Przykładowo, na szlaku z Chin do Europy Północnej zawarte umowy w tej rundzie opiewają średnio na 11 900 USD za FEU, co oznacza „znaczny wzrost w porównaniu z długoterminowymi kontraktami podpisanymi w 2021 r.”, informuje agencja.

Zarazem to tylko nieznacznie mniej, niż wynosił 9 grudnia wskaźnik stawek spot w notowaniach Drewry’s World Container Index na linii Szanghaj-Rotterdam (13 564 USD/FEU). Xenetał zaznacza zarazem, że umowy dotyczące czterech kluczowych trans (Chiny – Europa Północna, Chiny – USA, Europa Północna – wschodnie wybrzeże USA i Europa Północna – Daleki Wschód) mają trzy przedziały cenowe.

Najniższe oferują tylko niektórzy przewoźnicy, ale wymagają od załadowców wyrażenia zgody na przedłużone okresy obowiązywania umowy lub szersze umowy logistyczne. Średnie ceny umów mają „klasyczne” warunki, a najdroższe pochodzą od wyspecjalizowanych spedytorów. 

Znów pogorszenie

W swojej analizie Shifl podkreśla, że stawki frachtu w umowach spot, które dość istotnie spadły w porównaniu ze szczytem w październiku, ponownie rosną. Jako główny powód wskazuje występujące nadal zatory w portach, które w niektórych – znów rosną. Przykładem są porty zachodniego wybrzeża USA. Pomimo podjętych w październiku nadzwyczajnych środków, po interwencji prezydenta Joe Bidena, w tym pracy non stop terminali, firm transportu drogowego i kolejowego, znów jest gorzej.

Dane z Marine Exchange of Southern California pokazują, że w Zatoce San Pedro kotwiczy lub dryfuje 101 kontenerowców, czyli więcej, niż na przełomie sierpnia i września (po ok. 90-100). „Gdy wszystkie te statki powrócą wreszcie do Azji, być może stawki frachtu ponownie spadną, gdy zbliżać się będziemy do chińskiego Nowego Roku, a po nim może wypłyniemy na spokojniejsze wody” – powiedział Shabsie Levy, dyrektor generalny Shifl. 

Rekordy we frachcie lotniczym

W kończącym się tygodniu średnie ceny umów przewozów według warunków spot z Szanghaju do Ameryki Północnej ustanowiły rekord wszech czasów – 15,92 USD za kilogram, wynika z notowań Baltic Air Freight Index (BAI).Już tydzień temu zostały wywindowane do 14 USD/kg, po szybkim wzrośnie od drugiej połowy listopada z poziomu 12 USD/kg.

Także w Europie w mijającym tygodniu „bardzo wysoki” był popyt i stawki frachtu lotniczego, wzmocnione przez uzupełnianie w ostatniej chwili zapasów przed świętami Bożego Narodzenia, stwierdza amerykański spedytor Flexport. Ale koszty transportu z Hongkongu do Europy w tym tygodniu nieznacznie zmalały, do 8,18 USD za kilogram, w porównaniu z rekordowym w tym roku poziomem z minionego tygodnia – 8,43 USD/kg. W sumie – były to stawki na zbliżone, ale niższe, niż w tym samym czasie w 2020 r., kiedy na trasie Hongkong – Europa pobity został rekord wszech czasów kosztów transportu powietrznego cargo – 8,62 USD/kg.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close